NMBS zal 440.000 euro investeren in station van Turnhout

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Cipallieter

NMBS zal 440.000 euro investeren in station van Turnhout

Bericht door Cipallieter »

EXTRA FIETSSTALLINGEN EN OPKNAPBEURT VOOR PERRON TWEE STAAN GEPLAND

Het station van Turnhout is al jaren een doorn in het oog van de vele pendelaars. Vooral de toestand van perron twee laat te wensen over. Als een van de laatste stations in de Kempen is dit perron nog grotendeels onverhard. Bij regenweer moeten de treinreizigers zich door de plassen naar hun trein begeven. Het probleem werd al meermaals aangekaart door Bart Voordeckers (Open VLD) en Paul Meeus (Vlaams Belang). Ook Vlaams Volksvertegenwoordiger Frank Wilrycx (Open VLD) stelde er een parlementaire vraag over. Nu is er goed nieuws voor de pendelaars, want het grind zal vervangen worden door een asfaltlaag, zodat natte broeken tot het verleden zullen behoren. De komende maanden zal de NMBS 440.000 euro investeren in het station van Turnhout. ‘Het gaat om investeringen die dit jaar en in 2015 uitgevoerd zullen worden’, zegt schepen van Mobiliteit Marc Boogers (Groen). ‘Het gaat vooral om de verharding van perron twee. Hier liggen nu kiezelstenen en voor de dagelijkse pendelaars is dit verre van aangenaam. Aan deze kant van het station komen er ook nog extra fietsenstallingen bij, die bovendien overkapt zullen worden. Ook een gedeelte van perron twee zal bijgevolg overkapt worden.’

Studie over spooromgeving
De parking aan het station zal weldra dan toch betalend worden. ‘De parking zal aangepast worden. Het is nog steeds de bedoeling om het betalend parkeren hier in te voeren. De gesprekken zijn wel nog lopende’, zegt Boogers. Op langere termijn zal de NMBS bijna 4,5 miljoen euro uittrekken voor Turnhout, dit in het kader van de studie die nog loopt over de spooromgeving. ‘Het bedrag wordt nog niet direct vrijgegeven, maar is wel gereserveerd voor Turnhout. Het is uiteraard afhankelijk van wat de studie gaat uitwijzen. Komt er een tweede station, een nieuw station of is een andere piste wenselijker? De studie moet eind 2015 of begin 2016 afgerond zijn.’

Bron: De Standaard van 3 april 2014 pagina 31 Regio Antwerpen.
Plaats reactie