Nieuw type sein?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Paul
Berichten: 950
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Nieuw type sein?

Bericht door Paul » 25 apr 2014, 15:48

Op lijn 17 in Tessenderlo staat bij de uitrit van het station richting Diest een sein zoals ik er nog nooit een gezien heb, zie de foto hieronder.
Ik vermoed dat dit er gekomen is na de recente opheffing van de blokpost in Tessenderlo en de invoering van 'pendelverkeer' op lijn 17.
Kan iemand mij vertellen
1) wat de precieze betekenis is van dit sein?
2) waar er eventueel nog dergelijke seinen staan op het Belgische spoorwegnet?

Bij voorbaat dank.
Afbeelding


Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20756
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven » 25 apr 2014, 15:51

Je kan dit ook zien in Marbehan. Is inderdaad eigen aan lijnen met pendelverkeer. Dit heeft alles te maken met de overgang van verkeer. Dit om te voorkomen dat die trein er heel de tijd in kleine beweging aan het rijden is. Je zal het dus niet snel vinden aangezien het aantal lijnen met dit soort verkeer weinig voorkomt.

Eimai
Berichten: 720
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Eimai » 25 apr 2014, 17:32

Om het een klein beetje uit te leggen: dat bord is eigenlijk de representatie van een groot stopsein type I, met brandend groen licht.

Dus als je het overschrijdt wordt je grote beweging normaalspoor. Wordt inderdaad enkel gebruikt op lijnen met pendelverkeer, ofwel aan het begin van de lijn om kleine beweging om te zetten in grote als je de lijn oprijdt in kleine beweging, ofwel het vertrek uit de installatie toelaat na mondeling bevel.

Op lijn 87 bij Lessines kan je het ook terugvinden.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9792
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Shrek » 25 apr 2014, 18:50

Ik probeer een manier te bedenken om dat deftig te beveiligen in ETCS, maar ik kan er niet meteen iets op vinden :|

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1137
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Tim » 25 apr 2014, 20:16

Of zo'n bord veel zin heeft is een andere vraag.
Op zulke lijnen is de refertesnelheid toch veelal 40 km/u, wat ook de maximum snelheid is van kleine beweging.
Voor de bestuurder vervalt de rit op zicht maar dat is ook het enige voordeel dat ik kan bedenken.

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2606
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Nieuw type sein?

Bericht door HLE 2302 » 25 apr 2014, 20:37

Tim schreef:Of zo'n bord veel zin heeft is een andere vraag.
Op zulke lijnen is de refertesnelheid toch veelal 40 km/u, wat ook de maximum snelheid is van kleine beweging.
Voor de bestuurder vervalt de rit op zicht maar dat is ook het enige voordeel dat ik kan bedenken.
Voor de treinbestuurders van de NMBS is ROZ in KB 30 km/h sinds december. En 30 km/h / 20 km/h in GB.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

Paul
Berichten: 950
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Paul » 25 apr 2014, 20:47

Aan de overzijde van het spoor, om Tessenderlo binnen te rijden dus, staat dit sein. Ook iets speciaals...
Afbeelding

dekooiker
Berichten: 1476
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nieuw type sein?

Bericht door dekooiker » 25 apr 2014, 21:30

Ook dit is eigenlijk niet eens zo vreemd.
Om Marbehan nog maar eens ter sprake te brengen; daar vind je ongeveer hetzelfde aan de olieaansluiting.
Daar is de ondertekst Franchissement sur ordre d'un agent qualifié en Franchissement sur ordre de la cabine.

Het bord eerste vertrek voor bediening met pendelverkeer (zo heet het dus officieel) heeft een groot voordeel voor de bestuurders.
Bij ongevallen maakt het net het verschil tussen ontslagen van het kunnen stoppen of wel moeten kunnen stoppen.

Ook te vinden op lijnen 207, 155, 155/1,...komt sinds een paar jaar maar voor en logisch dat je het niet meteen opgemerkt hebt.
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1137
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Tim » 25 apr 2014, 23:28

HLE 2302 schreef: Voor de treinbestuurders van de NMBS is ROZ in KB 30 km/h sinds december. En 30 km/h / 20 km/h in GB.
Dat is dan een regel opgelegd door de NMBS zelf. Dat mag ook, operatoren mogen hun eigen strengere regels opleggen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20756
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven » 25 apr 2014, 23:44

Men wil een algemene regel van 30 km/u opleggen voor ROZ in alle omstandigheden doch (volgens ik heb horen waaien) zou infrabel niet meewerken. Waardoor er momenteel nog een zekere keuze mogelijk is.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9792
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Shrek » 26 apr 2014, 03:56

Steven schreef:Men wil een algemene regel van 30 km/u opleggen voor ROZ in alle omstandigheden doch (volgens ik heb horen waaien) zou infrabel niet meewerken. Waardoor er momenteel nog een zekere keuze mogelijk is.
Dat komt er vanzelf wel eens er overal ETCS ligt :mrgreen:

dentheo
Berichten: 7832
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw type sein?

Bericht door dentheo » 26 apr 2014, 10:21

Vanwaar de term "pendelverkeer" ? Zijn dat heen en weer rijdende treintjes ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20756
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven » 26 apr 2014, 10:52

Dat zijn lijnen waar amper een trein komt hoor dus in het meervoud schrijven zou ik al niet doen. Meestal is dat maar 1 trein per dag of zelfs maar 1 keer per week.

Paul
Berichten: 950
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Paul » 26 apr 2014, 12:31

dentheo schreef:Vanwaar de term "pendelverkeer" ? Zijn dat heen en weer rijdende treintjes ?
'Pendelverkeer' betekent, dacht ik, dat er in principe maar één trein tegelijk op de hele lijn mag zijn. Pas als die weer terug is mag er een volgende op.

dentheo
Berichten: 7832
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw type sein?

Bericht door dentheo » 26 apr 2014, 12:57

Nu voor mij is pendelen hetzelfde treintje dat steeds heen en weer rijdt...maar ja...
Theo
Groeten vanop de Heide

Plaats reactie