Overspanning op het Franse net?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door nahoj »

Er zijn reeds problemen sinds vorige zomer. Recent werd het echter erg bont, met o.m. dit incident: http://www.wallorail.be/index.php/mater ... a-blandain.
HLE 13 is mogelijk ook niet immuun: http://www.wallorail.be/index.php/cargo ... a-blandain. Alleen lijkt HLE 13 er totnogtoe zonder permanente schade uit te komen. Op MR96 is dat niet het geval: de gelijkrichter is systematisch te herstellen.
Dat het probleem zich op bepaald materieel meer voordoet, is omdat het gaat om overspanningen binnen een zekere (hoge) frequentieband. De RLC-parameters van de ingangsgelijkrichter maken je materieel al dan niet gevoeliger voor dat soort storingen.
De SNCF is inderdaad op zoek naar een voertuig dat potentieel voor de storingen zorgt.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door dentheo »

Zou zoiets kunnen bij gewoon rijden ? Of is de kans groter bij dynamisch remmen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door The_Knitter »

Maar zou die overspanning dan niet minstens 1kV zijn, dus 4kV op de draad ofzo? Mij lijkt dat een treinstel met bijvoorbeeld 3,3kV nog niet mag "fikken" qua elektrische systemen?
(Ik ben niet meer naar Doornik gespoord door ziekte, voorhoofdsholteontsteking)
260689
Berichten: 3334
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door 260689 »

The_Knitter schreef:Maar zou die overspanning dan niet minstens 1kV zijn, dus 4kV op de draad ofzo? Mij lijkt dat een treinstel met bijvoorbeeld 3,3kV nog niet mag "fikken" qua elektrische systemen?
(Ik ben niet meer naar Doornik gespoord door ziekte, voorhoofdsholteontsteking)
Frankrijk heeft 25kV.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door The_Knitter »

De overspanningsproblemen gebeuren op het 25kV-deel? Ik dacht nog aan de Belgische kant van de spanningsluis, dus op het 3kV-deel.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door msts.be »

Jeroen schreef:Volgens een Waalse krant zou het probleem mogelijk bij een Franse locomotief liggen die "iets" verkeerd doet met de bovenleiding. Alleen, probleempje: ze weten niet welke loc.
Het type materieel dat op die sectie komt is op 1 hand te tellen:

* HLE13
* BB36000
* Traxx (HLE29 & ECR 186)
* AM96
* Bibi-stellen

Heel soms heb je nog TGV-R/Thalys/Eurostar op overbrenging naar het Technicentre in Hellemmes. Vaak worden die echter gesleept ipv op eigen kracht te bewegen, dus de kans dat deze de storingen veroorzaken is klein.

Mijn gok is de Traxx.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door nahoj »

msts.be schreef:
Jeroen schreef:Volgens een Waalse krant zou het probleem mogelijk bij een Franse locomotief liggen die "iets" verkeerd doet met de bovenleiding. Alleen, probleempje: ze weten niet welke loc.
Het type materieel dat op die sectie komt is op 1 hand te tellen:

* HLE13
* BB36000
* Traxx (HLE29 & ECR 186)
* AM96
* Bibi-stellen

Heel soms heb je nog TGV-R/Thalys/Eurostar op overbrenging naar het Technicentre in Hellemmes. Vaak worden die echter gesleept ipv op eigen kracht te bewegen, dus de kans dat deze de storingen veroorzaken is klein.

Mijn gok is de Traxx.
Het kan aan ieder voertuig liggen dat in de zone rijdt dat door hetzelfde onderstation gevoed wordt. En die zone is veel groter dan lijn 94 alleen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Asterix »

Wat is de Fransen hun plan van aanpak?
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door AlexNL »

Jeroen schreef:Wat is de Fransen hun plan van aanpak?
Verwijzen naar de Belgen:
INFO TRAFIC

La circulation des trains est perturbée sur l'axe Lille - Tournai jusqu'à nouvel avis en raison d'un incident technique sur le réseau belge.

Retrouvez ici le programme de circulation de votre ligne pour le lundi 23 février 2015.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door The_Knitter »

Wat mij misschien nog het meest stoort, is dat ze elke dag of elke 2 dagen wel weer een "aangepaste dienstregeling" de lucht in slingeren. De link die AlexNL gaf gold alleen voor 23 februari, maar volgens NMBS geldt die dienstregeling 23+24 februari. Klikje naar PDF van NMBS
Morgen zal men dus wéér met een nieuw overzicht komen met evt aangepaste tijden :shock:
Is het voor de Reiziger niet duidelijker om daar gewoon een "vaste" vervangende dienst te laten pendelen, dan regelmatig weer de tijden om de gooien?
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Henk »

The_Knitter schreef:Wat mij misschien nog het meest stoort, is dat ze elke dag of elke 2 dagen wel weer een "aangepaste dienstregeling" de lucht in slingeren. De link die AlexNL gaf gold alleen voor 23 februari, maar volgens NMBS geldt die dienstregeling 23+24 februari. Klikje naar PDF van NMBS
Morgen zal men dus wéér met een nieuw overzicht komen met evt aangepaste tijden :shock:
Is het voor de Reiziger niet duidelijker om daar gewoon een "vaste" vervangende dienst te laten pendelen, dan regelmatig weer de tijden om de gooien?
Op de site van de SNCF staat nu toch al een regeling voor gans de week (http://www.ter.sncf.com/nord-pas-de-calais). En er wordt niet meer zomaar gesproken over een Belgisch probleem, het is nu genuanceerder: "une anomalie électrique détectée au niveau de Baisieux-Frontière par la SNCF et la SNCB".
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door dentheo »

Maar de 25KV komt toch enkel van de Fransen.
Of is dat ook zo'n stuk met lagere spanningen (zoiets als dat baanvak in Normandië waar onze 18en nu rondrijden... :D )
Theo
Groeten vanop de Heide
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door The_Knitter »

Henk schreef:
The_Knitter schreef:Wat mij misschien nog het meest stoort, is dat ze elke dag of elke 2 dagen wel weer een "aangepaste dienstregeling" de lucht in slingeren. De link die AlexNL gaf gold alleen voor 23 februari, maar volgens NMBS geldt die dienstregeling 23+24 februari. Klikje naar PDF van NMBS
Morgen zal men dus wéér met een nieuw overzicht komen met evt aangepaste tijden :shock:
Is het voor de Reiziger niet duidelijker om daar gewoon een "vaste" vervangende dienst te laten pendelen, dan regelmatig weer de tijden om de gooien?
Op de site van de SNCF staat nu toch al een regeling voor gans de week (http://www.ter.sncf.com/nord-pas-de-calais). En er wordt niet meer zomaar gesproken over een Belgisch probleem, het is nu genuanceerder: "une anomalie électrique détectée au niveau de Baisieux-Frontière par la SNCF et la SNCB".
Ja, ik zie het. Wel opvallend is dat er nóg minder treinen reden als hiervoor, en dus meer bussen. Ik ben benieuwd wat de dienst voor maandag wordt, want anders moet ik maar naar Noorderkempen met de wagen.
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door spurt2244 »

AlexNL schreef:
Jeroen schreef:Wat is de Fransen hun plan van aanpak?
Verwijzen naar de Belgen:
INFO TRAFIC

La circulation des trains est perturbée sur l'axe Lille - Tournai jusqu'à nouvel avis en raison d'un incident technique sur le réseau belge.

Retrouvez ici le programme de circulation de votre ligne pour le lundi 23 février 2015.
Dat is wel erg makkelijk om naar de Belgen te wijzen !
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door The_Knitter »

Volgens de nieuwst beschikbare PDF op de website van de NMBS (en SNCF ook) ( klikje ) rijden er dit weekend geen bussen meer, enkel 1x/2u een treinverbinding. Wel lijkt de treindienst verbeterd, want de afgelopen dagen reed er geen trein tussen 10u en 16u ofzoiets.

SNCF wijst niet alleen (meer) naar de Belgen, maar "La circulation des trains est perturbée sur l'axe Lille - Tournai jusqu'à nouvel avis en raison d'une anomalie électrique détectée au niveau de Baisieux-Frontière par la SNCF et la SNCB."
Plaats reactie