antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?

Bericht door peterbot »

Beste,
vanuit onze balkon zien wij antwerpen-centraal. Op de overkant, tussen Plantijn-Moretuslei, de zoo en de van Immerseelstraat was er een verhoogd stuk (ruwweg driehoekig) met wat gras op. Nu wordt er gebouwd (http://www.ilovelife.be/m/project.php?p ... =Antwerpen). Op de computersimulatie (en bij het voorbijwandelen) ziet men ook nog een stuk steunmuur.
Wat was er vroeger? Ik vermoed spoorweginfrastructuur, draaischijf? kolen en water? Parkeren van even niet gebruikte locomotieven en wagons? Ik heb op internet massa's fotos gevonden van de voorkant van de "middenstatie", maar van dat stuk niets. Voor links of wat herinneringen ben ik dankbaar
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?

Bericht door Eimai »

Daar lag vroeger de spoorbundel Congo.

Hier vind je nog een topografische kaart waar de bundel op staat.
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?

Bericht door peterbot »

Alvast bedankt! Onder dit trefwoord heb ik niet veel gevonden, maar heb tenminste een aanzet voor verder opzoekwerk.
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?

Bericht door dentheo »

Wel opletten bij opzoeken, volgens mij zit er in de haven nog een bundel "Kongo" met K !!! (wordt soms ook met C geschreven, dan wordt het moeilijk)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?

Bericht door Steven »

Daarin ben je volledig correct dentheo.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?

Bericht door Bordensteker »

Ook ik meende tot nu toe dat die in de haven met K was en die in 't Stad met een C ... maar
Bundel Congo bij Antw. Centraal.cp.jpg
het spoor is niet altijd spellingvast!

Ik veronderstelde aanvankelijk dat dat bundeltje een goede plek was om een afgekoppeld motorstelletje of een wagenstel van een getrokken dieseldienst even aan de kant te zetten. Je moet een wagenstel weghalen, of anders accepteren dat de loc nog even opgesloten blijft staan op een van de toen tien kopsporen. Ik meen dat ik er in mijn jonge jaren ook wel mannen met laddertjes en emmers in de weer heb gezien om de ramen van aan de kant gezet reizigersmaterieel te wassen.

De locomotieven zullen voor bevoorrading wel steeds naar het toenmalige depot in de spoordriehoek bij Berchem gegaan zijn, vermoedde ik.

Op het internet heb ook ik nikske nie kunnen vinden. Ik heb ook gezocht met de aangrenzende straatnamen als zoekterm.
Maar in het boek van Herman Welter "Antwerpen op het spoor" wordt dat bundeltje echter wel, doch slechts heel summier getoond.
Bundel Congo met remise bij Antw. Centraal.jpg
Er staat "remise à locomotives" bij. Het was dus toen echt wel voor (bevoorrading van) locs bedoeld!
De aanduiding "Gare de l'Est" slaat (ongeveer) op de latere Middenstatie en nog later het latere Centraal Station. De spoorlijn lag daar aanvankelijk aan de oostzijde van de stad.

In een link op de site die de topic starter vermeldde vond ik nog een bewerkte schuine luchtfoto, die mooi de nu "ontgraven" steunmuren toont rechts van de gebouwen aan de Van Spangenstraat en ook de achterkant toont van de zgn. "centers" (Sinjorenwoord voor de met een schuine wand dichtgemetselde gewelven) langs de Stoomstraat(!) die aan die fotobewerking ontsnapt zijn:
Oude steunmuren bundel Congo.jpg
Die steunmuren zijn op de laatste Streetview opnamen ook nog steeds te zien, dus misschien laten ze er iets van staan.
Bundel Congo steunmuren Van Immerseelstr..jpg
Bundel Congo steunmuren Van Immerseelstr..jpg (46.66 KiB) 6137 keer bekeken
Hier de straatzijde van de "centers" langs de Stoomstraat.
Bundel Congo - zgn. centers langs de Stoomstraat.jpg
Opgemerkt mag worden dat de projectontwikkelaar met de bewerkte luchtfoto letterlijk een nieuw licht op de zaak werpt: de schaduwen van de twee nieuwe gebouwen wijzen merkwaardigerwijs niet mooi in dezelfde richting als op de rest van de foto! :)
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?

Bericht door peterbot »

naar mijn bescheiden mening kan het woord "centers" afstammen van het Franse "cintre" (http://fr.wikipedia.org/wiki/Cintre_architecture): gewelfde, boog, ook de voorlopige houten steunconstructie tijdens de bouw. Betekent ook kleerhanger (omwille van de vorm), voor de sinjoren "kapstok".
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Plaats reactie