Seinbeelden "pk" en wit-rood bij aankomst Brussel-Centraal

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
EC 91

Seinbeelden "pk" en wit-rood bij aankomst Brussel-Centraal

Bericht door EC 91 »

Ik heb al verschillende keren 2 seinaanduidingen gezien op de seinen juist voor de perrons van Brussel-Centraal komende van Brussel-Zuid, die me nergens anders opgevallen zijn. Wie kan me zeggen wat ze betekeken en wanneer ze gebruikt worden:

* aanduiding "pk" bij dubbel geel
* aanduiding wit-rood: ik weet dat dit (ongeveer) een toelating is om op bezet spoor op zicht binnen te rijden maar in welke gevallen wordt het in Brussel Centraal gebruikt?

Beide gevallen zie ik regelmatig in de ochtendspits.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Seinbeelden "pk" en wit-rood bij aankomst Brussel-Centra

Bericht door Eimai »

Dat is een speciaal geval in Brussel-Centraal. Om het verkeer iets beter te laten doorstromen laten de inritseinen van Brussel-Centraal de toegang toe in kleine beweging (met het seinbeeld rood-wit), wanneer de vorige trein het perron aan het verlaten is. Kleine beweging omdat je dan rit op zicht bent aangezien je moet kunnen stoppen voor de trein die op dat moment nog in die sectie zit. Het seinbeeld rood-wit is niets speciaals, al zal je het met een gewone reizigerstrein normaal enkel tegenkomen bij ontvangst op bezet spoor bij koppelen en eventueel nog enkele doodlopende perronsporen. De seinen in Brussel-Centraal zijn wel de enige die van het seinbeeld rood-wit naar twee geel mogen verspringen (wat gebeurt als de trein het perron volledig verlaten heeft).

Als het inritsein open staat in kleine beweging, dan staat het sein daarvoor open met twee geel en de aanduiding "pk", en die letters komen van petit mouvement/kleine beweging.

Zodus: beginsituatie, met trein aan het perron in Brussel-Centraal: inritsein rood, sein daarvoor twee geel
Trein vertrekt en rijdt met zijn eerste assen voorbij het perron: inritsein rood-wit, sein daarvoor twee geel met "pk"
Trein verlaat het perron en maakt de sectie vrij: inritsein twee geel (en later groen), sein daarvoor groen

Echter, de regels zijn onlangs gewijzigd en met een reizigerstrein mogen we niet meer het inritsein van Brussel-Centraal voorbijrijden als dat rood-wit staat. Waarschijnlijk voor het eventueel voorkomende geval dat de eerste trein plots stilvalt half aan het perron en de volgende trein niet volledig aan het perron geraakt, en het risico dat de boordchef de deuren lost bij een gesleepte trein, of reizigers noodopeningen gaan bedienen. Met een lege trein mogen we nog wel direct volgen.
EC 91

Re: Seinbeelden "pk" en wit-rood bij aankomst Brussel-Centra

Bericht door EC 91 »

Bedankt voor het duidelijke en uitgebreide antwoord! :D
Plaats reactie