Vier sporen Brussel Luxemburg - Etterbeek

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Vier sporen Brussel Luxemburg - Etterbeek

Bericht door jpvdveer »

Als ik mij niet vergis is in de afgelopen dagen de viersporigheid tussen Brussel Luxemburg en Etterbeek in dienst gekomen. Ook in Etterbeek zijn alle vier perronsporen weer in gebruik. Een eerste, maar niet onbelangrijk, begin van de viersporigheid op lijn 161.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vier sporen Brussel Luxemburg - Etterbeek

Bericht door Shrek »

Inderdaad, er liggen 4 sporen. Maar qua traffiek is er nog geen 4-sporigheid, je kan vanaf de perrons 3 en 4 van Etterbeek immers niet naar L161 richting Ottignies..
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Vier sporen Brussel Luxemburg - Etterbeek

Bericht door mervyn »

Tussen Brussel-Luxemburg en Etterbeek worden de 4 sporen sinds vorige week gebruikt. Wat de stiptheid alleen maar ten goede kan komen.

Ik weet niet of het de bedoeling is om vanop spoor 3 en 4 in Etterbeek richting L161 te kunnen gaan?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vier sporen Brussel Luxemburg - Etterbeek

Bericht door Asterix »

mervyn schreef:Ik weet niet of het de bedoeling is om vanop spoor 3 en 4 in Etterbeek richting L161 te kunnen gaan?
Bij mijn weten niet, tenzij dan via het nemen van een wisselverbinding. Die sporen 3 en 4 vormen eigenlijk L161 A. Die mondt kant Brussel-Luxemburg uit in de nieuwe Josaphat-tunnel richting L26 en kant Halle geeft het spoor A aansluiting op L26/2 richting Vilvoorde en spoor B geeft aansluiting op L26/4 richting Linkebeek.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vier sporen Brussel Luxemburg - Etterbeek

Bericht door Steven »

mervyn schreef:
Ik weet niet of het de bedoeling is om vanop spoor 3 en 4 in Etterbeek richting L161 te kunnen gaan?
In de toekomst moet men vanop alle sporen richting Ottignies kunnen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vier sporen Brussel Luxemburg - Etterbeek

Bericht door Asterix »

Steven schreef:In de toekomst moet men vanop alle sporen richting Ottignies kunnen.
Logisch maar dan door wissels en niet doordat de lijn zelf naar Ottignies gaat, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vier sporen Brussel Luxemburg - Etterbeek

Bericht door Steven »

De vier sporen gaan naar ottignies. Twee als L161 en twee als L161A
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vier sporen Brussel Luxemburg - Etterbeek

Bericht door Asterix »

Steven schreef:De vier sporen gaan naar ottignies. Twee als L161 en twee als L161A
OK. Ik had begrepen dat L161A ging aansluiten op L26/2 en L26/4 en dat men L161 zelf viersporig zou maken. Bedankt voor de rechtzetting.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vier sporen Brussel Luxemburg - Etterbeek

Bericht door Steven »

die aansluiting komt er ook. Het zal net voorbij Etterbeek een grote verkeerswisselaar zijn. Het Spoor B van de L161A zal aldaar onder de sporen van L161 doorgaan zodat de sporen van L161 in het midden liggen en de sporen van L161A aan de buitenkant liggen vanaf Watermael.
Plaats reactie