Belgische regelgeving

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
rwo

Belgische regelgeving

Bericht door rwo »

Hallo allen,

Zijn er misschien mensen hier die weten waar ik aan de officiele Belgische regelgeving kan komen ?
Ook ben ik op zoek Belgische spoor-/wegwijzers.

Ik kon op het net tot zover niets vinden,dus ik hoop dat een van jullie me kan helpen.

Alvast bedankt,
Richard
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belgische regelgeving

Bericht door Steven »

de belgische regelgeving staat niet online, alle bedrijven die een versie hebben (infrabel de volledige, de spooroperatoren enkel dat wat voor hun van belang is). hebben een auteursrecht op hun documenten gezet en dus zal je dat niet online vinden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Belgische regelgeving

Bericht door Shrek »

rwo schreef:Hallo allen,

Zijn er misschien mensen hier die weten waar ik aan de officiele Belgische regelgeving kan komen ?
Ook ben ik op zoek Belgische spoor-/wegwijzers.

Ik kon op het net tot zover niets vinden,dus ik hoop dat een van jullie me kan helpen.

Alvast bedankt,
Richard
Links en rechts op het net kan je misschien wat oude info vinden, maar zoals Steven al vermeldde is er copyright op de officiële documenten.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Belgische regelgeving

Bericht door Eimai »

rwo schreef:Zijn er misschien mensen hier die weten waar ik aan de officiele Belgische regelgeving kan komen ?
Ook ben ik op zoek Belgische spoor-/wegwijzers.
Zoals hierboven gezegd, de officiële reglementering ga je niet online vinden. Misschien dat je via-via aan een versie kan komen of een samenvatting. Er zijn ook verschillende "officiële" reglementeringen (die overigens regelmatig wijzigen): die van Infrabel (VVESI, ARGSI, BVT, ARB, ARS), waar alles in te vinden valt, en de reglementeringen die de spoorwegondernemingen zelf schrijven voor hun personeel aan de hand van de Infrabelreglementering (voor de NMBS is dat voor treinbestuurders de HLT, Crossrail heeft een andere, enzovoort).

Wat betreft de tweede vraag: wat bedoel je exact met spoor-/wegwijzers?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Belgische regelgeving

Bericht door Tim »

Eimai schreef: Wat betreft de tweede vraag: wat bedoel je exact met spoor-/wegwijzers?
Dat is de Nederlandse benaming voor lijnfiches en SSP's. Ook die zal je niet op het net terugvinden.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Belgische regelgeving

Bericht door dekooiker »

Zelfs van TEC of De Lijn is geen stukje reglementering terug te vinden.
Dit zijn dus de echte staatsgeheimen :wink:
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Belgische regelgeving

Bericht door Asterix »

Regelgeving is gewoon openbaar. Indien je ze niet online of in het Belgisch Staatsblad vindt, kan je ze opvragen bij de overheid (bijvoorbeeld FOD Mobiliteit voor spoorwegmaterie) op basis van de reglementering inzake openbaarheid van bestuur. Vaak volstaat het een brief te sturen.

Je kan heus geen "copyright" op reglementering nemen. Er zal wel een copyright rusten op de cursussen van de bedrijven die les geven over die reglementering maar die reglementering zelf is uiteraard geen staatsgeheim of door enig copyright beschermd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belgische regelgeving

Bericht door Steven »

op alle documenten die de nmbs aan zijn personeel geeft staat wel degelijk een copyright vermeld. Dus ook die delen waar de reglementering opstaat zoals de nmbs ze aan haar personeel wil geven. Dit deel is maar een uittreksel uit het VVESI wat de volledig bijbel is.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Belgische regelgeving

Bericht door Asterix »

Steven schreef:op alle documenten die de nmbs aan zijn personeel geeft staat wel degelijk een copyright vermeld. Dus ook die delen waar de reglementering opstaat zoals de nmbs ze aan haar personeel wil geven. Dit deel is maar een uittreksel uit het VVESI wat de volledig bijbel is.
Ja, dat zal allemaal best wel want dat zijn documenten door de NMBS gedrukt en verspreid. Dat neemt echter niet weg dat de reglementering op zich perfect opvraagbaar is bij de overheid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belgische regelgeving

Bericht door Steven »

Veel succes. Het is niet dat die regelgeving in duidelijke zinnen en hoofdstukken is ingedeeld :-) enfin op zijn Belgisch :-)
Plaats reactie