Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: Is dat zo, hadden ze dan elkaar niet moeten raken ?
Hoe ver staat dat sein dan voor de overloopwissel ?
De betrokken seinen staan bijna een kilometer uit elkaar, als je dan snel genoeg het GSM-R alarm geeft staat alles op tijd stil hoor.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Beesty »

Dus dan kunnen we toch wel degelijk stellen, in tegenstelling tot wat de woordvoerders van Infrabel beweren dat de veiligheidssystemen gewerkt hebben, dat TBL1+ geen zak gedaan heeft! Gelukkig was er nog het GSM-R alarm of het was weer koekenbak.
Shrek schreef:
dentheo schreef: Is dat zo, hadden ze dan elkaar niet moeten raken ?
Hoe ver staat dat sein dan voor de overloopwissel ?
De betrokken seinen staan bijna een kilometer uit elkaar, als je dan snel genoeg het GSM-R alarm geeft staat alles op tijd stil hoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Shrek »

Beesty schreef:Dus dan kunnen we toch wel degelijk stellen, in tegenstelling tot wat de woordvoerders van Infrabel beweren dat de veiligheidssystemen gewerkt hebben, dat TBL1+ geen zak gedaan heeft! Gelukkig was er nog het GSM-R alarm of het was weer koekenbak.
Shrek schreef:
dentheo schreef: Is dat zo, hadden ze dan elkaar niet moeten raken ?
Hoe ver staat dat sein dan voor de overloopwissel ?
De betrokken seinen staan bijna een kilometer uit elkaar, als je dan snel genoeg het GSM-R alarm geeft staat alles op tijd stil hoor.
Neen dat kan je niet stellen. TBL1+ heeft de eerste trein geremd, GSMR de tweede.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Steven »

Inderdaad als er een trein door het rood gaat met tbl1+ dan krijgt die een noodremming. Het feit was dat je die tweede er niet mee kon doen stoppen omdat hij al net voorbij het baken was waarmee ze hem hadden kunnen doen stoppen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door dentheo »

Hallo, maar daar ligt toch epb, die moet dat toch zien en gooit die de seinen dan niet toe en geeft alarm aan de treinen in de buurt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door dentheo »

Beesty schreef:Dus dan kunnen we toch wel degelijk stellen, in tegenstelling tot wat de woordvoerders van Infrabel beweren dat de veiligheidssystemen gewerkt hebben, dat TBL1+ geen zak gedaan heeft! Gelukkig was er nog het GSM-R alarm of het was weer koekenbak.
Shrek schreef:
dentheo schreef: Is dat zo, hadden ze dan elkaar niet moeten raken ?
Hoe ver staat dat sein dan voor de overloopwissel ?
De betrokken seinen staan bijna een kilometer uit elkaar, als je dan snel genoeg het GSM-R alarm geeft staat alles op tijd stil hoor.
mmmm

Hier op lijn 12 staan de seinen geen honderden meters voor de overloopwissel.
Op Google Earth gemeten staat het sein (in Schaarbeek) 50m voor het overloopwissel....moeilijk ik kon het sein enkel vinden met zijn schaduw.
Wanneer zo'n wissel dan krom staat (om werken te beschermen, wat ik begrepen heb) eindigt de eerste trein na noodremming in het vrij profiel van de andere richting... Wanneer trein uit andere richting nog iets vroeger zou geweest zijn, helpt daar niets tegen, ook geen GSM-R alarm.

Dit gebrek aan "doorschiet" mogelijkheid lijkt mij moeilijk te vermijden want prioriteit geven aan bescherming van de mensen in het spoor lijkt mij wel ok...
Theo
Groeten vanop de Heide
Tom12

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Tom12 »

dentheo schreef:Hallo, maar daar ligt toch epb, die moet dat toch zien en gooit die de seinen dan niet toe en geeft alarm aan de treinen in de buurt ?
Wat doet het er toe of daar EPB ligt? Ook in All-relais valt het sein dicht als de sectie plots bezet wordt.

Het sein valt inderdaad dicht maar dat heeft weinig nut als de trein al het sein + de baken gepasseerd is. Daarom dat het ook zo belangrijk dat er een GSM-R alarm verstuurd wordt. Automatische noodremmingen op andere treinen bij een seinvoorbijrijding zullen maar voorkomen als ETCS Level 2 in dienst is, aangezien men dan de Movement Authority op elk moment kan intrekken (verbeter mij als ik mis ben, Shrek).
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Beesty »

Dat bedoel ik dus, TBL1+ is gewoon een FLOP van een veiligheidssysteem .. Het had volstaan dat de 2de trein nog net iets verder was, en het resultaat was Buizingen 2. Welk nut had de TBL1+ dan gehad? Evenveel als de het stukje blinde darm in onze buik :-)
Ze hadden gewoon al laaaaang en direct moeten investeren in een deftig veiligheidssysteem, ipv hun geld te verkwisten aan systeem dat toch maar ingrijpt als het al te laat is. Of is veiligheid dan tóch niet het allerbelangrijkste bij de spoorwegen? :-)
Steven schreef:Inderdaad als er een trein door het rood gaat met tbl1+ dan krijgt die een noodremming. Het feit was dat je die tweede er niet mee kon doen stoppen omdat hij al net voorbij het baken was waarmee ze hem hadden kunnen doen stoppen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Shrek »

Beesty schreef:Dat bedoel ik dus, TBL1+ is gewoon een FLOP van een veiligheidssysteem .. Het had volstaan dat de 2de trein nog net iets verder was, en het resultaat was Buizingen 2. Welk nut had de TBL1+ dan gehad? Evenveel als de het stukje blinde darm in onze buik :-)
Ze hadden gewoon al laaaaang en direct moeten investeren in een deftig veiligheidssysteem, ipv hun geld te verkwisten aan systeem dat toch maar ingrijpt als het al te laat is. Of is veiligheid dan tóch niet het allerbelangrijkste bij de spoorwegen? :-)
Flop is het niet, TBL1+ verhoogt de veiligheid weldegelijk in bepaalde situaties. Inderdaad niet in alle situaties, daarom plant Infrabel ook een algemene invoering van ETCS.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door HLE 2302 »

Beesty schreef:Dat bedoel ik dus, TBL1+ is gewoon een FLOP van een veiligheidssysteem .. Het had volstaan dat de 2de trein nog net iets verder was, en het resultaat was Buizingen 2. Welk nut had de TBL1+ dan gehad? Evenveel als de het stukje blinde darm in onze buik :-)
Ze hadden gewoon al laaaaang en direct moeten investeren in een deftig veiligheidssysteem, ipv hun geld te verkwisten aan systeem dat toch maar ingrijpt als het al te laat is. Of is veiligheid dan tóch niet het allerbelangrijkste bij de spoorwegen? :-)

Zeker met de komst van TBL1 ++ is het wel degelijk een nuttig systeem. (Indien de snelheid onder de 40 km/h zakt, word de snelheidscontrole automatisch geactiveerd waardoor je bijvoorbeeld na een stilstand niet meer rapper kunt rijden dan 40 km/h). Verder zijn de regels veel strenger geworden over hoe men naar een gesloten stopsein moet rijden. Ook dankzij TBL1+ zal je een onregelmatige seinoverschrijding direct opmerken. Neem nu de ramp in Pécrot, daar is de treinbestuurder vertrokken zonder zich bewust te zijn van het feit dat hij een sein onregelmatig had overschreden. Was daar TBL1+ / GSM-R geweest in die tijd. Dan had die ramp ongetwijfeld nooit plaats gevonden.

Er zijn wel degelijk lessen getrokken uit Pécrot en Buizingen!
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Beesty »

HLE 2302 schreef: Zeker met de komst van TBL1 ++ is het wel degelijk een nuttig systeem. (Indien de snelheid onder de 40 km/h zakt, word de snelheidscontrole automatisch geactiveerd waardoor je bijvoorbeeld na een stilstand niet meer rapper kunt rijden dan 40 km/h). Verder zijn de regels veel strenger geworden over hoe men naar een gesloten stopsein moet rijden. Ook dankzij TBL1+ zal je een onregelmatige seinoverschrijding direct opmerken. Neem nu de ramp in Pécrot, daar is de treinbestuurder vertrokken zonder zich bewust te zijn van het feit dat hij een sein onregelmatig had overschreden. Was daar TBL1+ / GSM-R geweest in die tijd. Dan had die ramp ongetwijfeld nooit plaats gevonden.

Er zijn wel degelijk lessen getrokken uit Pécrot en Buizingen!
Ik ben het ermee eens, dat het in bepaalde gevallen zou kunnen helpen, zij het toch maar beperkt. Dat een treinbestuurder zich doorgaans niet bewust is van een een seinoverschrijding lijkt me vrij logisch, ik denk dat er maar weinigen zullen zijn die met opzet even door een rood sein gaan vlammen. En menselijke fouten vallen nooit uit te sluiten.
Maar net daarom is het uiterst belangrijk om een efficient veiligheidssysteem te hebben die kan ingrijpen vóór het te laat is lijkt me. En in dat opzicht heb ik de stap naar TBL1+ nooit begrepen, wetende dat er binnen vrij korte tijd toch ETCS komt (en dat wisten ze al toen ze TBL1+ deftig beginnen installeren zijn in treinen en infrastructuur).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Shrek »

TBL1+ verhoogt de veiligheid een beetje en het is snel te installeren. Het zal nog zeker 10 jaar duren vooraleer er overal ETCS ligt. In de tussentijd zullen er gemiddeld 2 zware ongevallen voorkomen zijn.
Bovendien is de hardware langs de sporen 100% compatibel. Voor ETCS herprogrammeren we de bakens gewoon.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Elgar »

Shrek schreef:
Beesty schreef:Dus dan kunnen we toch wel degelijk stellen, in tegenstelling tot wat de woordvoerders van Infrabel beweren dat de veiligheidssystemen gewerkt hebben, dat TBL1+ geen zak gedaan heeft! Gelukkig was er nog het GSM-R alarm of het was weer koekenbak.
Shrek schreef:De betrokken seinen staan bijna een kilometer uit elkaar, als je dan snel genoeg het GSM-R alarm geeft staat alles op tijd stil hoor.
Neen dat kan je niet stellen. TBL1+ heeft de eerste trein geremd, GSMR de tweede.
Wordt dat GSM-R alarm automatisch verstuurd bij een seinoverschrijding? Of is het aan de treinbestuurder die het rode sein voorbijgereden is om dat manueel te activeren?
Klassiekje
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Klassiekje »

Elgar schreef: Wordt dat GSM-R alarm automatisch verstuurd bij een seinoverschrijding? Of is het aan de treinbestuurder die het rode sein voorbijgereden is om dat manueel te activeren?
Bij een seinvoorbijrijding is het aan de treinbestuurder om zo snel mogelijk te reageren met noodremming, stroomafnemers neerlaten, knipperlichten activeren en een alarm uit te sturen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Frontale botsing vermeden tussen Schaarbeek en Vilvoorde

Bericht door Asterix »

Beesty schreef:Ik ben het ermee eens, dat het in bepaalde gevallen zou kunnen helpen, zij het toch maar beperkt.
Als een veiligheidssysteem een trein tijdig kan doen stoppen waar hij een aanrijding zou kunnen hebben veroorzaakt bij het ontbreken van dat systeem, kan je toch moeilijk spreken van maar een "beperkt" effect?
Ik vind het bovendien een vreemde logica om zo een systeem af te schrijven, louter omdat het niet altijd een afdoende oplossing biedt of nog omdat er in de toekomst betere systemen zullen beschikbaar zijn. Op die manier zal men nooit vooruitgang kunnen maken.
Klassiekje schreef:Bij een seinvoorbijrijding is het aan de treinbestuurder om zo snel mogelijk te reageren met noodremming, stroomafnemers neerlaten, knipperlichten activeren en een alarm uit te sturen.
Dat alarm kan even goed worden uitgestuurd door iemand op een seinpost. Eigenlijk best door de persoon die als eerste vaststelt dat er zich een gevaarlijke situatie voordoet.
Plaats reactie