Gisteren ben ik naar Nossegem geweest. Dat station heeft vier sporen, waarvan de binnenste twee een hogesnelheidslijn vormen:
Ik heb enkele vragen. Aangezien dit een hsl is, waarom is het dan mogelijk op dat perron te komen? Stoppen daar soms treinen? Volgens de uithangborden stoppen alle treinen in Nossegem aan spoor 1 of 4, dus de buitenste twee. Trouwens, welke treinen maken gebruik van die binnenste sporen? Ik ben daar bijna een uur geweest en heb redelijk wat treinen zien passeren, maar ze reden allemaal over sporen 1 en 4, ook de Thalys en de IC A. En wat is nu het gevaar als je op dat binnenste perron staat en er passeert een trein? Kun je omvergeblazen/meegezogen worden door de wind die de trein veroorzaakt? Gezien de nabijheid van Brussel lijkt het me onwaarschijnlijk dat daar treinen aan hst-snelheid passeren.
"Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"
- Dieselfreak
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
"Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: "Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"
Gisteren was het blijkbaar geen normale situatie (werken of een incident) waardoor de treinen daar niet reden.Dieselfreak schreef:Ik heb enkele vragen. Aangezien dit een hsl is, waarom is het dan mogelijk op dat perron te komen? Stoppen daar soms treinen? Volgens de uithangborden stoppen alle treinen in Nossegem aan spoor 1 of 4, dus de buitenste twee. Trouwens, welke treinen maken gebruik van die binnenste sporen? Ik ben daar bijna een uur geweest en heb redelijk wat treinen zien passeren, maar ze reden allemaal over sporen 1 en 4, ook de Thalys en de IC A. En wat is nu het gevaar als je op dat binnenste perron staat en er passeert een trein? Kun je omvergeblazen/meegezogen worden door de wind die de trein veroorzaakt? Gezien de nabijheid van Brussel lijkt het me onwaarschijnlijk dat daar treinen aan hst-snelheid passeren.
Maar normaal gezien rijden er IC's aan 160 km/h en HST's aan 200km/h voorbij die plek op de binnenste sporen. Dat is zeker snel genoeg om van je sokken gezogen te worden.
De treinen die er stoppen zitten normaal gezien inderdaad aan de buitenste sporen, maar in sommige gevallen (ook weer werken of een storing/panne) moeten ze ook op de andere sporen kunnen stoppen, dus is het belangrijk dat er daar ook perrons zijn.
- Dieselfreak
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: "Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"
Maar in Nossegem stoppen enkel L-treinen, maken die dan soms gebruik van de hsl?Shrek schreef:De treinen die er stoppen zitten normaal gezien inderdaad aan de buitenste sporen, maar in sommige gevallen (ook weer werken of een storing/panne) moeten ze ook op de andere sporen kunnen stoppen, dus is het belangrijk dat er daar ook perrons zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: "Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"
Dat is geen HSL op die plaats, men spreekt maar van een HSL bij snelheden HOGER dan 200 km/u. Doch naar het publiek toe is deze tekst het duidelijkst om op gevaar te wijzen net omdat er in normale omstandigheden aan die kant geen treinen stoppen. Zoals Shrek al zei voor het geval het nodig is heeft men alle sporen toch van een perron voorzien. Dit om reden van vlotte exploitatie indien er om god weet welke reden een spoor versperd is.
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: "Gelieve dit perron zo snel mogelijk te verlaten"
Ik heb ook diverse keren gezien dat die "deuren" gesloten zijn, maar al enige tijd zijn die weer open.