"Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

"Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"

Bericht door Dieselfreak »

Gisteren ben ik naar Nossegem geweest. Dat station heeft vier sporen, waarvan de binnenste twee een hogesnelheidslijn vormen:
Afbeelding Afbeelding Ik heb enkele vragen. Aangezien dit een hsl is, waarom is het dan mogelijk op dat perron te komen? Stoppen daar soms treinen? Volgens de uithangborden stoppen alle treinen in Nossegem aan spoor 1 of 4, dus de buitenste twee. Trouwens, welke treinen maken gebruik van die binnenste sporen? Ik ben daar bijna een uur geweest en heb redelijk wat treinen zien passeren, maar ze reden allemaal over sporen 1 en 4, ook de Thalys en de IC A. En wat is nu het gevaar als je op dat binnenste perron staat en er passeert een trein? Kun je omvergeblazen/meegezogen worden door de wind die de trein veroorzaakt? Gezien de nabijheid van Brussel lijkt het me onwaarschijnlijk dat daar treinen aan hst-snelheid passeren.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Ik heb enkele vragen. Aangezien dit een hsl is, waarom is het dan mogelijk op dat perron te komen? Stoppen daar soms treinen? Volgens de uithangborden stoppen alle treinen in Nossegem aan spoor 1 of 4, dus de buitenste twee. Trouwens, welke treinen maken gebruik van die binnenste sporen? Ik ben daar bijna een uur geweest en heb redelijk wat treinen zien passeren, maar ze reden allemaal over sporen 1 en 4, ook de Thalys en de IC A. En wat is nu het gevaar als je op dat binnenste perron staat en er passeert een trein? Kun je omvergeblazen/meegezogen worden door de wind die de trein veroorzaakt? Gezien de nabijheid van Brussel lijkt het me onwaarschijnlijk dat daar treinen aan hst-snelheid passeren.
Gisteren was het blijkbaar geen normale situatie (werken of een incident) waardoor de treinen daar niet reden.
Maar normaal gezien rijden er IC's aan 160 km/h en HST's aan 200km/h voorbij die plek op de binnenste sporen. Dat is zeker snel genoeg om van je sokken gezogen te worden.
De treinen die er stoppen zitten normaal gezien inderdaad aan de buitenste sporen, maar in sommige gevallen (ook weer werken of een storing/panne) moeten ze ook op de andere sporen kunnen stoppen, dus is het belangrijk dat er daar ook perrons zijn.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: "Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:De treinen die er stoppen zitten normaal gezien inderdaad aan de buitenste sporen, maar in sommige gevallen (ook weer werken of een storing/panne) moeten ze ook op de andere sporen kunnen stoppen, dus is het belangrijk dat er daar ook perrons zijn.
Maar in Nossegem stoppen enkel L-treinen, maken die dan soms gebruik van de hsl?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"

Bericht door Steven »

Dat is geen HSL op die plaats, men spreekt maar van een HSL bij snelheden HOGER dan 200 km/u. Doch naar het publiek toe is deze tekst het duidelijkst om op gevaar te wijzen net omdat er in normale omstandigheden aan die kant geen treinen stoppen. Zoals Shrek al zei voor het geval het nodig is heeft men alle sporen toch van een perron voorzien. Dit om reden van vlotte exploitatie indien er om god weet welke reden een spoor versperd is.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: "Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"

Bericht door The_Knitter »

Ik heb ook diverse keren gezien dat die "deuren" gesloten zijn, maar al enige tijd zijn die weer open.
Plaats reactie