Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dienst.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Coudeville

Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dienst.

Bericht door Coudeville »

Hallo, ik had een vraag i.v.m het verlaten van een tijdelijk buitendienst gesteld spoor.

Het verlaten kan gebeuren:

-S422 van hand tot hand voor 1 van de dekseinen (Rms of beheerd stopsein)
-S422 telefonisch aan het beheerd stopsein die het buitendienst gesteld spoor dekt.
-Het openen van het sein.
-Het onsteken van het overschrijdingslicht.

Deze laatste vind ik persoonlijk een gevaarlijke situatie, de reden hiervoor: de continuïteit van de reiswegen die naar het buitendienst gesteld spoor leiden mag niet verbroken worden en tevens mag er geen versnijding gebeuren v.d reiswegen

Bij het verlaten van het tijdelijk spoor buiten dienst word de reisweg aangelegd naar normale exploitatie en heeft men geen bewijs in handen.


Mensen die meer info hebben over deze procedure ?


Groetjes,
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien

Bericht door dekooiker »

Waarom zou u de wissels niet in een andere stand leggen om een tijdelijk buiten dienst gesteld spoor te verlaten?
Als u de beveiliging volgens de eerste methode ;-) toepast kan het niet eens anders!
Het overschrijdingslicht zal niet branden indien de reisweg onverenigbaar is of onvolledig is (en nog een aantal voorwaarden...).

Hoeft er een bewijs te zijn?
Bij een gesloten sein of handstopsein is er het S422.
Met overschrijdingslicht kan het nagegaan worden op het logboek (ook bij S422).
De trein.
Alleen voor durvers.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien

Bericht door gysev »

Coudeville schreef:Deze laatste vind ik persoonlijk een gevaarlijke situatie, de reden hiervoor: de continuïteit van de reiswegen die naar het buitendienst gesteld spoor leiden mag niet verbroken worden en tevens mag er geen versnijding gebeuren v.d reiswegen
Die reiswegen liggen niet op het eigenlijke buiten dienst gestelde spoor en moeten dus ook niet continu liggen. Dat moet enkel op het spoorgedeelte dat buiten dienst is.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien

Bericht door dentheo »

gysev schreef:
Die reiswegen liggen niet op het eigenlijke buiten dienst gestelde spoor en moeten dus ook niet continu liggen. Dat moet enkel op het spoorgedeelte dat buiten dienst is.

Kloppen die twee zinnen of spreken die elkaar tegen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien

Bericht door gysev »

dentheo schreef:
gysev schreef:
Die reiswegen liggen niet op het eigenlijke buiten dienst gestelde spoor en moeten dus ook niet continu liggen. Dat moet enkel op het spoorgedeelte dat buiten dienst is.

Kloppen die twee zinnen of spreken die elkaar tegen ?
Hij had het over de reisweg NAAR het spoor buiten dienst, daar moet geen continuiteit blijven liggen - wel op het spoor dat effectief buiten dienst is.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien

Bericht door dentheo »

Legt men dan altijd een reisweg op een spoor dat buiten dienst is ? Om het te "blokkeren" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dienst.

Bericht door dekooiker »

Nee.
Er wordt in principe geen reisweg gebruikt op tijdelijk buiten dienst gestelde sporen maar...het is wel handig om binnen de begrenzingen van dat stuk spoor een visuele aanduiding te hebben.
Die zorgt overigens ook voor het blokkeren van versnijding van het tijdelijk buiten dienst gesteld spoor.
Dat kan natuurlijk alleen als er wissels liggen.
Een perronspoor dat buiten dienst gevraag wordt kan meestal niet op die manier verduidelijkt worden.

Bij het tijdelijk buiten dienst stellen van een spoor op EBP zal je door de maatregelen die getroffen zijn zeker geen overschrijdingslicht laten branden op het spoorgedeelte dat de buitendienststelling omvat.
Moest dat toch zo zijn dan dient het sein als onbestaande beschouwd te worden...
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien

Bericht door dentheo »

De vraag ging over het "verlaten" van een tijdelijk buiten dienst gesteld stuk spoor.

De voorgetelde originele antwoorden 3 en 4
-Het openen van het sein.
-Het ontsteken van het overschrijdingslicht.
Hebben dan betrekking op het bediend sein NA het buitendienst gesteld stuk, niet op het sein dat het buiten dienst gesteld stuk "dekt of beschermd", neem ik aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien

Bericht door Tim »

dentheo schreef:De vraag ging over het "verlaten" van een tijdelijk buiten dienst gesteld stuk spoor.

De voorgetelde originele antwoorden 3 en 4
-Het openen van het sein.
-Het ontsteken van het overschrijdingslicht.
Hebben dan betrekking op het bediend sein NA het buitendienst gesteld stuk, niet op het sein dat het buiten dienst gesteld stuk "dekt of beschermd", neem ik aan ?
De vraagsteller bedoelt hiermee bv een werktrein die terug naar de in dienst zijnde sporen rijdt. Dan kan het sein inderdaad eenvoudigweg geopend worden.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dienst.

Bericht door dekooiker »

En is dus enig bewijs overbodig, ik begrijp de eigenlijke vraag niet zo goed.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:Er wordt in principe geen reisweg gebruikt op tijdelijk buiten dienst gestelde sporen maar...het is wel handig om binnen de begrenzingen van dat stuk spoor een visuele aanduiding te hebben.
Die zorgt overigens ook voor het blokkeren van versnijding van het tijdelijk buiten dienst gesteld spoor.
Dat kan natuurlijk alleen als er wissels liggen.
Een perronspoor dat buiten dienst gevraag wordt kan meestal niet op die manier verduidelijkt worden.

Bij het tijdelijk buiten dienst stellen van een spoor op EBP zal je door de maatregelen die getroffen zijn zeker geen overschrijdingslicht laten branden op het spoorgedeelte dat de buitendienststelling omvat.
Moest dat toch zo zijn dan dient het sein als onbestaande beschouwd te worden...
Is een Tab 3 dan niet dé oplossing? Dan heb je toch ook geen gedoe met reiswegen en overschrijdingslichten?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vraag i.v.m verlaten van een tijdelijk spoor buiten dien

Bericht door dekooiker »

Nee.
Het is strikt genomen voldoende om seinen gesloten te houden maar de reglementering schrijft voor dat de eerste wijze waarop een tijdelijk buiten dienst gesteld spoor beveiligd moet worden iets anders is.
(wat, dat doet er even niet toe en het is niet de bedoeling om gans de reglementering op internet te zwieren)
T3 komt er ook bij kijken maar niet als eerste (en is op andere dan EBP-seinhuizen onmogelijk).

Of het handiger is enkel T3 toe te passen; zeker wel en even veilig in veel gevallen.
Het voordeel is inderdaad dat er minder handelingen moeten gebeuren om het spoor weder in dienst te stellen en om werktreinen eraf te laten.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie