Overwegen met bel: nieuw geluid

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door Patrick »

Vandaag te lezen: elektronisch golvend geluid i.p.v. mechanische bel.
Er is een website in het leven geroepen, maar die geeft niet thuis (bij mij toch).
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door profke »

nu werkt hij nochtans wel....

dingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingdingding

oh boy, hier word je als buurtbewoner pas echt zot van....
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door Steve »

Qua patroon lijkt het identiek aan wat in bijvoorbeeld Nederland gebruikelijk is. Al klinkt het in de opname wel behoorlijk schel, ik hoop dat dat aan de opnametechniek ligt en dat het geluid op enige afstand dus wat aangenamer zal klinken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door Steve »

Het artikel op deredactie.be geeft nuttige info:
De totale investering bedraagt ongeveer 3 miljoen euro en omvat de ontwikkeling, productie en installatie. Dat gebeurt door het Nederlandse bedrijf VRS Railway Industry dat eerder de Nederlandse overwegen eenzelfde geluid gaf.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door Dieselfreak »

De vraag is of je door een ander belgeluid één mensenleven zult redden. Want heel vaak hadden personen die onder een trein beland zijn, bewust de signalen genegeerd. Iemand die willens en wetens een zware fout maakt, ga je niet tegenhouden met een ander geluid. En een autobestuurder die zijn muziek hard aan staan heeft en uit verstrooidheid een gesloten overweg oprijdt, zal al helemaal niets hebben aan die veranderde bel.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door Glodenox »

profke schreef:oh boy, hier word je als buurtbewoner pas echt zot van....
Dat zou normaal beter moeten meevallen omdat de luidsprekers gericht werken en gericht worden op de plaats waar het verkeer vandaan komt. Normaal gezien zal er dus minder geluid zijn voor de omwonenden.
Ook positief vind ik dat het door hetzelfde bedrijf wordt gedaan dat dit al in Nederland heeft uitgevoerd. Hierdoor zou het allemaal toch iets vlotter moeten gaan dan normaal.
Dieselfreak schreef:De vraag is of je door een ander belgeluid één mensenleven zult redden. Want heel vaak hadden personen die onder een trein beland zijn, bewust de signalen genegeerd. Iemand die willens en wetens een zware fout maakt, ga je niet tegenhouden met een ander geluid. En een autobestuurder die zijn muziek hard aan staan heeft en uit verstrooidheid een gesloten overweg oprijdt, zal al helemaal niets hebben aan die veranderde bel.
Zeker wel. Er zijn vaak genoeg ongevallen door een laagstaande zon. Als ze de bel kunnen horen is er meer kans dat ze gaan stoppen. Als er zowel luide muziek als tegenlicht is... tja.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door Treinenman »

Dat nieuwe belsignaal lijkt net dat van overwegen in Nederland.
De trein is altijd een beetje reizen.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door Patrick »

Er is al een mix beschikbaar.
Hier te beluisteren :lol:
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door BVG1988 »

Ik neem aan dat bel dus zal blijven rinkelen al de slagbomen als beneden zijn, iets wat lang gerinkel kan op leveren als die overweg ligt in de buurt van een station. Geef mij maar het klassiek belletje zoals nu. :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door wbrm »

Neen, de tijd van het signaal is identiek als bij het oude signaal. Enkel bij overwegen zonder slagbomen blijft het geluid te horen tot de trein gepasseerd is, net zoals nu al het geval is.

Trouwens vandaag aan de overweg in Lier gaan kijken en rond 17u was er niets veranderd van signaal ook was er niemand te zien die er aan bezig was. Met andere woorden ik denk dat die kaart op de website voorbarig is.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door Dieselfreak »

Zou men niet meer levens kunnen redden door slagbomen te plaatsen die de toegang tot de overweg volledig afsluiten, zoals in Duitsland? Verder is het twijfelachtig of er echt zoveel ongevallen gebeuren puur door de laagstaande zon. Chauffeurs die het kunnen navertellen, zeggen altijd dat ze verblind waren door de zon, maar je zou eens moeten zijn waarmee veel autobestuurders allemaal bezig zijn achter het stuur: roken, eten, naar harde muziek luisteren, telefoneren, druk babbelen met passagiers,... Ik heb zelfs eens iemand gekend die tijdens het rijden sigaretten rolde, hij stuurde dan met zijn knieën.

En voetgangers en fietsers die het huidige belsignaal niet horen, moeten wel potdoof zijn, die zullen dat nieuwe ook niet horen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door wbrm »

De slagbomen zijn nu geplaatst zodat je ze moedwillig moet ontwijken om over te steken. Volledig gesloten overwegen zijn niet ideaal omdat een voertuig dan 'gevangen' kan zitten indien de slagbomen dicht zijn en een voertuig dus nog op de overweg staat (voor welke reden dan ook).
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door Treinenman »

Aan de overweg in Lier zou dit nieuwe geluid al geïnstalleerd zijn volgens de website. Maar vandaag was nog steeds het oude belsignaal te horen.
Trouwens, zijn er al overwegen waar het nieuwe geluid geïnstalleerd is?
De trein is altijd een beetje reizen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door dekooiker »

OW 68 of 69 op lijn 35 zou eveneens daarmee uitgerust zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Overwegen met bel: nieuw geluid

Bericht door Glodenox »

Zonet even naar Hombeek gefietst en daar naar de overwegen Heike en Brede Driesstraat (= Y Heike, om het makkelijk te maken :lol: ) gaan kijken.
Heike ging volgens de website op 9/09 aangepast zijn. Of dit exact dan uitgevoerd werd weet ik niet, maar toen ik er passeerde was het in elk geval aangepast.
Persoonlijk merk ik niet enorm veel verschil qua omgevingsgeluid voor de omwonenden. Ik kon bij beide overwegen de andere overweg ongeveer even goed horen, dus zo directioneel lijken me die luidsprekers nu ook weer niet te zijn.

Ik heb van beide overwegen een video gemaakt en deze zijn beschikbaar op youtube:
Heike (met het nieuwe belgeluid): https://www.youtube.com/watch?v=IhLS79pxU_U
Brede Driesstraat (met het oude belgeluid): https://www.youtube.com/watch?v=bMLNFvHsUQI
Plaats reactie