Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
Toen ik gisteren een uitstap met de trein deed naar Brugge, merkte ik in Brussel-Zuid een lichtbak op aan de perronoverkapping die ik nog nooit eerder had gezien. Het gaat over een lichtbak met bovenaan 3 horizontale lampjes en onderaan 2 horizontale lampjes. Een AVG avant la lettre? We bleven redelijk lang stilstaan wegens een technische interventie aan de loc, maar ik kan niet zeggen dat ik een van de 5 lampen heb zien werken, al was het sowieso moeilijk te zien met het tegenlicht.
Deze foto is genomen vanop de bovenste verdieping van een M6, vandaar dat ik op gelijke hoogte zit als de lichtbak. Er was veel tegenlicht, duidelijker dan dit kon ik de foto niet maken.
Deze foto is genomen vanop de bovenste verdieping van een M6, vandaar dat ik op gelijke hoogte zit als de lichtbak. Er was veel tegenlicht, duidelijker dan dit kon ik de foto niet maken.
Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
Deze lampen dienen om bepaalde remproeven uit te voeren. Enkel de bovenste drie lampen zijn nog in dienst (op de sporen 3 tot en met 6 hangt er een moderne versie met 3 LEDlichten).
1 lamp = remmen vast
2 lampen = remmen los
3 lampen = einde remproef.
1 lamp = remmen vast
2 lampen = remmen los
3 lampen = einde remproef.
Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
Die treinliefhebbers, niets ontgaat hen!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
Maar dan wel met wat vertraging, want die bakken hangen er al tientallen jaren...dekooiker schreef:Die treinliefhebbers, niets ontgaat hen!
Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
Ik kom niet veel in Brussel-Zuid Bedankt voor de uitleg!
Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
En ik dacht dat de onderste twee lampen de voorloper van de huidige AVG waren.
Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
Enkel in Brussel zuid op de oude perrons zijn deze te zien. Op de vernieuwde perrons hangt een nieuwere versie met drie lampen (LED).
Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
Dat heb ik me al lang afgevraagd waarvoor die 2 onderste dienen. Ben je daar zeker van dat het een voorloper van de AVG was? En hoe werkte het dan precies?Eimai schreef:En ik dacht dat de onderste twee lampen de voorloper van de huidige AVG waren.
Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
Ik meen het ooit ergens gelezen te hebben, al weet ik helemaal niet meer waar... Kan het dus niet bevestigen, maar als ik het nog eens tegenkom zal ik het laten weten. Maar misschien lezen hier wel enkele anciens mee die het nog hebben meegemaaktHoratio schreef:Dat heb ik me al lang afgevraagd waarvoor die 2 onderste dienen. Ben je daar zeker van dat het een voorloper van de AVG was? En hoe werkte het dan precies?
Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
Wel, dat was blijkbaar makkelijker terug te vinden dan ik dacht...
(teruggevonden in één van de documenten op deze pagina http://www.tassignon.be/trains/document ... tation.php en meerbepaald dit http://www.tassignon.be/trains/document ... e%20II.pdf)
De onderste lampen zouden dus geel en groen moeten zijn; geel is dan ongeveer de huidige rode lamp van de AVG, en groen de zes witte. Bij deze lampen zou de groene lamp wel automatisch na een halve minuut weer doven, en is er zo te zien van enige link met het sein geen sprake en gaat de groene lamp gewoon na 15 seconden beginnen branden als de gele dooft.
Klein verschil met vandaag wel: remmen aansluiten is de middelste lamp i.p.v. de linkse.
(teruggevonden in één van de documenten op deze pagina http://www.tassignon.be/trains/document ... tation.php en meerbepaald dit http://www.tassignon.be/trains/document ... e%20II.pdf)
De onderste lampen zouden dus geel en groen moeten zijn; geel is dan ongeveer de huidige rode lamp van de AVG, en groen de zes witte. Bij deze lampen zou de groene lamp wel automatisch na een halve minuut weer doven, en is er zo te zien van enige link met het sein geen sprake en gaat de groene lamp gewoon na 15 seconden beginnen branden als de gele dooft.
Klein verschil met vandaag wel: remmen aansluiten is de middelste lamp i.p.v. de linkse.
Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid
Dat weten we dan ook weer Altijd interessant voor een wistje-datjeEimai schreef: De onderste lampen zouden dus geel en groen moeten zijn; geel is dan ongeveer de huidige rode lamp van de AVG, en groen de zes witte. Bij deze lampen zou de groene lamp wel automatisch na een halve minuut weer doven, en is er zo te zien van enige link met het sein geen sprake en gaat de groene lamp gewoon na 15 seconden beginnen branden als de gele dooft.
Ook bedankt voor de schat aan documentatie