Beste,
vanuit onze balkon zien wij antwerpen-centraal. Op de overkant, tussen Plantijn-Moretuslei, de zoo en de van Immerseelstraat was er een verhoogd stuk (ruwweg driehoekig) met wat gras op. Nu wordt er gebouwd (http://www.ilovelife.be/m/project.php?p ... =Antwerpen). Op de computersimulatie (en bij het voorbijwandelen) ziet men ook nog een stuk steunmuur.
Wat was er vroeger? Ik vermoed spoorweginfrastructuur, draaischijf? kolen en water? Parkeren van even niet gebruikte locomotieven en wagons? Ik heb op internet massa's fotos gevonden van de voorkant van de "middenstatie", maar van dat stuk niets. Voor links of wat herinneringen ben ik dankbaar
antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?
antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Re: antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?
Daar lag vroeger de spoorbundel Congo.
Hier vind je nog een topografische kaart waar de bundel op staat.
Hier vind je nog een topografische kaart waar de bundel op staat.
Re: antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?
Alvast bedankt! Onder dit trefwoord heb ik niet veel gevonden, maar heb tenminste een aanzet voor verder opzoekwerk.
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Re: antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?
Wel opletten bij opzoeken, volgens mij zit er in de haven nog een bundel "Kongo" met K !!! (wordt soms ook met C geschreven, dan wordt het moeilijk)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?
Ook ik meende tot nu toe dat die in de haven met K was en die in 't Stad met een C ... maar
Ik veronderstelde aanvankelijk dat dat bundeltje een goede plek was om een afgekoppeld motorstelletje of een wagenstel van een getrokken dieseldienst even aan de kant te zetten. Je moet een wagenstel weghalen, of anders accepteren dat de loc nog even opgesloten blijft staan op een van de toen tien kopsporen. Ik meen dat ik er in mijn jonge jaren ook wel mannen met laddertjes en emmers in de weer heb gezien om de ramen van aan de kant gezet reizigersmaterieel te wassen.
De locomotieven zullen voor bevoorrading wel steeds naar het toenmalige depot in de spoordriehoek bij Berchem gegaan zijn, vermoedde ik.
Op het internet heb ook ik nikske nie kunnen vinden. Ik heb ook gezocht met de aangrenzende straatnamen als zoekterm.
Maar in het boek van Herman Welter "Antwerpen op het spoor" wordt dat bundeltje echter wel, doch slechts heel summier getoond. Er staat "remise à locomotives" bij. Het was dus toen echt wel voor (bevoorrading van) locs bedoeld!
De aanduiding "Gare de l'Est" slaat (ongeveer) op de latere Middenstatie en nog later het latere Centraal Station. De spoorlijn lag daar aanvankelijk aan de oostzijde van de stad.
In een link op de site die de topic starter vermeldde vond ik nog een bewerkte schuine luchtfoto, die mooi de nu "ontgraven" steunmuren toont rechts van de gebouwen aan de Van Spangenstraat en ook de achterkant toont van de zgn. "centers" (Sinjorenwoord voor de met een schuine wand dichtgemetselde gewelven) langs de Stoomstraat(!) die aan die fotobewerking ontsnapt zijn: Die steunmuren zijn op de laatste Streetview opnamen ook nog steeds te zien, dus misschien laten ze er iets van staan. Hier de straatzijde van de "centers" langs de Stoomstraat. Opgemerkt mag worden dat de projectontwikkelaar met de bewerkte luchtfoto letterlijk een nieuw licht op de zaak werpt: de schaduwen van de twee nieuwe gebouwen wijzen merkwaardigerwijs niet mooi in dezelfde richting als op de rest van de foto!
het spoor is niet altijd spellingvast!Ik veronderstelde aanvankelijk dat dat bundeltje een goede plek was om een afgekoppeld motorstelletje of een wagenstel van een getrokken dieseldienst even aan de kant te zetten. Je moet een wagenstel weghalen, of anders accepteren dat de loc nog even opgesloten blijft staan op een van de toen tien kopsporen. Ik meen dat ik er in mijn jonge jaren ook wel mannen met laddertjes en emmers in de weer heb gezien om de ramen van aan de kant gezet reizigersmaterieel te wassen.
De locomotieven zullen voor bevoorrading wel steeds naar het toenmalige depot in de spoordriehoek bij Berchem gegaan zijn, vermoedde ik.
Op het internet heb ook ik nikske nie kunnen vinden. Ik heb ook gezocht met de aangrenzende straatnamen als zoekterm.
Maar in het boek van Herman Welter "Antwerpen op het spoor" wordt dat bundeltje echter wel, doch slechts heel summier getoond. Er staat "remise à locomotives" bij. Het was dus toen echt wel voor (bevoorrading van) locs bedoeld!
De aanduiding "Gare de l'Est" slaat (ongeveer) op de latere Middenstatie en nog later het latere Centraal Station. De spoorlijn lag daar aanvankelijk aan de oostzijde van de stad.
In een link op de site die de topic starter vermeldde vond ik nog een bewerkte schuine luchtfoto, die mooi de nu "ontgraven" steunmuren toont rechts van de gebouwen aan de Van Spangenstraat en ook de achterkant toont van de zgn. "centers" (Sinjorenwoord voor de met een schuine wand dichtgemetselde gewelven) langs de Stoomstraat(!) die aan die fotobewerking ontsnapt zijn: Die steunmuren zijn op de laatste Streetview opnamen ook nog steeds te zien, dus misschien laten ze er iets van staan. Hier de straatzijde van de "centers" langs de Stoomstraat. Opgemerkt mag worden dat de projectontwikkelaar met de bewerkte luchtfoto letterlijk een nieuw licht op de zaak werpt: de schaduwen van de twee nieuwe gebouwen wijzen merkwaardigerwijs niet mooi in dezelfde richting als op de rest van de foto!
Re: antwerpen centraal, tussen spoor en de zoolojie?
naar mijn bescheiden mening kan het woord "centers" afstammen van het Franse "cintre" (http://fr.wikipedia.org/wiki/Cintre_architecture): gewelfde, boog, ook de voorlopige houten steunconstructie tijdens de bouw. Betekent ook kleerhanger (omwille van de vorm), voor de sinjoren "kapstok".
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden