Verloedering stations
Re: Verloedering stations
past in het zelfde rijtje als bokrijk-centraal, nijlen-centraal, blankenberge-centraal, lier-centraal, mortsel-oudegod-centraal
Re: Verloedering stations
Aangezien Kalmthout DRIE stations heeft wacht ik af
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Verloedering stations
Wat is verloedering?
Bemande stations zijn totaal niet verloederd. Het zijn de verlaten haltes. En nu sluit NMBS nog meer loketten.
In Nederland zijn de stations net zo verloederd, alleen het ziet er allemaal wat netter uit. Maar dat is slechts uiterlijk.
Ik denk dat NMBS verkeerde prioriteiten stelt.
Bijvoorbeeld Gouvy. Ik zag daar in mei allerlei materiaal liggen wat er op wijst dat ze het perron gaan vernieuwen. Er ligt nu een eenvoudig laag onverhard perron.
Ondertussen gaat het loket daar binnenkort dicht. Een fonkelnieuw perron, maar een onbemand station zal er voor zorgen dat de boel snel verloedert.
Gouvy was altijd een prima station: Door de bemanning werden de plantjes in de bakken onderhouden, gebouw was altijd open en het eenvoudige perron gaf een romantische aanblik aan het geheel. Daar hoeft amper geld naar toe, alleen wat onderhoud aan bijvoorbeeld verlichting en kapotte plantenbakken (die de laatste jaren niet meer onderhouden lijken te worden). Dat kan met een paar duizend euro geregeld worden. Maar nu worden er tonnen ingestoken om van het station een naar verlaten oord te maken. Totale kortzichtigheid.
Dat geld kan beter gestoken worden om een lift te bouwen op station Visé. Het perron is amper toegankelijk met zware bagage. En al helemaal niet met een rolstoel. De lange roltrap werkt vaak niet. Ze hebben op dat station wel het gebouwtje van binnen helemaal opgeknapt (het jaren '70 interieur is vervangen door een sfeerloze metalen stoelen), maar het perron is zelfs voor mensen die goed ter been zijn moeilijk te bereiken. Daar had het geld van station Gouvy naar toe gemoeten. En wat over blijft kan gebruikt worden om de prijzen te bevriezen.
Station Bressoux. Ligt in een verloederde wijk en is totaal verloederd sinds het loket is gesloten. Heeft niets met achterstallig onderhoud te maken.
Station Trois-Ponts. Zie Gouvy. Gebouw is aan het vervallen. Men is met de perrons bezig, maar de authentieke perrons zijn niet het probleem. Het verdwijnen van de lokettist en het verval van de wachtzaal is het probleem. Aanpak NMBS: Wachtzaal sluiten. Ook hier kun je in plaats van de perrons vernieuwen voor een fractie van het geld het station helemaal goed krijgen, mits het loket weer open gaat.
Bemande stations zijn totaal niet verloederd. Het zijn de verlaten haltes. En nu sluit NMBS nog meer loketten.
In Nederland zijn de stations net zo verloederd, alleen het ziet er allemaal wat netter uit. Maar dat is slechts uiterlijk.
Ik denk dat NMBS verkeerde prioriteiten stelt.
Bijvoorbeeld Gouvy. Ik zag daar in mei allerlei materiaal liggen wat er op wijst dat ze het perron gaan vernieuwen. Er ligt nu een eenvoudig laag onverhard perron.
Ondertussen gaat het loket daar binnenkort dicht. Een fonkelnieuw perron, maar een onbemand station zal er voor zorgen dat de boel snel verloedert.
Gouvy was altijd een prima station: Door de bemanning werden de plantjes in de bakken onderhouden, gebouw was altijd open en het eenvoudige perron gaf een romantische aanblik aan het geheel. Daar hoeft amper geld naar toe, alleen wat onderhoud aan bijvoorbeeld verlichting en kapotte plantenbakken (die de laatste jaren niet meer onderhouden lijken te worden). Dat kan met een paar duizend euro geregeld worden. Maar nu worden er tonnen ingestoken om van het station een naar verlaten oord te maken. Totale kortzichtigheid.
Dat geld kan beter gestoken worden om een lift te bouwen op station Visé. Het perron is amper toegankelijk met zware bagage. En al helemaal niet met een rolstoel. De lange roltrap werkt vaak niet. Ze hebben op dat station wel het gebouwtje van binnen helemaal opgeknapt (het jaren '70 interieur is vervangen door een sfeerloze metalen stoelen), maar het perron is zelfs voor mensen die goed ter been zijn moeilijk te bereiken. Daar had het geld van station Gouvy naar toe gemoeten. En wat over blijft kan gebruikt worden om de prijzen te bevriezen.
Station Bressoux. Ligt in een verloederde wijk en is totaal verloederd sinds het loket is gesloten. Heeft niets met achterstallig onderhoud te maken.
Station Trois-Ponts. Zie Gouvy. Gebouw is aan het vervallen. Men is met de perrons bezig, maar de authentieke perrons zijn niet het probleem. Het verdwijnen van de lokettist en het verval van de wachtzaal is het probleem. Aanpak NMBS: Wachtzaal sluiten. Ook hier kun je in plaats van de perrons vernieuwen voor een fractie van het geld het station helemaal goed krijgen, mits het loket weer open gaat.
Re: Verloedering stations
De antwoorden van NMBS en Infrabel zullen bekend in de oren klinken: besparingen en afwerken van geplande investeringen.
Overigens, in het buitenland zijn er heel wat stations gesloten en koop je je biljet aan de automaat.
Daar er nog een heel grote besparing zit aan te komen kunnen alle beetjes helpen om binnen een paar jaar toch nog een trein te laten rijden.
Ligt uiteraard aan de kortzichtige visie van de regering en niet van de spoorbedrijven.
Overigens, in het buitenland zijn er heel wat stations gesloten en koop je je biljet aan de automaat.
Daar er nog een heel grote besparing zit aan te komen kunnen alle beetjes helpen om binnen een paar jaar toch nog een trein te laten rijden.
Ligt uiteraard aan de kortzichtige visie van de regering en niet van de spoorbedrijven.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Verloedering stations
Ligt er aan welk buitenland. Zoals het in België en Luxemburg ging (overal loketten en de enkele instapper bij onbemande haltes koopt het biljet op de trein) was uitstekend. Welk probleem ze op wilden lossen, is mij een raadsel.dekooiker schreef:De antwoorden van NMBS en Infrabel zullen bekend in de oren klinken: besparingen en afwerken van geplande investeringen.
Overigens, in het buitenland zijn er heel wat stations gesloten en koop je je biljet aan de automaat.
Daar er nog een heel grote besparing zit aan te komen kunnen alle beetjes helpen om binnen een paar jaar toch nog een trein te laten rijden.
Ligt uiteraard aan de kortzichtige visie van de regering en niet van de spoorbedrijven.
Ik ben er van overtuigd dat stationsgebouwen sluiten en loketten door automaten vervangen geen cent oplevert. Er wordt weliswaar bespaard op arbeidskosten, maar elders duiken weer andere kosten op zoals verloedering en werkloosheid. Het wordt tijd dat een economisch instituut dit eens gaat onderzoeken.
Re: Verloedering stations
Ruim maatschappelijk gesproken heb je natuurlijk gelijk, maar dat maakt de zaak niet van de NMBS. Die zien alleen hun eigen rekeningen. Wat niet wegneemt dat je natuurlijk gelijk hebt met die verloedering. Eigenlijk zou men al die prachtige gebouwen maar mogen sluiten als er al een koper voor gevonden is die ook nog bereid is om het "in stand te houden" en meer dan dat. Nu staan ze inderdaad vaak alleen maar te verloederen.SvMp schreef: Ik ben er van overtuigd dat stationsgebouwen sluiten en loketten door automaten vervangen geen cent oplevert. Er wordt weliswaar bespaard op arbeidskosten, maar elders duiken weer andere kosten op zoals verloedering en werkloosheid. Het wordt tijd dat een economisch instituut dit eens gaat onderzoeken.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13