vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
studentje

vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc.

Bericht door studentje »

Hallo allemaal,

Het is misschien een atypische post, maar ik heb jullie hulp nodig. Ik ben een studente en moet voor school een reportage maken over de mooiste, speciaalste, raarste, leukste, ... treinstations en treinreisroutes van België. Nu heb ik online al wel wat research gedaan. Zo heb ik volgend lijstje bekomen:

- Antwerpen Centraal
- Luik Guillemins
- Brussel Centraal (ooit verkozen tot lelijkste station van België)
- Station Hombourg (ooit een station, bijna een museum, maar nu een horecazaak)
- de reisroute van lijn 43, Luik-Marloie (de Ourthelijn)

Nu heb ik nog minstens een stuk of 3 aanvullingen nodig. Daarom vroeg ik mij af of jullie mij hier misschien mee konden helpen?
Dus als er iemand ideeën heeft over speciale treinstations (unieke architectuur, leuke verhalen die zich daar afspeelden, mooi, raar, lelijk,...) of treinreisroutes die je gewoon moét gedaan hebben (omdat ze je bijvoorbeeld door een heel mooi landschap voeren), dan hoor ik het graag!!

Alvast erg bedankt!

Groetjes,
een studentje
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 479
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door Merijn »

Mijn aanvulling: station Veurne. Dit station staat al ettelijke jaren in de steigers omdat er stukken afbrokkelen. Het zal echter weldra opgeknapt worden.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door Patrick »

Een 'speciaal' station dat recent nog in het nieuws was: Vilvoorde :-)
Zie http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2151950
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door Patrick »

In Knack verscheen nog niet zo lang geleden een reportage over de laatste trein van de dag Oostende - Welkenraedt.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door TommyG »

het "speciaalste" station vind ik toch het "koninklijk station" aan het paleis van Laken...
http://www.digitalviolence.be/Gallery/Urban/Gare/
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door Steve »

Dat van Brussel-Centraal moet overigens zwaar gerelativeerd worden - ik begrijp nog altijd niet hoe men dat station tot lelijkste station heeft kunnen verkiezen in die ene verkiezing. Het is een station met een vrij ingewikkelde structuur, en er is tijdens de spits ook heel wat volk (op sommige momenten zelfs overbevolkt), maar dat maakt het nog niet lelijk. Bovendien zijn er de jaren heel wat ingrepen gebeurd om een aantal verouderde en/of verloederde kantjes aan te pakken.

Natuurlijk ligt het station grotendeels ondergronds en heeft het dus ook geen fenomenaal stationsgebouw om mee uit te pakken, maar dat geldt voor wel meer stations, waarvan je er vele pas echt als lelijk kunt beschouwen (Mortsel - Oude God, Liège-Palais, Halle - al staat daar natuurlijk wel zo'n hele constructie boven waar de meningen over verdeeld zijn -, Merode en nog vele andere).

Je hebt ook een aantal stations die bestaan (met de nodige infrastructuur) maar niet of amper gebruikt worden. Bijvoorbeeld Pannenhuis, naast het gelijknamige metrostation in Laken - perrons en naamborden aanwezig, maar momenteel niet gebruikt. Of Machelen (Brabant), waar ook alles aanwezig is, maar dat bijna nooit gebruikt wordt - enkel als alternatief voor het nabijgelegen station Buda bij omleidingen. Zowel Buda als Machelen (Brabant) liggen overigens in een ietwat speciale omgeving, een soort niemandsland tussen Brussel en Vilvoorde/Machelen, met veel vervallen gebouwen en wegen, af en toe een bedrijf ertussen en soms zelfs een woonhuis. In de regio heb je ook nog min of meer afgewerkte stations die nog steeds op hun opening wachten, zoals Mouterij en Arcaden.

Sommige stations bestaan ook uit meerdere delen. Neem bijvoorbeeld station Weerde (en niet Eppegem, bedankt stefanic!), waar je twee keer twee perrons hebt met ertussen een opening van zo'n 60 m waar onder meer het stationsgebouw, een kleine parking en zelfs een horecagelegenheid liggen. In andere gevallen zit je met een vergelijkbare opening tussen de stations, maar krijgen beide wel een aparte naam (zoals Jambes en Jambes-Oost, waar een goede 250 m tussen ligt).
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door stefanic »

Steve schreef:Sommige stations bestaan ook uit meerdere delen. Neem bijvoorbeeld station Eppegem, waar je twee keer twee perrons hebt met ertussen een opening van zo'n 60 m waar onder meer het stationsgebouw, een kleine parking en zelfs een horecagelegenheid liggen. In andere gevallen zit je met een vergelijkbare opening tussen de stations, maar krijgen beide wel een aparte naam (zoals Jambes en Jambes-Oost, waar een goede 250 m tussen ligt).
Steve, je hebt het over Weerde, niet Eppegem ;-)
En zoals je Jambes/Oost, heb je ook Mortsel & Mortsel-Deurnesteenweg, waar de perrons van de verschillende stations elkaar zelfs raken, op een berm voor het hoogteverschil na.
spoorwegrealist
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door HLE 2302 »

Spoorlijntje Aalst-Burst?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door Paul »

Speciaal vind ik ook wel de stations die op een brug over de sporen zijn gebouwd, zoals Verviers-Central (momenteel in renovatie), Etterbeek, of het voormalige station Cerfontaine (op het vroegere tracé van lijn 132, in plaats van de sporen is er een autoweg gekomen, zie http://images42.fotki.com/v877/photos/8 ... ne1-vi.jpg [vroeger] en http://static.skynetblogs.be/media/1266 ... 36dc86.jpg [nu]).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door kika »

Op de ellipsis past misschien een reisje van Buda naar Lot? Alleen de namen maakt hun noemenswaardig. Wat ik zelf steeds bijzonder en aangenaam vond is een groot deel van lijn26: bijna overal zit je *vlakbij* de drukte van de Brusselse agglomeratie, maar zelf, zeker in de zomer, zit je in een soort rustig groen dal (met enige uitzonderingen, Merode is een donker betonnen gat).
Wat ook onder bijzonder valt is vandaag Gent Sint Pieters: je kan er nu fantastisch zowel de oude charmes zien, met haar beperkingen in efficiëntie en de nieuwe perrons die weliswaar droger zijn, maar serieus inboeten op charme. De mensenmaat moet ik er nog in terugvinden.
Het station van Bastogne is ook een uitblinker in 'anders' zijn: daar is al 25(?) jaar een vervangende busdienst. Misschien kan je het spoor (deels) te voet volgen richting Libramont, ik ben er te lang niet geweest.
Tom12

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door Tom12 »

Marchienne-au-Pont, waar verloedering bijna tot een kunstvorm verheven is.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door trainfreak »

Station Racour?
Dit is nu omgebouwd tot vakantiewoning.
En aan het perron staan 2 oude M2-stuurstandrijtuigen die omgebouwd zijn tot treinvakantiewoning.
http://www.stationracour.be/
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door Tijgernoot »

Of een groot verlaten grensstation, zoals Erquelinnes, Quiévrain of Quevy. Alledrie zien geen internationale reizigerstreinen meer en hebben een zeer groot stationsgebouw dat volledig is dichtgetimmerd.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door b-loc »

Spa-Geronstere: Het is 1 van de kleinste eindstations in België, een 1 sporig station.

Een treinrit die de moeite waard is, is tussen Liège-Guillemins en Gouvy.
Vertrekkend in Liège waar je je een knap staaltje hedendaagse architectuur kunt bewonderen, wat ook al op je lijstje stond.
Kronkelend door de de Ardennen met o.a. halte in Coo en een resem andere kleine stationnetjes.
Waarbij je na al dat klimmen uitkomt op het hoogste station in België, Gouvy (466m).
Gouvy is gelegen aan de grens met het Groothertogdom Luxemburg.
Vroeger een belangrijk grensstation.
Ook aan het treincomfort geen gebrek, je rijdt mee in al iets oudere maar gezellige rijtuigen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vraag van een studentje: "speciaalste" treinstations etc

Bericht door Steven »

Het spijt me maar het hoogste station van België is Libramont dat dik 15m hoger ligt.
Plaats reactie