Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door Glodenox »

Toen ik gisteren een uitstap met de trein deed naar Brugge, merkte ik in Brussel-Zuid een lichtbak op aan de perronoverkapping die ik nog nooit eerder had gezien. Het gaat over een lichtbak met bovenaan 3 horizontale lampjes en onderaan 2 horizontale lampjes. Een AVG avant la lettre? We bleven redelijk lang stilstaan wegens een technische interventie aan de loc, maar ik kan niet zeggen dat ik een van de 5 lampen heb zien werken, al was het sowieso moeilijk te zien met het tegenlicht.
Afbeelding Deze foto is genomen vanop de bovenste verdieping van een M6, vandaar dat ik op gelijke hoogte zit als de lichtbak. Er was veel tegenlicht, duidelijker dan dit kon ik de foto niet maken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door Steven »

Deze lampen dienen om bepaalde remproeven uit te voeren. Enkel de bovenste drie lampen zijn nog in dienst (op de sporen 3 tot en met 6 hangt er een moderne versie met 3 LEDlichten).
1 lamp = remmen vast
2 lampen = remmen los
3 lampen = einde remproef.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door dekooiker »

Die treinliefhebbers, niets ontgaat hen!
De trein.
Alleen voor durvers.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door Hobbes »

dekooiker schreef:Die treinliefhebbers, niets ontgaat hen!
Maar dan wel met wat vertraging, want die bakken hangen er al tientallen jaren... :wink:
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door Glodenox »

Ik kom niet veel in Brussel-Zuid ;) Bedankt voor de uitleg!
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door Eimai »

En ik dacht dat de onderste twee lampen de voorloper van de huidige AVG waren.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door Patrick »

Enkel in Brussel-Zuid te zien?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door Steven »

Enkel in Brussel zuid op de oude perrons zijn deze te zien. Op de vernieuwde perrons hangt een nieuwere versie met drie lampen (LED).
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door Horatio »

Eimai schreef:En ik dacht dat de onderste twee lampen de voorloper van de huidige AVG waren.
Dat heb ik me al lang afgevraagd waarvoor die 2 onderste dienen. Ben je daar zeker van dat het een voorloper van de AVG was? En hoe werkte het dan precies?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door Eimai »

Horatio schreef:Dat heb ik me al lang afgevraagd waarvoor die 2 onderste dienen. Ben je daar zeker van dat het een voorloper van de AVG was? En hoe werkte het dan precies?
Ik meen het ooit ergens gelezen te hebben, al weet ik helemaal niet meer waar... Kan het dus niet bevestigen, maar als ik het nog eens tegenkom zal ik het laten weten. Maar misschien lezen hier wel enkele anciens mee die het nog hebben meegemaakt :-)
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door Eimai »

Wel, dat was blijkbaar makkelijker terug te vinden dan ik dacht...
Afbeelding Afbeelding (teruggevonden in één van de documenten op deze pagina http://www.tassignon.be/trains/document ... tation.php en meerbepaald dit http://www.tassignon.be/trains/document ... e%20II.pdf)

De onderste lampen zouden dus geel en groen moeten zijn; geel is dan ongeveer de huidige rode lamp van de AVG, en groen de zes witte. Bij deze lampen zou de groene lamp wel automatisch na een halve minuut weer doven, en is er zo te zien van enige link met het sein geen sprake en gaat de groene lamp gewoon na 15 seconden beginnen branden als de gele dooft.

Klein verschil met vandaag wel: remmen aansluiten is de middelste lamp i.p.v. de linkse.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Vreemde lichtbak aan perron Brussel-Zuid

Bericht door Horatio »

Eimai schreef: De onderste lampen zouden dus geel en groen moeten zijn; geel is dan ongeveer de huidige rode lamp van de AVG, en groen de zes witte. Bij deze lampen zou de groene lamp wel automatisch na een halve minuut weer doven, en is er zo te zien van enige link met het sein geen sprake en gaat de groene lamp gewoon na 15 seconden beginnen branden als de gele dooft.
Dat weten we dan ook weer :D Altijd interessant voor een wistje-datje :lol:
Ook bedankt voor de schat aan documentatie :!:
Plaats reactie