stroomstoring
stroomstoring
gewoon korte vraag: hebben al die stroom-storing problemen impact op treinen?
of gaan zij altijd in de "no-shutdown" status blijven?
of gaan zij altijd in de "no-shutdown" status blijven?
Re: stroomstoring
Ik ben geen specialist ter zake, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat men in het scenario waarbij een aantal plattelandsgemeenten een paar uur zonder stroom zet, ook al meteen aan de stroomvoorziening van de treinen zal raken (die voor alle duidelijkheid volledig gescheiden is van het reguliere stroomnet). Volgens mij moet het al heel ver komen (veel verder dan waar nu mogelijk sprake van is) alvorens men überhaupt denkt aan een dergelijke maatregel.
... maar de vraag is natuurlijk of we meer details te weten zullen komen, als je merkt dat zelfs heel wat burgemeesters van mogelijk betrokken gemeenten niet weten of ze al dan niet tot de "gelukkigen" horen.
... maar de vraag is natuurlijk of we meer details te weten zullen komen, als je merkt dat zelfs heel wat burgemeesters van mogelijk betrokken gemeenten niet weten of ze al dan niet tot de "gelukkigen" horen.
Re: stroomstoring
Volledig gescheiden is het niet hoor (al zouden we dat heel graag willen).
De voeding van de bovenleiding wordt op de meeste plaatsen wel rechtstreeks van het hoogspanningsnet gehaald en kan dus door de hoogspanningsnetbeheerder bewust in- of uitgeschakeld worden.
Maar de voeding van veel seininrichtingsinstallaties gebeurt via het normale middenspanningsnet, wat dus wel per ongeluk mee afgezet kan worden. En ga er maar vanuit dat er met gedoofde seinen en niet-functionerende overwegen er geen treinverkeer meer zal zijn. Ook al geeft de bovenleiding nog mooi 3300v.
De voeding van de bovenleiding wordt op de meeste plaatsen wel rechtstreeks van het hoogspanningsnet gehaald en kan dus door de hoogspanningsnetbeheerder bewust in- of uitgeschakeld worden.
Maar de voeding van veel seininrichtingsinstallaties gebeurt via het normale middenspanningsnet, wat dus wel per ongeluk mee afgezet kan worden. En ga er maar vanuit dat er met gedoofde seinen en niet-functionerende overwegen er geen treinverkeer meer zal zijn. Ook al geeft de bovenleiding nog mooi 3300v.
Re: stroomstoring
Mja, ik preciseer: volledig gescheiden van het stroomnet dat bij gewone huizen en kleinere bedrijven/instellingen ligt, laagspanning dus. En ook daar was er absoluut geen sprake van een totale afkoppeling, er was sprake van meerdere uitzonderingen (ik dacht onder meer kinderdagverblijven) - toch benieuwd hoe ze dat concreet willen organiseren.
Het was me echter niet bekend dat veel seininrichtingsinstallaties op het "gewone" middenspanningsnet zitten. Dat kan natuurlijk wel "fun" worden mochten ze aan de hendel trekken... al kan ik me niet voorstellen dat dat dermate ondoordacht zou gebeuren, gezien de ruime aandacht van media en politiek die de hele problematiek krijgt.
Het was me echter niet bekend dat veel seininrichtingsinstallaties op het "gewone" middenspanningsnet zitten. Dat kan natuurlijk wel "fun" worden mochten ze aan de hendel trekken... al kan ik me niet voorstellen dat dat dermate ondoordacht zou gebeuren, gezien de ruime aandacht van media en politiek die de hele problematiek krijgt.
Re: stroomstoring
Dat lijkt mij technisch onmogelijk. Je kan echt niet vanop afstand kiezen welk huis zonder elektriciteit komt te vallen. Zelfs de middenspanningstransfos zijn bij mijn weten alleen lokaal aan te sturen.Steve schreef:Mja, ik preciseer: volledig gescheiden van het stroomnet dat bij gewone huizen en kleinere bedrijven/instellingen ligt, laagspanning dus. En ook daar was er absoluut geen sprake van een totale afkoppeling, er was sprake van meerdere uitzonderingen (ik dacht onder meer kinderdagverblijven) - toch benieuwd hoe ze dat concreet willen organiseren.
Het zal echt gaan over hele dorpen die volledig zonder stroom komen te zitten. Inclusief ziekenhuizen, kinderdagverblijven, brandweerposten, politieburelen,...
Alleen hebben ziekenhuizen normaal gezien genoeg noodvoorzieningen (batterijen, dieselgeneratoren,...) om de duur van de stoompannes te overbruggen.
Bij alle nieuwe installaties legt Infrabel een eigen elektriciteitsnet aan, gevoed vanuit de hoogspanningsposten. Zo zijn we in Antwerpen bijvoorbeeld wel zo goed als onafhankelijk van de gewone elektriciteitsvoorzieningen van de stad. Maar er zijn nog genoeg oude installaties waar alle elektriciteit uit het lokale net gehaald wordt.Steve schreef: Het was me echter niet bekend dat veel seininrichtingsinstallaties op het "gewone" middenspanningsnet zitten. Dat kan natuurlijk wel "fun" worden mochten ze aan de hendel trekken... al kan ik me niet voorstellen dat dat dermate ondoordacht zou gebeuren, gezien de ruime aandacht van media en politiek die de hele problematiek krijgt.
Re: stroomstoring
Steve schreef:Mja, ik preciseer: volledig gescheiden van het stroomnet dat bij gewone huizen en kleinere bedrijven/instellingen ligt, laagspanning dus. En ook daar was er absoluut geen sprake van een totale afkoppeling, er was sprake van meerdere uitzonderingen (ik dacht onder meer kinderdagverblijven) - toch benieuwd hoe ze dat concreet willen organiseren.
Het was me echter niet bekend dat veel seininrichtingsinstallaties op het "gewone" middenspanningsnet zitten. Dat kan natuurlijk wel "fun" worden mochten ze aan de hendel trekken... al kan ik me niet voorstellen dat dat dermate ondoordacht zou gebeuren, gezien de ruime aandacht van media en politiek die de hele problematiek krijgt.
Nu de laatste keer dat Kalmthout en Essen eruit gingen bij die schakelfout in het noorden van Duitsland , lag heel de gemeente eruit..kinderdagverblijven inclusief , want men schakelde op 70.000V...... Dus zelfs de kring op 15.000V rond beide gemeenten lag plat.
Hun automatisering zit niet tot op laagspanning.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: stroomstoring
Bij de ombouw van lijn12 is er een kabel meegetrokken van 1000V , meen ik.Shrek schreef: Maar de voeding van veel seininrichtingsinstallaties gebeurt via het normale middenspanningsnet, wat dus wel per ongeluk mee afgezet kan worden. En ga er maar vanuit dat er met gedoofde seinen en niet-functionerende overwegen er geen treinverkeer meer zal zijn. Ook al geeft de bovenleiding nog mooi 3300v.
Wil dat zeggen dat de seinen van de lijn nu niet meer afhankelijk zijn van de vroegere voeding in Essen?
Nu hangen zij waarschijnlijk op het "Infrabel-onderstation" van Essen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: stroomstoring
Jep, de 1000V komt vanuit de Infrabel-onderstations. Maar er ligt lang nog niet overal een eigen 1000v-netwerk.dentheo schreef:Bij de ombouw van lijn12 is er een kabel meegetrokken van 1000V , meen ik.Shrek schreef: Maar de voeding van veel seininrichtingsinstallaties gebeurt via het normale middenspanningsnet, wat dus wel per ongeluk mee afgezet kan worden. En ga er maar vanuit dat er met gedoofde seinen en niet-functionerende overwegen er geen treinverkeer meer zal zijn. Ook al geeft de bovenleiding nog mooi 3300v.
Wil dat zeggen dat de seinen van de lijn nu niet meer afhankelijk zijn van de vroegere voeding in Essen?
Nu hangen zij waarschijnlijk op het "Infrabel-onderstation" van Essen ?
Daarenboven: het onderstation van bijvoorbeeld Noorderdokken (voor onder andere Antwerpen-centraal) wordt gevoed vanop 150kV, dat blijft draaien. Essen zit gewoon op 15.000v, dat ligt mee uit met de rest van het dorp. In zo'n geval helpt de 1000v-kabel dus ook niet veel.
Re: stroomstoring
Ik kan me wel voorstellen dat op dergelijke momenten dat er stroomtekort ontstaat aan de NMBS zal gevraagd worden om de treindienst (en dus stroomgebruik) te beperken, bv. alle P-treinen eruit ed. Dus overschakelen op een Light-aanbod, zodanig dat minder snel drastische maatregelen moeten genomen worden zoals dorpen zonder stroom zetten.profke schreef:gewoon korte vraag: hebben al die stroom-storing problemen impact op treinen?
of gaan zij altijd in de "no-shutdown" status blijven?
Op dezelfde wijze wordt er aan een 'winterplan' gewerkt, in geval van strenge winterse weersomstandigheden.
spoorwegrealist
Re: stroomstoring
Zo'n stroomstoringen kan je volgens mij verwachten rond een uur of 17-18-19. In de ruime avondspits dus. Dan ga je echt niet al het volk uit de groten steden vervoerd krijgen met de wasmachinesprofke schreef:of maximaal overschakelen op MW41 ?
Re: stroomstoring
Ik meen dat vroeger de piek altijd in de voormiddag zat, maar met die zonnepanelen kan die naar achter geschoven zijn.
Ik moet eens op de site van Elia gaan kijken.
's Avonds het licht doven op wegen enz. zal dus NIET helpen.
Ik moet eens op de site van Elia gaan kijken.
's Avonds het licht doven op wegen enz. zal dus NIET helpen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: stroomstoring
Volgens mij staat er in Kalmthout een "doorschakelstation" voor de bovenleiding, indien Essen eruit ligt kan Ekeren leveren tot Roosendaal.Shrek schreef:Jep, de 1000V komt vanuit de Infrabel-onderstations. Maar er ligt lang nog niet overal een eigen 1000v-netwerk.dentheo schreef: Bij de ombouw van lijn12 is er een kabel meegetrokken van 1000V , meen ik.
Wil dat zeggen dat de seinen van de lijn nu niet meer afhankelijk zijn van de vroegere voeding in Essen?
Nu hangen zij waarschijnlijk op het "Infrabel-onderstation" van Essen ?
Daarenboven: het onderstation van bijvoorbeeld Noorderdokken (voor onder andere Antwerpen-centraal) wordt gevoed vanop 150kV, dat blijft draaien. Essen zit gewoon op 15.000v, dat ligt mee uit met de rest van het dorp. In zo'n geval helpt de 1000v-kabel dus ook niet veel.
Zou die 1000V dan ook gelijk mee omgeschakeld worden, ik hoop van wel, anders heeft het alleen zin voor onderhoud aan de 3kV in Essen..
Heeft er nog iemand de link naar de site van de tractieman van Infrabel (Kontich?)?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: stroomstoring
Een sectioneerpost heet zoietsdentheo schreef: Volgens mij staat er in Kalmthout een "doorschakelstation" voor de bovenleiding, indien Essen eruit ligt kan Ekeren leveren tot Roosendaal.
Zou die 1000V dan ook gelijk mee omgeschakeld worden, ik hoop van wel, anders heeft het alleen zin voor onderhoud aan de 3kV in Essen..
Heeft er nog iemand de link naar de site van de tractieman van Infrabel (Kontich?)?
http://users.telenet.be/kontich/tractie ... nheden.htm is waarschijnlijk de site die je bedoelt. De info daar is wel lichtjes verouderd volgens mij.
Re: stroomstoring
Uit De Tijd van vandaag:
Infrabel
De beheerder van het spoorwegnetwerk is een van de belangrijkste afnemers van elektriciteit. Zonder elektriciteit valt het spoorwegnet uit en kunnen de treinen niet rijden. Infrabel beschikt over back-upsystemen en generatoren om de verkeersleiding en de seinposten die het verkeer regelen van stroom te voorzien. Als er iets gebeurt aan de bovenleidingen kan Infrabel ook mobiele 'energieverdelers' met eigen generatoren inzetten om dat probleem te verhelpen. In de afschakelplannen van Elia komt openbaar vervoer pas na de bedrijven en de woonzones. Ziekenhuizen worden als laatste afgeschakeld.
Infrabel
De beheerder van het spoorwegnetwerk is een van de belangrijkste afnemers van elektriciteit. Zonder elektriciteit valt het spoorwegnet uit en kunnen de treinen niet rijden. Infrabel beschikt over back-upsystemen en generatoren om de verkeersleiding en de seinposten die het verkeer regelen van stroom te voorzien. Als er iets gebeurt aan de bovenleidingen kan Infrabel ook mobiele 'energieverdelers' met eigen generatoren inzetten om dat probleem te verhelpen. In de afschakelplannen van Elia komt openbaar vervoer pas na de bedrijven en de woonzones. Ziekenhuizen worden als laatste afgeschakeld.