Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Steven »

Een alarm gegeven vanop een gsm-r heeft geen invloed op de ebp rechtstreeks. Men kan natuurlijk wel beslissen om seinen dicht te zetten om de trein zo snel mogelijk tot stilstand te krijgen natuurlijk. Zou maar grof zijn ook, stel dat een gsm-r toestel vals in alarm gaat door een storing dan zouden eveneens alle seinen op rood gaan, het effect zou net iets te drastisch zijn.

Maar hierbij citeer ik effe de boeken letterlijk.

Bij Ontvangst van een alarmoproep beantwoordt de treinbestuurder onmiddellijk deze oproep door zich te identificeren. Naargelang de aard van het gevaar zal hij ofwel:
- stoppen
-op het zicht rijden (20 of 30 km/u max bij nacht/dag, .....)

Evenwel wanneer het konvooi een tunnel is binnengereden, kiest de treinbestuurder er voor om de tunnel te verlaten of uitzonderlijk te stoppen in een station in de tunnel. Hij wacht vervolgens op verdere informatie van Traffic Control. Vervolgens neemt hij de vereiste maatregelen volgens de richtlijnen van Traffic Control.
twist297
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:59

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door twist297 »

dentheo schreef:Wat is het gewenste gedrag bij binnenkrijgen van een alarm ?
Noodstop ? Vertragen naar verder rijden op zicht ?
Ik neem aan dat ebp de seinen niet op rood gooit ?
Bij een seinvoorbijrijding zet de EBP de seinen (van de zone waartoe het sein behoort) op rood.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Steven »

Maar dat is op basis van treindetectie en niet op basis van het uitgezonden alarm door de bestuurder?!
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door dentheo »

twist297 schreef:
dentheo schreef:Wat is het gewenste gedrag bij binnenkrijgen van een alarm ?
Noodstop ? Vertragen naar verder rijden op zicht ?
Ik neem aan dat ebp de seinen niet op rood gooit ?
Bij een seinvoorbijrijding zet de EBP de seinen (van de zone waartoe het sein behoort) op rood.

Wat is dan "zone" ? Het betrokken station ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Kristofke »

Net zoals met zovele rampen (of in dit geval bijna ramp) is het een samenloop van omstandigheden en niet enkel een deeltje.

Door het rood rijden is niet altijd "gevaarlijk", en indien er een wissel ligt achter het sein moet deze de andere kant liggen als er een andere trein op het andere spoor gebruik van maakt. Echter is dat niet voor alle wissels van toepassing. Dit laatste zal nu waarschijnlijk na enkele maanden onderzoek wel een staartje krijgen dat alle wissels en verbindingen een veiligheid hebben. Maar of daar geld voor is zal maar de vraag zijn!
twist297
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:59

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door twist297 »

Steven schreef:Maar dat is op basis van treindetectie en niet op basis van het uitgezonden alarm door de bestuurder?!
inderdaad, op basis van treindetectie
twist297
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:59

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door twist297 »

dentheo schreef:
twist297 schreef:
dentheo schreef:Wat is het gewenste gedrag bij binnenkrijgen van een alarm ?
Noodstop ? Vertragen naar verder rijden op zicht ?
Ik neem aan dat ebp de seinen niet op rood gooit ?
Bij een seinvoorbijrijding zet de EBP de seinen (van de zone waartoe het sein behoort) op rood.

Wat is dan "zone" ? Het betrokken station ?
Dit durf ik niet definiëren aangezien ik het niet in detail weet. Ik veronderstel tenminste de seinen die bewegingen toelaten naar hetzelfde spoor. Ik denk niet het hele station, indien je dit detail echt wil kennen kan ik het wel te weten komen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door dentheo »

Hoeft niet. Maar mag.
Ik vroeg mij af of de zones voor het GSM-r alarm en de sein-overschrijding ongeveer gelijk waren.
Bij GSM-r alarm weet men waarschijnlijk niet zo nauwkeurig de exacte plaats en dus verwacht ik een grotere zone.
Theo
Groeten vanop de Heide
pietmol

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door pietmol »

het allerbelangrijkste: men heeft een botsing kunnen voorkomen.

vraag hierbij, alle beveiligingssystemen ten spijt is die ene trein toch op een verkeerd spoor terechtgekomen. Is het technisch mogelijk om er voor te zorgen dat een trein (die door het rood rijdt) te stoppen alvorens hij op het verkeerde spoor zit?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: Is het technisch mogelijk om er voor te zorgen dat een trein (die door het rood rijdt) te stoppen alvorens hij op het verkeerde spoor zit?
Ja,
ETCS heet zoiets.
Tom12

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Tom12 »

Shrek schreef:
pietmol schreef: Is het technisch mogelijk om er voor te zorgen dat een trein (die door het rood rijdt) te stoppen alvorens hij op het verkeerde spoor zit?
Ja,
ETCS heet zoiets.
Kleine vraag daaromtrent (ik ken momenteel enkel de basics van ETCS dus vergeef mij als ik zever verkoop :D ): Op het moment dat ge in FS uw Release Speed bereikt, kunt ge eigenlijk toch perfect door het sein rijden, niet (natuurlijk gevolgd door een noodremming)? In combinatie met een gevaarlijk punt dat echt quasi direct na het sein ligt, kunt ge dus eigenlijk in principe wel nog een redelijk gevaarlijke situatie tegenkomen, juist?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Shrek »

Tom12 schreef:
Shrek schreef:
pietmol schreef: Is het technisch mogelijk om er voor te zorgen dat een trein (die door het rood rijdt) te stoppen alvorens hij op het verkeerde spoor zit?
Ja,
ETCS heet zoiets.
Kleine vraag daaromtrent (ik ken momenteel enkel de basics van ETCS dus vergeef mij als ik zever verkoop :D ): Op het moment dat ge in FS uw Release Speed bereikt, kunt ge eigenlijk toch perfect door het sein rijden, niet (natuurlijk gevolgd door een noodremming)? In combinatie met een gevaarlijk punt dat echt quasi direct na het sein ligt, kunt ge dus eigenlijk in principe wel nog een redelijk gevaarlijke situatie tegenkomen, juist?
Neen, de RS wordt bepaald in functie van de afstand tot de wissel. Wanneer het een lange afstand is ligt de RS hoger.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door dentheo »

Weet iemand waar het "incident" juist gebeurd is ?
Kan ik eens op mijn lijnfiches kijken.
Ik neem aan dat de treinen moesten kruisen ? En er was dus niets met de wissels aan de hand ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Myesxe

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Myesxe »

twist297 schreef:
dentheo schreef:
twist297 schreef:
Bij een seinvoorbijrijding zet de EBP de seinen (van de zone waartoe het sein behoort) op rood.

Wat is dan "zone" ? Het betrokken station ?
Dit durf ik niet definiëren aangezien ik het niet in detail weet. Ik veronderstel tenminste de seinen die bewegingen toelaten naar hetzelfde spoor. Ik denk niet het hele station, indien je dit detail echt wil kennen kan ik het wel te weten komen.
Inderdaad, het gaat enkel over de seinen die bewegingen toelaten naar hetzelfde spoor. In het geval van Schaarbeek was het echter te laat om het sein van die andere beweging dicht te zetten omdat die beweging het sein al gepasseerd was.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door dentheo »

Myesxe schreef:[
Inderdaad, het gaat enkel over de seinen die bewegingen toelaten naar hetzelfde spoor. In het geval van Schaarbeek was het echter te laat om het sein van die andere beweging dicht te zetten omdat die beweging het sein al gepasseerd was.

Is dat zo, hadden ze dan elkaar niet moeten raken ?
Hoe ver staat dat sein dan voor de overloopwissel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie