Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Steve »

Er is vreemd genoeg nog niet over gepraat op het forum: blijkbaar is er gisteravond een frontale botsing vermeden ergens tussen Schaarbeek en Vilvoorde.

Zie onder meer onderstaand artikel van deredactie.be.

Wie weet meer? Er wordt ook de loftrompet gestoken over TBL1+, maar is er hier inderdaad een automatische remming opgetreden, of had het vooral te maken met de oplettendheid van de TB's?

[quote=http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2115974]
Bijna frontale treinbotsing na negeren rode licht

Een van de twee treinen die gisteravond bijna frontaal in botsing kwamen tussen Schaarbeek en Vilvoorde, heeft een rood stoplicht genegeerd. Maar dankzij de veiligheidssystemen is een ramp voorkomen. Door het incident stonden de treinen bijna drie uur lang geblokkeerd.

De twee treinen reden in tegenovergestelde richting op hetzelfde spoor en kwamen minder dan 100 meter van elkaar tot stilstand. Een van de treinen had rond 20.45 uur een noodstop gemaakt, de andere trein die in de tegenovergestelde richting reed, hield snel daarna halt.

Het Brusselse parket, dat onderzoek opende naar het incident, dacht eerst dat een slecht functionerende wissel de oorzaak was, maar uit de eerste vaststellingen blijkt dat een van de treinen door het rode licht gereden is.

Maar dankzij de veiligheidssystemen kon dus een ramp, zoals in Buizingen, voorkomen worden. De NMBS zelf nuanceerde dat de treinen afstevenden op een frontale botsing en focust op het feit dat de veiligheidssystemen hebben gewerkt. "Er vond een noodremming plaats, waardoor alle treinen op die lijn stil kwamen te staan", reageerde een woordvoerster van de NMBS.

Door het incident zaten zo'n 150 treinreizigers op de twee treinen drie uur lang vast. Omdat het al donker was, vond de politie het te gevaarlijk voor hen om uit te stappen. Uiteindelijk moesten de gestrande reizigers wachten op een trein die naast de andere trein kwam staan en konden ze daarin overstappen. Daarna werden ze met bussen en taxi's naar hun eindstation gebracht. Onder de treinreizigers heerste veel ongenoegen over de manier waarop het incident werd afgehandeld.[/quote]
os2lover

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door os2lover »

Wat ik niet snap, is dat het drie uur moest duren, om de reizigers te evacueren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Steven »

Het was al donker en dan laat je de mensen zomaar ten Velde niet uitstappen. Reserve treinbestuurders om de andere twee bestuurders af te lossen vallen niet zomaar ergens uit de kast. Er komt dus heel wat bij kijken om dat opgelost te krijgen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door dentheo »

"Er vond een noodremming plaats, waardoor alle treinen op die lijn stil kwamen te staan"
Dat lijkt mij overdreven..... :D :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Bibke »

De berichtgeving trekt weeral op niets. Hoeveel verschillende versie ik nu al gezien heb, .... pfffffff
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Steven »

Dat zijn we al wel gewoon dat we in de pers meerdere varianten zien van dergelijke incidenten.
Tom12

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Tom12 »

Bibke schreef:De berichtgeving trekt weeral op niets. Hoeveel verschillende versie ik nu al gezien heb, .... pfffffff
Dat zijn we al gewoon. Het is nog schrijnender dat zelfs woordvoerders van de NMBS er niet in slagen om correcte info te geven: Volgens Neyrinck wordt er automatisch een noodstop doorgevoerd bij alle treinen als men een noodremming uitvoert. Dat is gewoon incorrect en nogal een chance ook, 't zou proper worden moest alles op de lijn stilvallen elke keer er een leerling/TB zijn pedaal verliest of vergeet te punten. De noodremmingen zullen wel het gevolg zijn van het GSM-R alarm dat verstuurd werd.

Heel leuk en professioneel ook dat het parket van Brussel er in slaagt om foutieve info te verspreiden over die wissel. Moest ik bij de verantwoordelijke afdeling werken van Infrabel, mijn eer zou gekrenkt zijn.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Eimai »

Daarmee, gewoon niet te veel speculeren over wat er nu juist wel en niet gebeurd is. Details zijn niet bekend en in de pers zijn al een aantal versies naar buiten gekomen, ook omdat het zo'n onderwerp is waar journalisten niet veel van af weten, en de verhalen van wat het misschien zou kunnen geweest zijn leiden al gauw een eigen leven. Laten we gewoon blij zijn dat iedereen juist gereageerd heeft hier en alles deftig gewerkt heeft zodat er uiteindelijk geen aanrijding is gebeurd, wat betekent dat de veiligheidsprocedures toch werken. En de juiste omstandigheden zullen later wel bekend geraken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door dentheo »

Tom12 schreef: De noodremmingen zullen wel het gevolg zijn van het GSM-R alarm dat verstuurd werd.
Gaat er dan een "zone" uit of alles 10km rond de trein , of zoiets ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Steven »

GSM-r werkt normaal met zones, doch ik kan niet zeggen hoe groot de zones momenteel zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door dentheo »

Ik neem aan dat je na het inzetten van de noodremming, nog de gsm moet nemen en het knopje zoeken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Steven »

Nee om alarm te geven is er een speciale toets. Dat was al het geval bij de voormalige grond/trein radio. Deze knop zorgt er voor dat je een prioritair signaal krijgt die voorrang heeft op alle verbindingen in die zone.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door dentheo »

Ligt de GSM-R dan in een speciale houder op het dashboard, altijd "bereid" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Steven »

De GSM-R is geen GSM zoals de doorsnee persoon hem kent. In de Desiro, waarvan je hier een stuurpost ziet, staat hij uiterst links opgesteld en maakt dus deel uit van de stuurtafel. Als bestuurder heb je dus altijd zicht op wat voor oproepen er binnenkomen. Bij het ontvangen van een Alarm zie je dit ook zo op het scherm verschijnen. Als je zelf alarm wil uitzenden zie je druk je op de knop bovenaan rechts op het toestel, hij heeft een rode kroon rond de knop staan.
In bijlage ook een detailopname van het GSM-r toestel zelf, hier op een HLE13. Het betreft hier het model Mesa 24, de nmbs heeft ook nog het model Mesa 23 in dienst op een kleinere reeks krachtvoertuigen (als ik me niet vergis is was dit onder meer op HLE20 en HLD77, verbeteren waar mogelijk aub). De hoorn van het toestel kan zich op verschillende plaatsen bevinden in functie van de stuurtafel. Bij de foto van de desiro is deze net buiten beeld, links van de bestuurderstoel, onder de stuurtafel.

De GSM-R dient ook om ons aan te melden met ons treinnummer zoals je kan zien in het voorbeeld.
Bijlagen
Mesa24.jpg
DSC_1902.JPG
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door dentheo »

Wat is het gewenste gedrag bij binnenkrijgen van een alarm ?
Noodstop ? Vertragen naar verder rijden op zicht ?
Ik neem aan dat ebp de seinen niet op rood gooit ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie