GSM-R

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

GSM-R

Bericht door Asterix »

Goedeavond

Kan er mij eens iemand vertellen hoe een alarm via GSM-R in de stuurpost wordt ervaren? Daarmee bedoel ik het volgende:

- Wanneer een alarm wordt uitgezonden op het ogenblik dat een trein zich nog niet binnen de reikwijdte van het uitgestuurde signaal bevindt, zal hij dit alarm uiteraard niet ontvangen. Krijgt de treinbestuurder toch een signaal wanneer hij even later wel die zone binnen rijdt indien het alarm nog niet werd opgeheven?
- Van wanneer kan de bestuurder zelf terug zijn GSM-R-toestel gebruiken? Vanaf het ogenblik dat het alarm werd opgeheven?
- Worden gesprekken die via GSM-R worden gevoerd altijd onderbroken bij het ontvangen van een alarm?
- Kan de bestuurder zelf (op technisch vlak, dus niet procedureel) een alarm opheffen? Hoe gaat één-en-ander stap voor stap in zijn werk vanaf het ontvangen van een alarm?

Ik ben op zoek naar een totaalbeeld van wat er aan de andere kant van de GSM-R (dus in de STP) gebeurt, eventueel met handleiding.

Info mag altijd via PM worden gestuurd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GSM-R

Bericht door Steven »

Alarm oproepen zijn prioritair en onderbreken alle andere gesprekken.
Een alarm op gsmr is zowel met geluid als tekst (alarm oproep verschijnt op het scherm). De bestuurder kan het alarm niet opheffen. Eens het alarm is gegeven (bieptoon en boodschap) kan men nadien de gsmr terug gewoon gebruiken. De regels omtrent het alarm vervallen pas na de toelating om de rit te hervatten. Hetzij persoonlijk hetzij via een groepsoproep.
Een alarm ontvangen nadat je een zone bent ingereden? Nog nooit van gehoord maar heb ooit in Brussel een alarm ontvangen voor : " personen in het spoor ter hoogte van Jabbeke".
HLE18
Berichten: 439
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: GSM-R

Bericht door HLE18 »

De TB die het alarm verzonden heeft kan dit opheffen door op '#' te drukken. Als ik mij niet vergis kunnen de andere bestuurders ook het alarm op hun toestel onderbreken door op '#' te drukken. Ook TC kan het alarm stoppen.

Als je een zone binnenkomt waar al een alarm actief is zal je dit ook ontvangen (ook wanneer je de GSM-R in die zone zou opstarten).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GSM-R

Bericht door Steven »

Je hebt twee soorten alarm, deze uitgezonden vanuit een trein door de bestuurder of het alarm uitgezonden door traffic control dat dus vanop een vast toestel komt. Ik weet dat als je op # duwt die biep kunt onderbreken die slechte ontvangst aanduid, maar het is voor het eerst dat ik hoor dat deze een alarm dat binnenkomt zou kunnen opheffen. Dat je als persoon die alarm geeft dit kan lijkt me logisch. Hoorn op de haak en de verbinding verbreken (#).
Plaats reactie