Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door stefanic »

zie http://www.hln.be/hln/nl/31822/dossier- ... rein.dhtml

Toch ineens wat verduidelijken (gezien ook de vele -uiteraard- achterlijke reacties bij dat artikel)

De stroomvoorziening voor de TREINEN (de bovenleiding dus) is normaal geen probleem maar:

Voor elke afschakelfase is bekeken welke seinposten ed. buiten dienst komen. De SEINEN zullen daar dus uitvallen, net als overwegen in groot alarm (denk ook aan de daaruit volgende verkeersproblemen op de wegen!), stations zonder verlichting, loketten, roltrappen, liften...
Dit is dus een groot veiligheidsprobleem, zowel op het spoornetwerk, als IN de stations.
Gezien afschakeling op erg korte termijn wordt beslist (in principe 1 dag op voorhand, en dan nog is het 'de kans is groot dat...') is, is het niet evident om een materieelomloop in orde te brengen (zelfs als dat allemaal op voorhand al zou uitetekend zijn.
En als je 's avonds van zon afschakeldag ending met veel materieel op de verkeerde plaats, dan is het de volgende dag ook weeral soep.
De verschillende fases van afschakeling zullen plok-plok overal in het land kleine stukjes seininrichting uitschakelen, stations in het donker zetten, etc. Er werd eerst beslist om treinrelaties in hun geheel af te schaffen, als ze ergens door een donkere zone zouden moeten rijden, maar al snel bleek dat zelfs met het minst erge plan al heel wat niet meer zou kunnen rijden.

En nog een probleem:
-Elia zegt: afschakelplan zone 6 morgen mannekes, want het ziet er niet goed uit!
-NMBS: ok, we rijden NIET (zie hierboven...)
-en de volgende dag... er valt dus een grootgebruiker weg, de NMBS...
-en Elia zegt dus: gezien er merkbaar minder stroomverbruik is (grootverbruiker NMBS valt weg...), moet er niet afgeschakeld worden
-... en uiteraard krijgt NMBS ervan langs, want kijk: er moest niet afgeschakeld worden, maar de NMBS rijdt toch niet met z'n treinen
spoorwegrealist
os2lover

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door os2lover »

Dat is inderdaad een te verwachten scenario.
Toch blijft het hallucinant, dat als één zone zonder stroom valt gedurende 3 uur op een dag, heel het trein-netwerk uit gaat liggen de hele dag lang.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door dekooiker »

...maar in de steden mag men zich altijd blijven verheugen op stroom en dus TV kijken!
In de zomer wordt soms een verbod opgelegd om bijvoorbeeld de tuin van water te voorzien, waarom legt men dan de TV-zenders niet gewoon lam?
Zou misschien een grote stap wezen.
De trein.
Alleen voor durvers.
os2lover

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door os2lover »

Er zijn wel andere methoden bedenkbaar om stroom te besparen.
Wat met al die neon-reclame in de stad ? Zelfs als een deel al op LED-verlichting is overgestapt, blijft het alles bij elkaar nog een grote hoop electriciteit die kan bespaard worden.
pietmol

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door pietmol »

als de elektriciteit wegvalt, dan valt dus de seininrichting uit.

ter vergelijking, als het elektricteitsnet uitvalt, dan blijven de Belgacom centrales werken, want alle centrales zijn voorzien van noodgeneratoren.

Blijkbaar heeft de overheid het nooit nodig gevonden om die verplichting mbt seininrichting op te leggen aan NMBS...
brouckie
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door brouckie »

pietmol schreef:als de elektriciteit wegvalt, dan valt dus de seininrichting uit.

ter vergelijking, als het elektricteitsnet uitvalt, dan blijven de Belgacom centrales werken, want alle centrales zijn voorzien van noodgeneratoren.

Blijkbaar heeft de overheid het nooit nodig gevonden om die verplichting mbt seininrichting op te leggen aan INFRABEL...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:Blijkbaar heeft de overheid het nooit nodig gevonden om die verplichting mbt seininrichting op te leggen aan NMBS...
Dat heoven ze niet te verplichten, we installeren zelf al dubbele voedingen.
Al vele jaren worden alle nieuwe installaties van dubbele voeding voorzien. Alleen is het netwerk zo groot dat het heel lang duurt voordat alles is omgebouwd. Ook bij belgacom zal dat niet met een vingerknip gebeurd zijn :wink:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door kika »

Shrek schreef:Dat hoeven ze niet te verplichten, we installeren zelf al dubbele voedingen.
Dubbele voeding is fijn, maar als ze op hetzelfde circuit zitten, helpt het enkel tegen defecte voeding. Spreek je dan ook van een tweede toevoerlijn of dat het in een lus verwerkt zit? Lijkt me best een kostelijke grap en moeilijk te verantwoorden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door Shrek »

kika schreef:
Shrek schreef:Dat hoeven ze niet te verplichten, we installeren zelf al dubbele voedingen.
Dubbele voeding is fijn, maar als ze op hetzelfde circuit zitten, helpt het enkel tegen defecte voeding. Spreek je dan ook van een tweede toevoerlijn of dat het in een lus verwerkt zit? Lijkt me best een kostelijke grap en moeilijk te verantwoorden?
In feite leggen we een volledig gescheiden stroomnet aan op 1000v.
Dit is in aanleg een kostelijke grap, maar achteraf bespaar je wel heel veel op aansluitkosten. Een elektriciteitsaansluiting kost immers veel geld aan de distributienetbeheerder, ongeacht zelfs of je nu veel vermogen afneemt of niet.
Daardoor is het een rendabele investering, waardoor het makkelijk te verantwoorden is :wink:

Hetzelfde trucje passen we trouwens ook toe voor tractieonderstations. Ipv elk onderstation zijn eigen aansluiting op 30,36 of 70kV groeperen we dat naar één grote aansluiting op 150kV en bouwt Infrabel een eigen 36kV-net uit om de stroom naar de onderstations te verdelen. Minder aansluitpunten = minder kosten.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door Eimai »

Hoeveel elektriciteit verbruiken de spoorwegen eigenlijk in België, procentueel gezien?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door Steven »

Ik dacht ooit gehoord te hebben dat 42% van de elektriciteit naar het spoor ging, of dit cijfer nog actueel is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Ik dacht ooit gehoord te hebben dat 42% van de elektriciteit naar het spoor ging, of dit cijfer nog actueel is weet ik niet.
Dat lijkt mij wel heel veel.
Ik had ooit eens opgevangen dat het piekverbruik ('smorgens om 8u) 800MW bedroeg.
Dat is dan ongeveer 10% van het verbruik in België :wink:
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door hmmm »

Het totale energieverbruik van alle treinen (reizigers, HST en goederen) gedurende een jaar is in de grote orde van 1400 a 1500 GWh.
... in de piekuren er een vermogen van 550 MW wordt opgenomen uit het net. Dit is gigantisch veel rekeninghoudende met het feit dat de kerncentrales van Doel een maximaal vermogen van 2912 MW kunnen produceren.
Cijfers uit 2010 zover ik weet, ondertussen zijn de kerncentrales in Doel niet meer zo productief :mrgreen:

Edit: Die 550 MW lijkt in de lijn te liggen met het cijfer dat Shrek aanhaalt.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door kika »

Shrek schreef:In feite leggen we een volledig gescheiden stroomnet aan op 1000v.
Dit is in aanleg een kostelijke grap, maar achteraf bespaar je wel heel veel op aansluitkosten. Een elektriciteitsaansluiting kost immers veel geld aan de distributienetbeheerder, ongeacht zelfs of je nu veel vermogen afneemt of niet.
Dan heb je een dubbele voeding op die plaatsen waar je al een aansluiting had, maar nog niet het financiële voordeel van de zelfvoorziening. Ik las het met zulke grote ogen: als je daadwerkelijk 2 circuits wilt hebben voor iedere slagboom e.d., zit je toch met een gigantische meerkost? Komt het er niet op neer dat het lokale lage of middenspanningsnet gewoon buiten spel wordt gezet en er dan 1 voeding is van Infrabel? Bedankt voor het geduld met mijn vragen alvast.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ergens geen stroom, dan nergens een trein

Bericht door Shrek »

kika schreef:Dan heb je een dubbele voeding op die plaatsen waar je al een aansluiting had, maar nog niet het financiële voordeel van de zelfvoorziening. Ik las het met zulke grote ogen: als je daadwerkelijk 2 circuits wilt hebben voor iedere slagboom e.d., zit je toch met een gigantische meerkost? Komt het er niet op neer dat het lokale lage of middenspanningsnet gewoon buiten spel wordt gezet en er dan 1 voeding is van Infrabel? Bedankt voor het geduld met mijn vragen alvast.
Het 1000v-net is meteen redundant uitgevoerd. Het ligt in feite in grote lussen tussen de verschillende tractie-onderstations. Dus geen lokale aansluitingen meer die mee afgeschakeld kunnen worden met de rest van de straat.
Plaats reactie