Nieuw type sein?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven »

De weggebruiker want daar gaat het meestal om. Wie is er verantwoordelijk in geval van een ongeval. De voetganger die toch nog snel overloopt, die fietser die nog snel effe de slalom doet, ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven »

Anders was het gedeelde kost, ook de spoorweg tracht zich in te dekken.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Nieuw type sein?

Bericht door dekooiker »

Toch blijft de regel van kracht dat andere weggebruikers de spoorvoertuigen voorrang moeten verlenen.
(in Antwerpen heet het dat een tram voorrang heeft, ze weten niet beter...)
Maar als de extra wettekst gewag maakt van de normale rit op seinbeelden staat de spoorweggebruiker zeker sterk genoeg in het geval er zich een aanrijding voordoet.
Nuance, grote gevolgen.
Dus: dat nieuwe bord is zeer welkom.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw type sein?

Bericht door dentheo »

Volgens mij hebben voertuigen op rails altijd al voorrang, dus een verschil zie ik niet zo direkt.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw type sein?

Bericht door dentheo »

Volgens mij hebben voertuigen op rails altijd al voorrang, dus een verschil zie ik niet zo direkt.

Het zou ook nogal gek zijn, dat een sein dat alleen door de trein "gezien" wordt , een belang heeft voor de auto's die het niet zien .
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Eimai »

Een auto op de sporen aan een overweg is geen te voorziene hinder voor het rijden in rit op zicht in kleine beweging, en daar moet een trein niet voor kunnen stoppen. Grote of kleine beweging gaat daar dus niets aan veranderen.

Enkel bij toepassen van SF05 of SF1 moeten we kunnen stoppen voor het wegverkeer als het nodig is (en dat zowel in grote als kleine beweging).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven »

Probleem is gewoon dat naar ons toe nooit 100% duidelijk is wat voorzienbaar is en wat niet. Om gerechtelijke sterker te staan heb ik dus liever grote dan kleine beweging zoveel is zeker.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Bibke »

Het grote verschil is.

Bij Rit Op Zicht mag men maximum 40 km/hr (NMBS 30 km/hr) rijden en moet men ten alle tijden kunnen stoppen voor zowel voorziene als onvoorziene obstakels in het spoor. Dus men moet zijn snelheid aanpassen zodat men altijd kan stoppen voor dat obstakel.
Vb: men rijdt naar een onoverzichtelijke bocht toe dan moet men mijn de snelheid zodanig aanpassen dat wanneer men iets in het spoor ziet, men tot stilstand kan komen voor de plaats van dat obstakel.

Wanneer men in grote beweging mag rijden, mag men gewoon de voorziene snelheid blijven rijden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Eimai »

Bibke schreef:Bij Rit Op Zicht mag men maximum 40 km/hr (NMBS 30 km/hr) rijden en moet men ten alle tijden kunnen stoppen voor zowel voorziene als onvoorziene obstakels in het spoor.
Nee, enkel de te voorziene hinders, volgens de letterlijke definitie van rit op zicht. Hinders zoals daar zijn: een andere trein, een rood mobiel sein... Een auto is geen te voorziene hinder want die hoort daar gewoon niet te staan. Een lijst van wat juist te voorzien is is inderdaad nergens terug te vinden, maar zo hebben ze het mij toch geleerd indertijd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven »

Inderdaad een aantal zaken die te voorzien zijn geven ze wel. Een sluitende lijst bestaat er echter niet. Enfin toch niet in onze boeken die wij krijgen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Tim »

Tja in de reglementering zijn zoveel dingen onduidelijk. Hetzelfde met personen in het spoor, die horen daar ook niet te zijn maar wat als je een E370 gekregen hebt en ze toch aanrijdt?
De belangrijkste regel is nog altijd de GBV, gezond boerenverstand :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven »

oei moeten ze dan voortaan enkel nog boeren omvormen tot treinbestuurder? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nieuw type sein?

Bericht door dekooiker »

dentheo schreef:Volgens mij hebben voertuigen op rails altijd al voorrang, dus een verschil zie ik niet zo direkt.
Fijn dat u meedoet, Theo.
Kan ik meteen mijn betoog verderzetten:
rtikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.
Hoe staat het er?
Voorrang verlenen is iets anders dan voorrang hebben.
Essentieel, maar voor treinen zal men uiteraard anders oordelen dan voor trams.
Er zijn al trambestuurders op de vingers getikt door de politierechter omdat ze niet voorzichtig genoeg zijn geweest.
(ik zou niet graag met een tram rijden, al die gekken op de baan!)

Los van ons bord op lijn 17, maar kom...
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie