Verloedering stations
Re: Verloedering stations
Ik heb de indruk dat NMBS-stations project-gedreven werkt.
Een station wordt opgeknapt en dan vergeten en dan 30-50 jaar later weer hetzelfde.
Blijkbaar wordt er geen budget voor het dagdagelijks onderhoud uitgetrokken.
Een station wordt opgeknapt en dan vergeten en dan 30-50 jaar later weer hetzelfde.
Blijkbaar wordt er geen budget voor het dagdagelijks onderhoud uitgetrokken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Verloedering stations
Ik denk dat dit typisch is voor al onze openbare diensten, en dat al minstens 50 jaar. Anders dan de brave huisvader die weet dat hij de frisheid en de levensduur van zijn bezittingen aanzienlijk kan verhogen door regelmatig onderhoud, geeft men er bij o.a. de NMBS blijkbaar de voorkeur aan om alles zo weinig mogelijk te onderhouden en dan veel te laat alles meteen voor 100 % te vernieuwen. In de hele discussie over de verloederde stations wordt trouwens ook door ttb overdreven: er zijn wel degelijk genoeg voorbeelden van stations en halten waar de voorbije 5 jaar flink wat veranderd, verbeterd is, maar je vindt met veel gemak ook talrijke voorbeelden van het tegendeel. En dat lijkt de stelling inderdaad te ondersteunen!dentheo schreef:Ik heb de indruk dat NMBS-stations project-gedreven werkt.
Een station wordt opgeknapt en dan vergeten en dan 30-50 jaar later weer hetzelfde.
Blijkbaar wordt er geen budget voor het dagdagelijks onderhoud uitgetrokken.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Verloedering stations
Fijn dat jullie meedenken maar...de roltrappen zijn voor zover ik het weet van de stad Antwerpen.Shrek schreef:De nieuwe structuur zegt nochthans duidelijk dat de roltrappen van de nmbs zijn (de perronboorden zijn dan weer van infrabel).dentheo schreef:Zijn het dan de stations van NMBS met kapotte liften roltrappen enz . of zit daar geen lijn in ?
Het zou kunnen dat NMBS zegt, wij hebben geen geld voor infra dus.....
Maar op de structuur kan je het niet steken imo, het probleem bestaat al veel langer en is veel groter.
Zij komen één of ander engagement niet na waardoor de roltrap al jaren onbruikbaar is.
Op z'n minst een gemiste kans en het geeft de stopplaats niet meteen een beter imago.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Verloedering stations
Over hetzelfde: http://deredactie.be/permalink/2.35109?video=1.2054684 ik vind dat het hoofdpersonage teveel de creaties op muren ophemelt, maar op sommige andere momenten ben ik het zeker met hem eens. Perfecte dingen zijn unheimisch, maar de schoonheid van het spoorpatrimonium wordt zwaar ondergewaardeerd. En ja, daar mogen best een paar centen in vloeien.
Re: Verloedering stations
Weet je daar nog meer van? Ik herinner me dat station Diamant ook minstens een half jaar na renovatie zonder werkende roltrap of lift zat, omwille van diezelfde stad. Ben benieuwd hoe de vork in de steel zit.dekooiker schreef:Fijn dat jullie meedenken maar...de roltrappen zijn voor zover ik het weet van de stad Antwerpen.
Zij komen één of ander engagement niet na waardoor de roltrap al jaren onbruikbaar is.
Op z'n minst een gemiste kans en het geeft de stopplaats niet meteen een beter imago.
Re: Verloedering stations
Een interessante reportage, kika. Ik ben het niet helemaal eens met Vrebos wat betreft al te vrolijk beschilderde muren, maar ik snap hem wel. Wat mij bij Kapellekerk vooral stoort, is dat de graffiti is overschilderd, maar dat er niet genoeg verf meer over was om ook de overkapping een likje te geven.
Re: Verloedering stations
Vrebos doet me denken aan iemand die vol bewondering staat te kijken naar een groentetuin waarin het onkruid - ik huiver zelf van die term - welig kan tieren en zo de eigenlijke functie van die groentetuin: eetbare groenten kweken in voldoende aantal zwaar in de verdrukking brengt. Ik durf wedden dat hij geen groentetuin heeft, en evenmin ooit al in zijn leven vuile handen heeft gehad van het wieden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Verloedering stations
Nu je het zegt, er is enige overeenkomst met mijn partner die dan zegt: "Kika, laat die distels en hoge grassen toch staan, ze zijn zo mooi!"
Re: Verloedering stations
En zeker wat betreft die distels heeft ze natuurlijk gelijk! Ook al omdat de bloemen me aan die prachtige glazen van Gordon Scotch doen denken, die zo een distelbloem voorstellen. Maar we wijken af: als je zo een distel op een perron laat staan, heb je er het jaar nadien dertig enz. en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Spoorwegbermen zijn op zich al prachtige biotopen, het kan echt geen kwaad als daar af en toe eens een onderhouden stationnetje of perronnetje tussen ligt.kika schreef:Nu je het zegt, er is enige overeenkomst met mijn partner die dan zegt: "Kika, laat die distels en hoge grassen toch staan, ze zijn zo mooi!"
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Verloedering stations
Zoals reeds aangehaald: de NMBS werkt teveel project-gedreven. Langs de ene kant misschien wel verstaanbaar: bij die grote projecten, komt er niet alleen geld vanuit de NMBS.
Echter is de properheid van sommige stations ver te zoek, en worden sommige projecten niet grondig gedaan. Ik neem als voorbeeld Leuven, omdat ik me er onlangs in ergerde. Alle perrons zijn redelijk mooi, behalve spoor 2/3, want deze werd reeds een 5tal jaar voordien gerenoveerd, waardoor het totaal plaatje geen geheel vormt. Ook het stof op sommige plaatsen is verschrikkelijk. Als er de lift neem, raak ik zo weinig mogelijk aan, anders zijn mijn handen zwart van het stof.
Komt daar een "tijdelijke" trap bij, die eigenlijk definitef is...dan kun je eigenlijk afvragen waarom met zoiets begint eigenlijk...
Echter is de properheid van sommige stations ver te zoek, en worden sommige projecten niet grondig gedaan. Ik neem als voorbeeld Leuven, omdat ik me er onlangs in ergerde. Alle perrons zijn redelijk mooi, behalve spoor 2/3, want deze werd reeds een 5tal jaar voordien gerenoveerd, waardoor het totaal plaatje geen geheel vormt. Ook het stof op sommige plaatsen is verschrikkelijk. Als er de lift neem, raak ik zo weinig mogelijk aan, anders zijn mijn handen zwart van het stof.
Komt daar een "tijdelijke" trap bij, die eigenlijk definitef is...dan kun je eigenlijk afvragen waarom met zoiets begint eigenlijk...
Re: Verloedering stations
Hoi,
Merijn,
De tijdelijke trap zal er na 2015 niet meer zijn want men gaat een nieuwe fietsers en voetgangershelling bouwen. Wat de properheid van de perrons betreft vind ik dat het in Leuven nog dik meevalt. De poetsploeg mag alleen de perrons en de voetgangerstunnels en uiteraard het stationsgebouw zelf reinigen. Waar ik je gelijk in geef is dat glazen dakpanelen vuil zijn maar deze worden slechts enkele keren per jaar gepoetst.
Lukas
Merijn,
De tijdelijke trap zal er na 2015 niet meer zijn want men gaat een nieuwe fietsers en voetgangershelling bouwen. Wat de properheid van de perrons betreft vind ik dat het in Leuven nog dik meevalt. De poetsploeg mag alleen de perrons en de voetgangerstunnels en uiteraard het stationsgebouw zelf reinigen. Waar ik je gelijk in geef is dat glazen dakpanelen vuil zijn maar deze worden slechts enkele keren per jaar gepoetst.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: Verloedering stations
Aan de poetsploegen ligt het inderdaad niet, want ik zie hen bijna elke keer werken!
Re: Verloedering stations
Hoi,
Merijn,
Het ligt meer aan de reizigers die het station en de perrons niet proper houden.
Lukas
Merijn,
Het ligt meer aan de reizigers die het station en de perrons niet proper houden.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!