Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Asterix »

http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2014/10/15/dual-inventive%E2%80%A8%E2%80%A8-krijgt-grote-opdracht-van-infrabel/ schreef: Dual Inventive

 krijgt grote opdracht van Infrabel

Dual Inventive heeft een grote opdracht binnengehaald van Infrabel. Het gaat om een bestelling van honderd kortsluitlansen, met een optie op nog eens tweehonderd kortsluitlansen. Dual Inventive heeft het systeem speciaal voor de Belgische spoorbeheerder ontwikkeld. Infrabel wil met de aankoop van het systeem de veiligheid van de werknemers verhogen en tegelijkertijd spoorwerkzaamheden efficiënter uitvoeren.


Infrabel heeft honderd stuks van de Zelfsignalerende Kortsluit Lans 3000 Remote Control Cabled (ZKL 3000 RC-C) besteld. Dit type is uitgerust met een extra bekabelde afstandsbediening. De ZKL 3000 RC-C isoleert een gedeelte van het spoor zodat baanwerkers er veilig kunnen werken. Het systeem is specifiek voor de Belgische spoorbeheerder ontwikkeld voor toepassing binnen bestaande veiligheidsprocessen. De apparatuur is mobiel en ligt semi-permanent in het spoor en kan met een druk op de knop worden in- of uitgeschakeld. Daardoor hoeft de werkplekbeveiliger niet meer het spoor in wat ten goede komt aan de veiligheid.

Pilots

Infrabel beproefde het systeem geruime tijd op het spoor bij de Belgische plaats Marbehan. Nadat de pilot naar tevredenheid was verlopen en het veiligheidsdossier op orde was, besloot de spoorbeheerder het systeem aan te schaffen en in gebruik te nemen op het Belgische spoor. 

Het veiligheidsdossier is door Plurel beoordeeld op SIL 4.

Alain Gerard is vanuit Infrabel vier jaar bezig geweest om de ZKL 3000 RC-C’s naar België te halen. “Infrabel was op zoek naar nieuwe systemen om baanwerkers naast en op het spoor te beschermen. Met dit systeem kunnen we de spoorveiligheid op een hoger niveau brengen dan met de huidige werkplek-beveiligingssystemen gebeurt”, aldus Gerard.

Veiligheid en beschikbaarheid

De implementatie van de ZKL 3000 RC-C’s wordt begeleid door Louis Alvarez van Dual Inventive. Alvarez is sinds 1 oktober 2014 in dienst als manager operations voor België en Luxemburg. ”Het is super dat Infrabel zo’n grote bestelling bij ons heeft geplaatst. Dit toont aan dat veiligheid en beschikbaarheid van infra hot issues zijn op de Europese railmarkt. Wij kunnen met onze services hierin juist bijdragen”, aldus Alvarez.

De ZKL 3000 RC’s worden nog dit jaar geleverd in het magazijn van Infrabel in Schaarbeek. Vanuit Schaarbeek wordt het systeem verder gedistribueerd naar de diverse werkplekken. Alvarez: ”Wij geven de instructies aan de spoormedewerkers die gebruik gaan maken van het systeem en extra uitgebreide instructies aan de medewerkers van Infrabel die de ZKL 3000 RC-C’s gaan beheren en onderhouden.” Daarna kan Infrabel in samenwerking met Dual Inventive starten met de implementatie van het systeem.
Bijkomende info HIER

Heeft iemand misschien meer info over de praktische implementatie van dit systeem? Die zogenaamde "werkplekbeveiliger" moet toch nog altijd het spoor in om die apparatuur te plaatsen?
Het lijkt mij ook tamelijk arbeidsintensief met al die bakens? Is er echt een toegevoegde waarde qua veiligheid?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door dentheo »

Ik begrijp dat er een verbinding ligt tussen beide sporen.
Mits die te verbinden en dat kan naast het spoor gaat die sectie bezet verklaard worden..alle seinen op rood.

Of men dat in België een kortsluitlans noemt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Steven »

Wij spreken van een kortsluitkabel als het enkel gaat om het verbinden van spoorstaven. Als de bovenleiding ook nog is geaard is dan spreken we van een aardingstaak.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:Ik begrijp dat er een verbinding ligt tussen beide sporen.
Mits die te verbinden en dat kan naast het spoor gaat die sectie bezet verklaard worden..alle seinen op rood.
Ik vraag mij toch af hoe men die "lans" gaat kunnen plaatsen zonder in de gevarenzone van het spoor te komen?
En die LED-verlichting moet dan ook nog eens worden geplaatst?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door dentheo »

Ik denk dat men die kabels naar de rails zelf laat liggen... de volgende avond bij het herbegin der werken doet men de schakelaar als het ware weer toe en staat de sectie bezet.

De maker legt het iets ingewikkelder uit.
En blijkbaar zit er ook een batterij in die de ledlampjes voedt...of zou hij ze voeden op de spoorkringspanning ?

En dan kan er ook nog wat communicatie bij zodat men op afstand de stand van de schakelaar kan zien en/of zelfs bedienen.
Ik denk dat het zoiets moet zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Myesxe

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Myesxe »

De ZKL3000 is eigenlijk geen detectiesysteem, maar wel een beveiligingssysteem voor personeel dat in de sporen werkt. Voor zover ik weet, wordt bij Infrabel momenteel enkel de kortsluitlans gebruikt en niet die led-verlichting. Ik moet toegeven dat het er op de video wel mooi uitziet, maar ik stel me toch een aantal vragen, zoals bv:
- in de schemering en in het donker zijn die leds goed zichtbaar, maar is dit ook nog het geval overdag bij volle zon?
- gaan die leds er na een jaar tijd, tussen al dat vuil en stof van het terrein, er nog groen uitzien en nog even goed zichtbaar zijn? Of gaan die leds ook regelmatig moeten schoongemaakt worden... ?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Asterix »

Maar ik begrijp nu nog altijd niet goed wat de meerwaarde is of hoe één-en-ander in zijn werk gaat.

Zijn die led's permanent aanwezig in het spoor of worden die enkel bij het begin van de werkzaamheden geplaatst? Lijkt mij arbeidsintensief?
Wat is trouwens de meerwaarde van zo een kortsluitlans? Het is toch op de blokpost dat de beveiligingen moeten worden genomen? En dan nog kunnen er werktreinen worden verzonden naar het buiten dienst gestelde spoor, zelfs mét kortsluitlans want van rode seinen gaan die zich dan niets aantrekken, hé.
Myesxe

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Myesxe »

Zo'n kortsluitlans kan in combinatie met schildwachten gebruikt worden om een werkzone op een in dienst zijnd spoor te beschermen. De meerwaarde van de kortsluitlans is dan dat deze de seinen gesloten zal houden zolang de kortsluitlans ingeschakeld is. Van zodra het spoor volledig ontruimd is, schakelt men de kortsluitlans uit en kunnen de seinen geopend worden. Indien er geen kortsluitlans gebruikt wordt en om een of andere reden een spoorarbeider niet tijdig uit het spoor geraakt of de schildwacht laattijdig alarm geeft, dan zal de werkman of werkploeg in het spoor worden aangereden (tenzij de trein nog tijdig een noodstop zou kunnen maken of de werkman letterlijk springt voor zijn leven...).
Myesxe

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Myesxe »

Jeroen schreef:
dentheo schreef:Ik begrijp dat er een verbinding ligt tussen beide sporen.
Mits die te verbinden en dat kan naast het spoor gaat die sectie bezet verklaard worden..alle seinen op rood.
Ik vraag mij toch af hoe men die "lans" gaat kunnen plaatsen zonder in de gevarenzone van het spoor te komen?
En die LED-verlichting moet dan ook nog eens worden geplaatst?
Om de kortsluitlans te plaatsen, moet men inderdaad in de gevarenzone komen. Er zal dus een schildwacht of kijkuit moeten waken tijdens de plaatsing ervan. De kortsluitlans zelf is op minder dan 15 s in het spoor te plaatsen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Asterix »

Myesxe schreef:Zo'n kortsluitlans kan in combinatie met schildwachten gebruikt worden om een werkzone op een in dienst zijnd spoor te beschermen. De meerwaarde van de kortsluitlans is dan dat deze de seinen gesloten zal houden zolang de kortsluitlans ingeschakeld is. Van zodra het spoor volledig ontruimd is, schakelt men de kortsluitlans uit en kunnen de seinen geopend worden. Indien er geen kortsluitlans gebruikt wordt en om een of andere reden een spoorarbeider niet tijdig uit het spoor geraakt of de schildwacht laattijdig alarm geeft, dan zal de werkman of werkploeg in het spoor worden aangereden (tenzij de trein nog tijdig een noodstop zou kunnen maken of de werkman letterlijk springt voor zijn leven...).
Bedankt voor de toelichting. Ik kan gewoon niet meteen de meerwaarde plaatsen want uiteindelijk kan er (onder bepaalde voorwaarden en met ROZ uiteraard) ook bij een bezette SK verkeer worden toegelaten. Tenzij dat men op de blok weet dat er daar wordt gewerkt en dàt dus de oorzaak is (en niet een storing aan de SK) maar dan lijkt het mij nog altijd veiliger om het spoor gewoon buiten dienst te vragen zodat er in EBP geen verkeer kan worden opgestuurd. En wat dan met assentellers?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door groentje »

Het is wat dubbelop, maar zo wordt op de HSL ook gewerkt, hoor. Het spoor gaat buiten dienst, en de technici bedienen ook nog eens de schakelaars die de sectie waar ze aan het werk zijn, ROZ maakt.
Myesxe

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Myesxe »

Ik ken de exacte procedure niet van buiten, maar aangezien de sk zal bezet worden, veronderstel ik dat men de blok inderdaad wel zal moeten inlichten.
Ook is er steeds iemand die de werkploeg op de hoogte stelt van naderende treinen zodanig dat de werkploeg het spoor tijdig kan vrijmaken voor de doorrit van de trein. Indien de werkploeg, omwille van een probleem, het spoor niet tijdig kan vrijmaken, kan de trein inderdaad toch nog naderen, maar dan wel tegen ROZ en kan men de trein nog stoppen door het vertonen van een rood mobiel sein.

Dit systeem heeft inderdaad wel een paar beperkingen. Wanneer er assentellers liggen kan dit systeem niet gebruikt worden. Ook wanneer er overwegen in het baanvak gelegen zijn, kan het niet gebruikt worden.

Een andere meerwaarde van het systeem is dat de werkploeg op het terrein duidelijk kan zien op welk spoor de beveiliging is toegepast, nl. daar waar de ZKL-lat in het spoor ligt. Het risico dat de werkploeg zich (door een vergissing van de werkploeg of de blok) in een niet-beveiligd spoor begeeft, wordt verwaarloosbaar.
Myesxe

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Myesxe »

Het spoor buiten dienst is inderdaad nog altijd beter, maar tracht overdag eens een spoor buiten dienst te krijgen... 9 kansen op 10 wordt dat door de blok geweigerd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Shrek »

De bedoeling van dit systeem is om vooral werken in bundels te kunnen uitvoeren. Voor de baanvakken is er ATW-TX ontwikkeld :wink:
Myesxe

Re: Nieuw detectiesysteem bij werken voor Infrabel

Bericht door Myesxe »

Het ATW-Tx-systeem is momenteel ontwikkeld voor gebruik in eenvoudige wisselroosters (tot ong. 12 wissels). De uitbreiding naar volle baan is nog in studie.
Plaats reactie