rijden op het rechterspoor op HSL 3

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door trainlovertje »

In het jaar 2014 ben ik een 5-tal keer met de ICE van Luik (via HSL 3) naar Duitsland gereden, en elke keer viel me iets vreemd op: vanaf Chênee, de plaats waar ook lijn 37 naar Hergenrath aftakt, tot net na het viaduct van Battice rijdt de ICE altijd op het rechterspoor. In het midden van de HSL wisselt hij dan opeens van spoor, want kort daarna kruist hij gewoonlijk een Thalys. (traject van de lijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/HSL_3) Elke keer zat ik in de Lounge aan de voor- of achterkant van de trein, aandachtig te kijken als er een reden is waarom die trein niet op het linkerspoor rijdt. Helaas ben ik er nog steeds niet achter, maar ik zou het wel graag willen weten.

De eerste keer dat ik het zag was in het begin van de zomer 2014, de laatste keer in de kerstvakantie. Het kan zijn dat het altijd zo geweest is en dat het mij nooit is opgevallen, maar dat geloof ik eigenlijk niet, want ik ben altijd aandachtig als ik op de trein zit, zeker in een HST. Met Thalys ben ik vorig jaar niet naar Duitsland geweest, maar ik vermoed dat die gewoon hetzelfde doen (als dit niet zou zijn, is het al helemaal belachelijk?). De ICE maakt hierdoor telkens een aantal minuten vertraging, want het lijkt zelfs alsof hij nooit boven de 200kmh rijdt hierdoor, ook niet op het linkerspoor omdat hij dan al bijna in Hergenrath is. In de terugreis was hij trouwens wel telkens op tijd en reed hij volgens mijn gevoel sneller.

Zijn er langdurige werkzaamheden bezig op dat spoor misschien? Of wordt het gewoon niet meer gebruikt zodat de onderhoudskosten lager liggen? Of is het misschien eigenlijk nooit gebruikt, tenzij bij vertragingen ofzo? Ik zou het echt wel willen weten, want heb het forum en andere sites al doorzocht, maar nergens iets gevonden. Please help me ;p
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:In het jaar 2014 ben ik een 5-tal keer met de ICE van Luik (via HSL 3) naar Duitsland gereden, en elke keer viel me iets vreemd op: vanaf Chênee, de plaats waar ook lijn 37 naar Hergenrath aftakt, tot net na het viaduct van Battice rijdt de ICE altijd op het rechterspoor.

De ICE maakt hierdoor telkens een aantal minuten vertraging, want het lijkt zelfs alsof hij nooit boven de 200kmh rijdt hierdoor, ook niet op het linkerspoor omdat hij dan al bijna in Hergenrath is. In de terugreis was hij trouwens wel telkens op tijd en reed hij volgens mijn gevoel sneller.
De eerste trein van de dag mag van Infrabel niet sneller dan 160. Richting Duitsland is dat een ICE. Verder rijdt die eerste ICE inderdaad op de HSL een tijdje rechterspoor, waarschijnlijk om de wissels vrij van roest te houden. De vertraging ontstaat niet door het gebruik van de wissels, maar door de snelheidsbeperking. Er is amper buffer in de dienstregeling van de eerste ICE.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door trainlovertje »

aha, had er niet aan gedacht het te zeggen, maar het ging inderdaad telkens om de eerste trein ;p
een andere trein doet dit dus waarschijnlijk ook in de andere richting ofzo?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door groentje »

Yep. In de tegenrichting is dit de Thalys 9412, en ook hij neemt de wissels te Thimister-Clermont. Zodoende slaan we 2 vliegen in 1 klap, de verkenning is gebeurd (eerste rit aan 160 km/u), en tegelijktertijd zijn de wissels bereden, waarvoor deze niet beroesten. Na 72 uur zonder rit moeten deze immers reglementair als beroest beschouwen, met alle gevolgen van dien voor de detectie van de trein, en de maatregelen die daarvoor moeten getroffen worden. De maximale snelheid om de wissels in Thimister te berijden is ook 160 km/u, als een andere trein die wissels neemt, moet hij dus vertragen.
De dienstregeling is daar trouwens aan aangepast, hoor, kijk maar in het spoorboekje, de eerste treinen krijgen een paar minuten meer om van Luik in Aken en terug te geraken.
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef:De dienstregeling is daar trouwens aan aangepast, hoor, kijk maar in het spoorboekje, de eerste treinen krijgen een paar minuten meer om van Luik in Aken en terug te geraken.
heb het idd nagekeken, maar toch slaagt hij erin telkens met "ca. 5 minuten verspätung" in aachen aan te komen en vertrekken. waarom is dit een wissel na 3 dagen 'verroest'? is enkel op HSL's dan, want daar heb ik nooit iets over opgevangen?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door groentje »

Een spoorstaaf wordt ambtshalve als beroest beschouwd als er gedurende 72 uren geen verkeer over gaat, en voor alle lijnen die uitgerust zijn met spoorstroomkringen (bijna allemaal, dus), betekent dat dat de treindetectie niet meer betrouwd mag worden. En dat betekent dat alle lijnen minstens 1x in de drie dagen bereden moeten worden, inclusief alle wissels in de verschillende standen. Op alle lijnen zijn er dus ontroestingsritten, vaak 1x per dag, die over de wissels slingeren, vaak, maar niet altijd, is dit een van de laatste of vroegste treinen, of een lege rit, of een goederentrein... Op lijn 2 zijn dit de laatste IC-1 die over de lijn gaan, de E544 en E520. Op lijn 60 heb ik gemerkt dat bijvoorbeeld IC 3245 tussen Opwijk en Asse tegenspoor rijdt.
Vanzelfsprekend zit er enige veiligheidsmarge op die 72 uur, maar reglementair moeten we wel de nodige veiligheidsmaatregelen treffen als de ontroesting niet is gebeurd (zoals bij langdurige werken op het uur van de normaal voorziene ontroestingsrit, waar dat niet is opgevallen, of een verlengd weekend op een lijn die geen weekendverkeer ziet, of herhaalde afschaffing van de ontroestingstrein...). Het komt er op neer dat er weliswaar verkeer wordt toegelaten, maar dat de wissels niet mogen bewegen zolang er geen bevestiging is dat de trein nog volledig is, door bevestiging in het volgende station, of door iemand ter plaatse. Ik hoef wellicht niet te vertellen dat dat heel wat exploitatiebeperkingen geeft, vroeger was er tenminste in bijna elk station iemand die kon checken of de trein nog volledig is, maar dat is nu al lang niet meer het geval. En tot je die zekerheid hebt, mag je de wissels niet bewegen, en zelfs geen andere trein over dat spoor leiden. Er zou maar eens een afgebroken wagon moeten zijn achtergebleven, net op die wissels...
De maatregelen mogen worden opgeheven na controle door een technicus seininrichting, of als er een bepaald aantal assen over rijdt binnen de 6 uur, zonder dat er problemen gemeld zijn. In het hedendaagse verkeer een hopeloze opgave.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door byter »

Bij een beweging over beroeste rails dienen overwegen dan ook normaal bewaakt te worden of in ieder geval gesloten te worden tot je de visu de zekerheid of D/Dz hebt.
Puur ter info want overwegen en HSL gaat niet echt samen ;p
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door groentje »

Klopt, en wellicht de reden waarom ik het niet vermeldde.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door Tim »

Groentje hoe kunnen jullie weten dat een wissel of een stuk spoor al 72u niet meer bereden geweest is?
Vooral van goederentreinen die 's nachts voor uur rijden maakt men gretig gebruik om de boel te ontroesten heb ik al gemerkt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door Asterix »

Tim schreef:Groentje hoe kunnen jullie weten dat een wissel of een stuk spoor al 72u niet meer bereden geweest is?
Als onderstationschef moet je je zone kennen. Wanneer je weet dat een lijn volgens de dienstregeling 72u niet bereden zal worden (wat op zich wel tamelijk zeldzaam is maar kan, bijvoorbeeld bij een brugdag gevolgd door een weekend op een lijn met enkel weekbediening), moet je gaan kijken in het Dagelijks Uittreksel. Dat is een overzicht per etmaal waarin - onder meer - dergelijke speciale ontroestingsritten staan ingepland. Vind je daar niets in terug, dan is het tijd om hogerop eens te gaan horen.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door groentje »

Hoe het in andere stations gebeurt, weet ik niet, maar bij ons worden er lijsten bijgehouden wanneer de wissels bereden werden (in afwijkende stand, we gaan ervan uit dat er normaal wel treinen rechtdoor rijden), Als er na 2 dagen geen rit is gebeurd, dan moet er een belletje gaan rinkelen, en gaan we kijken hoe we met zo min mogelijk vertraging toch die wissels kunnen laten berijden. Het is aan de bediende die de trein over de wissels laat rijden, om de lijst aan te vullen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door dentheo »

Ik mag aannemen dat in een "modern" seinhuis de computer dat ook bijhoudt en voorstelt aan de seingever (operator ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: rijden op het rechterspoor op HSL 3

Bericht door groentje »

Niet bij ons, spijtig genoeg. Ook de beveiligingen voor beroeste sporen moeten we zelf treffen.
Plaats reactie