rollenbank

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Blokker_1999

rollenbank

Bericht door Blokker_1999 »

Een probleem op de werkvloer heeft voor een kleine denkoefening gezorgd en ik vroeg me dan ook af of er ergens in de wereld een rollenbank bestaat waarop men tractiemateriaal kan testen zodat men toch op vol vermogen kan rijden zonder echt te bewegen (zo heb je geen proefspoor of proefrit nodig).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: rollenbank

Bericht door kika »

Ja hoor: http://www.kpf-zeller.de/home/rollensta ... -09-detail :mrgreen:
Meer serieus heeft het ook bestaan, maar gesloten omdat het te weinig werd gebruikt: https://de.wikipedia.org/wiki/Rollenpr% ... n-Freimann
Blijkbaar wordt er eerder een speciaal meetrijtuig achter een tractievoertuig gehangen dan dat er een meetinstallatie voor tractievoertuigen bestaat.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: rollenbank

Bericht door Dieselfreak »

Blokker_1999 schreef:(zo heb je geen proefspoor of proefrit nodig).
Zo'n test op een rollenbank kan je toch niet vergelijken met een proefrit op een écht spoor? Op echt spoor heb je luchtweerstand, verschillende weersomstandigheden, hellingen, bochten,... Op een rollenbank is dat er allemaal niet.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: rollenbank

Bericht door dentheo »

Ik meen dat die rollenbank gebruikt werd om het ideale combinatie wielprofiel en railprofiel te vinden...
Dat is voor de railzijde iets makkelijker: enkele wielen ipv kilometers rails...
Theo
Groeten vanop de Heide
Blokker_1999

Re: rollenbank

Bericht door Blokker_1999 »

Nee, toch niet. De reden dat we hier aan moesten denken is vanwege een probleem met een tractieomvormer. Dit probleem doet zich enkel voor onder specifieke condities tijdens het rijden. Het probleem daarbij is dus dat je een beperkt aantal metingen kunt doen, aanpassingen maken in de werkplaats om dan opnieuw op proefrit te gaan wat na enkele keren een kostelijke grap begint te worden. Je kan namelijk in het spoor niet zomaar stoppen om aanpassingen aan je testopstelling te maken. Je moet ook zo min mogelijk het verkeer dat achter je hangt verstoren waardoor het ook niet mogelijk is van veel op te trekken en sterk af te remmen en dan kom je mogelijk ook nog eens langs werkzaamheden waar snelheidsrestricites gelden die ervoor zorgen dat je veel minder zwaar gaat belasten.

Dieselfreak, een paar opmerkingen bij uw opmerkingen

° luchtweerstand en hellingen zijn remmende factoren. Deze kan je simuleren door je tractiewielen af te remmen en dus een hogere rolweerstand te creëeren.
° weersomstandigheden zijn afhankelijk van dag tot dag. In de zomer kan je een testrit maken op een dag waarop het wisselend bewolkt is met matige temperatuur en weinig wind. Dan heb je heel weinig effect van het weer. In de winter kan het dan weer enorm hard sneeuwen. Wil je testen op het weer, dan moet je de trein in een klimaatkamer plaatsen.
° bochten mogen amper invloed hebben op de trein, als daar iets niet goed loopt hebben ze toch echt een zware fout gemaakt in de werkplaats. Technisch moet het trouwens perfect mogelijk zijn om bochten te simuleren. Wat minder eenvoudig kan gesimuleerd worden zijn wissels die grotere schokken veroorzaken in een trein, maar opnieuw, als de technici alles goed bevestigd hebben mag ook dat geen problemen opleveren.

Voor het testen of heel de tractieketen correct functioneerd is een rollenbank dus ruim voldoende.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: rollenbank

Bericht door kika »

Blokker_1999 schreef:Voor het testen of heel de tractieketen correct functioneert is een rollenbank dus ruim voldoende.
Misschien past het beter op de achterkant van een bierviltje: als je niet heel de tijd de rollenbank zelf wilt onderhouden, kan die best overdekt zijn, wil je dat het ook zinnig is om motorrijtuigen te testen, moet het best een grote hal zijn. Je gebruikt het eigenlijk niet zo vaak: eigenlijk enkel bij heel grote revisie/modernisering. Er steken zoveel manuren en materiaalkosten in dat je niet 'eerst even gaat proberen,' dus bij aanpassingen is een groot deel al gesimuleerd en berekend. Omdat je het zelden nodig hebt, en het veel kost, heb je er niet veel aan. Ergo: je moet sowieso half België/Europa door voor je bij je rollenbank bent, dan had je misschien net zo goed tot een testspoor kunnen rijden.
Blokker_1999

Re: rollenbank

Bericht door Blokker_1999 »

Het is dan ook een idee dat bij ons opkwam in de wetenschap dat zoiets niet gerealiseerd zal worden, toch zeker niet in België. Als die duitse al niet heeft kunnen overleven maakt het hier uiteraard helemaal geen kans. Ergens wel spijtig want het zou in bepaalde situaties wel een uitkomst kunnen bieden.

Dat je het zelden nodig hebt zou ik evenwel niet beweren. Ik denk dat wanneer je nagaat hoeveel testritten er na revisies gebeuren met belgisch tractiemateriaal je wel eens zou kunnen verschieten, maar alles zou dan uiteraard afhangen van hoe groot de investering is en wat de terugverdientijd is, en die gaat uiteraard wel tegenvallen.
Plaats reactie