Nieuw type sein?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Nu voor mij is pendelen hetzelfde treintje dat steeds heen en weer rijdt...maar ja...
Spoorwegbegrippen en logica ..... (geen verdere commentaar :mrgreen: )
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Paul »

Ik probeer mij voor te stellen hoe een bediening van Tessenderlo tegenwoordig verloopt. Ik ben een leek in het vak, een spoorwegliefhebber, dus ik zal ongetwijfeld dingen schrijven die niet kloppen. De professionals moeten mij maar verbeteren, en op de vragen antwoorden.

De trein vertrekt uit Diest met uitrijsein dubbel geel. Het volgende sein, dat de vertakking naar lijn 17 beveiligt, vertoont rood-wit (toegang tot lijn met regime 'pendelverkeer', in kleine beweging). Op lijn 17 staat dan zo'n sein zoals op de eerste foto in deze draad: 'eerste vertrek voor bediening met pendelverkeer', gevolgd door groene driehoek refertesnelheid 40 km/u. Onze trein rijdt nu verder in grote beweging, maximumsnelheid 40 km/u. Onderweg zijn er enkele overwegen met automatische bediening door pedaal, beveiligd door klein stopsein. Als alles goed gaat vertonen die seinen geel; als zo'n sein op rood blijft is er een probleem met de overweg en geldt speciale procedure (de overweg overschrijden met SF 0,5? de overweg met handbediening sluiten?). Vlak vóór Tessenderlo ontmoet onze trein het stopbord op de tweede foto uit deze draad. De trein moet dus stoppen en de treinbestuurder moet zijn spooroperator (B-logistics, Crossrail, Captrain, whatever...) contacteren. Hoe? Telefonisch? Om wat te bespreken? Moet de spooroperator toestemming geven om verder te rijden in 'kleine beweging' of ROZ? Moet Infrabel die toestemming niet geven? Wie bedient de wissels en beheert de rangeringen in het station van Tessenderlo?

Terugrit: vertrekken (na toestemming van wie?) in kleine beweging, voorbij het sein 'eerste vertrek voor bediening met pendelverkeer' wordt dit grote beweging, er staat weer een groene driehoek refertesnelheid 40 km/u., aan de vertakking lijnen 35/17 ontmoet onze treinbestuurder het gecombineerde sein dat de vertakking en de inrit van het station Diest beveiligt en dat rood, rood-wit, dubbel geel of groen kan vertonen al naargelang het geval.

Zo stel ik het mij dus voor. Ik ben benieuwd naar commentaren, correcties en aanvullingen door de beroepsmensen op het forum.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven »

Als die seinen rood blijven op die lijn is de procedure zoals voorzien op het aanvullende bord meestal staat er gewoon SF05 op die borden, dus geen rit op zicht, de seinen controleren de overwegen op zich, ze vormen dus geen sectie. Het is als 1 grote sectie vanaf Diest tot Tessenderloo te beschouwen, daardoor dan men dit ook lijnen met vereenvoudigde exploitatie noemt. Hier komen dus geen seingevers in tussen. Enkel de inrit en uitritseinen zijn beheerd en vereisen een tussenkomst van seingever/operator. De wissels in Tessenderlo zullen ofwel handbediend zijn ofwel door een kleine lokale post bediend worden. Bij handbediende wissels gaat er met de trein een begeleider mee of is die reeds ter plaatse om de wissels aldaar in de juiste stand te leggen.
Laat me afronden met te zeggen dat je als leek een vrij goede beschrijving geeft op wat schoonheidsfoutjes na.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Paul »

Dankjewel, Steven.
De wissels in Tessenderlo zijn handbediend, dus ik neem aan dat er een begeleider (rangeerder?) meegaat om die te bedienen. Is dat dan een personeelslid van Infrabel?
En ik blijf met de vraag zitten waarom de treinbestuurder bij het binnenrijden van Tessenderlo zijn spooroperator - en dus niet Infrabel - moet contacteren alvorens verder te rijden?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven »

De huidige regels voor goederen ken ik niet meer zo goed (ik doe al iets te lang enkel passagiersverkeer) maar ik dacht dat het ging om het bedrijf ik kwestie, want die zijn operator op hun eigen bundel. Je komt namelijk op privedomein uit.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Tim »

Waarschijnlijk bedoelt men met het bord contacteer spooroperator dat het treinpersoneel moet vragen op welk spoor de trein moet ontvangen worden. Het bedrijf in kwestie geeft dit door aan de operator, die dit op zijn beurt doorgeeft aan de treinbestuurder en rangeerder. Dit is meestal zo op terminals en bedrijfsterreinen daar zij zelf beslissen waar ze hun trein willen hebben.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nieuw type sein?

Bericht door dekooiker »

Infrabel komt geheel niet meer tussen; eens er een trein de lijn opgereden is is het wachten tot die er weer afkomt (of uitgeweken is onder bepaalde voorwaarden; gaan we even buiten beschouwing laten).
De lijn oprijden gebeurt in grote beweging.
Er staat een bord met het lijnnummer en refertesnelheid.

Aangekomen in Tessenderlo zal het stopbord de stilstand opleggen.
De bevoegde persoon van de spoorwegonderneming dient de wissels in de juiste stand te leggen waarna de trein de rit verderzet tot in de bundel (of verderrijdt naar lijn 218).

Om weer richting Diest te rijden komt de kat op de koord: het bord voor de lijnen met pendelverkeer.
Hoe men tot aan het bord rijdt is interne winkel en zijn er speciale voorschriften, het plaatselijk protocol.
Dat protocol regelt ook het verkeer in de bundel en de bedieningen ervan.
Voorbij het bord mag de trein in grote beweging rijden tot een sein/bevel iets anders oplegt.

Het enige waarin Infrabel tussenkomt is de wissels en seinen aan de Y.Diest bedienen, de rest is voor de spoorwegonderneming.
Vroeger reden er op lijnen met pendelverkeer seingevers of ostch mee maar dat is door die werkwijze voltooid verleden tijd.
Jammer :(
De trein.
Alleen voor durvers.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Paul »

Dankjewel, dekooiker, voor je duidelijke uitleg.
Nu heb ik nog twee vragen.
1) Met welk seinbeeld rijdt de trein aan de vertakking lijn 17 op in grote beweging? Ik neem aan dat het vroeger, toen blok 4 in Tessenderlo nog bediend werd en daar lichtseinen stonden, een groen licht was. En nu, in de nieuwe situatie, dubbel geel, want er volgt op lijn 17 geen enkel 'gewoon' stopsein meer. Heb ik het juist?
2) Ik neem aan dat er sleutels nodig zijn om de wissels in Tessenderlo te bedienen. Waar worden die sleutels bewaard? In station Diest? Is daar nog een blokpost? Of ergens anders? Of zou het kunnen dat Infrabel het beheer van station Tessenderlo zonder meer heeft overgelaten aan Tessenderlo Chemie?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nieuw type sein?

Bericht door dekooiker »

1. lijkt me juist, maar moet het voor de zekerheid opzoeken.
2. normaalgezien zijn er geen sleutels nodig als er maar één spoorwegonderneming rangeringen mag uitvoeren.
hangt van de lokale toestand af; de sleutels zijn in dat geval wellicht in bezit van de onderneming die de bundel in overgedragen bediening heeft
De trein.
Alleen voor durvers.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Nieuw type sein?

Bericht door poyaud »

1. Kan in grote of kleine beweging gebeuren, het bord zet de kleine beweging automatisch om in grote beweging.
Afbeelding
Tom12

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Tom12 »

De bediening Tessenderlo op een rijtje:

Trein rijdt lijntje 17 op, komt 8 a 9 (het exacte aantal weet ik niet) AP/BP-seintjes tegen en komt dan aan het bord contacteer spooroperator. Daar belt de TB naar de regelaar van Genk-Goederen die meldt of de rangeerder (die ook van Genk moet komen) al dan niet aanwezig is (meestal staat hij al te wachten). Op bevel van de rangeerder rijdt de trein de bundel binnen en wordt vervolgens op de terminal opgeduwd. Daarna komt de locomotief tegen een andere trein en wordt er een remproef gedaan. Daarna neemt de rangeerder contact op met Blok 6 Aarschot om de trein klaar te melden.

Voor zover ik weet worden er geen sleutels gebruikt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nieuw type sein?

Bericht door dekooiker »

Vraag 1: altijd in grote beweging vanuit Diest.
De mogelijke seinbeelden zijn rood of groen voor deze reisweg.
Dat kan omdat er inderdaad nog AP-BP-seinen tussenstaan.
Deze verhoogd opgestelde vereenvoudigde stopseinen wijzigen de aard van de beweging niet!
Het sein in Tessenderlo heeft er dus vroeger niets mee te maken gehad.

De terugrit kan niet in kleine beweging gebeuren zonder dat een bediende Infrabel ter plaatse is.
Dan moet via een rood mobiel sein en overschrijdingsbevel de kleine beweging opgelegd worden.
Ik zie echter geen enkele reden om dat te doen.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw type sein?

Bericht door dentheo »

Kan er iemand even uitleggen wat het "voordeel" is van dit "nieuwe" sein ?
Vervangt het een deel andere ?
Verlegd het meer verantwoordelijkheid naar de operator ?
Vraagt het minder personeel voor de begeleiding ?
Ik heb al begrepen dat het de snelheid niet verhoogd.
Ik heb ook begrepen dat het typisch is voor "lange" fabrieksaansluitingen. (pendeltrein vergeten we even, anders wordt antw Noorderkempen ook zoiets :lol: :lol: ).
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw type sein?

Bericht door Steven »

Het neemt een deel verantwoordelijkheid van de tb weg. Bij kleine beweging blijf je rit op zicht rijden. Bij rit op zicht miet je kunnen stoppen voor elke voorzienbare hinder in uw vrij ruimteprofiel.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw type sein?

Bericht door dentheo »

Wanneer je bij iemand verantwoordelijkheid wegneemt, dan gaat die naar iemand anders...wie is de "gelukkige" ontvanger ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie