Overspanning op het Franse net?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
260689
Berichten: 3314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door 260689 »

Er zijn zo een 15 tal stellen van de reeks 400 die naar Lille rijden. Door gebruik te maken van de navette treinen Kortrijk - Lille, heb je minder stellen nodig. Voordeel is ook dat Antwerpen - Kortrijk - Poperinge met 2X3 rijd. Indien deze een te grote vertraging zou hebben rijd de IC Kortrijk - Lille toch nog op tijd rijden.
Laatst gewijzigd door 260689 op 22 apr 2016, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Asterix »

kristofvt schreef:
Sinds kort staat (eindelijk) ook aangekondigd op de verstoringspagina dat je vanaf 22/12 tot 31/03/16 moet overstappen in Kortrijk als je van Gent/Antwerpen komt en richting Lille wil (beter laat dan nooit zeker?). In de routeplanner zijn de overstappen echter nog niet opgenomen.
Blijkbaar krijgen ze het daar niet opgelost tot op vandaag moet nog steeds worden overgestapt in kortrijk. Of is deze rechstreekse trein van lille naar Antwerpen gewoon geschrapt om meer volk op de Thalys te krijgen.
In december 2015 heeft Galant aangekondigd dat het nog 1 à 2 jaar kan duren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Shrek »

Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Staat zo een redenering niet haaks op transparantie en waarheidsgetrouw reisadvies? :?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Shrek schreef:Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Staat zo een redenering niet haaks op transparantie en waarheidsgetrouw reisadvies? :?
Bij een overstap denkt iedereen (en niet onterecht) dat je van het ene perron naar het andere moet crossen om dan je trein net te missen. (Als je soms in Antwerpen Centraal moet overstappen klopt die redenering ook). Hier gaat het om een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron, dat scheelt enorm veel. Ik zou ook twijfelen als ik een overstap van 2 minuten zag staan in een station dat ik niet ken :wink:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door dentheo »

Wanneer ik in een trein zit met bagage weet ik toch wel graag of ik moet uitstappen....
Hier hang je dus helemaal af van de min of meer communicatieve treinbegeleider ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
Asterix schreef:
Shrek schreef:Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Staat zo een redenering niet haaks op transparantie en waarheidsgetrouw reisadvies? :?
Bij een overstap denkt iedereen (en niet onterecht) dat je van het ene perron naar het andere moet crossen om dan je trein net te missen. (Als je soms in Antwerpen Centraal moet overstappen klopt die redenering ook). Hier gaat het om een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron, dat scheelt enorm veel. Ik zou ook twijfelen als ik een overstap van 2 minuten zag staan in een station dat ik niet ken :wink:
Bij een overstap denk ik dat ik niet kan blijven zitten in de trein of dat ik dus wél kan blijven zitten wanneer die overstap niet voorzien is in de reisplanner. Dat kan dus voor onaangename situaties zorgen waardoor je alsnog je aansluiting mist. De informatie die jij geeft, zou men als bijkomende info kunnen verschaffen aan de reiziger. Ze echter gewoon volledig weglaten, vind ik "not done".
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Commendatore »

Shrek schreef:
Asterix schreef:
Shrek schreef:Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Staat zo een redenering niet haaks op transparantie en waarheidsgetrouw reisadvies? :?
Bij een overstap denkt iedereen (en niet onterecht) dat je van het ene perron naar het andere moet crossen om dan je trein net te missen. (Als je soms in Antwerpen Centraal moet overstappen klopt die redenering ook). Hier gaat het om een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron, dat scheelt enorm veel. Ik zou ook twijfelen als ik een overstap van 2 minuten zag staan in een station dat ik niet ken :wink:
Als ik een overstap van twee minuten in de reisplanner zie staan op een station dat ik niet ken, ga ik er gewoon van uit dat ik die kan halen. Normaal gesproken wordt bij een reisadvies namelijk rekening gehouden met de tijd die je nodig hebt om over te stappen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door dentheo »

Zitten er in de reisplanners per station verschillende overstaptijden ?
2 minuten is voor sommige verbindingen hopeloos bv. van 22 (-2) Antw naar 4 (+1)
Van 22 naar 21 of 10 of 11 is makkelijk, ten minste als je niet helemaal terug naar boven gaat met de roltrap.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Steven »

260689 schreef:Er zijn zo een 15 tal stellen van de reeks 400 die naar Lille rijden. Door gebruik te maken van de navertellen treinen Kortrijk - Lille, heb je minder stellen nodig. Voordeel is ook dat Antwerpen - Kortrijk - Poperinge met 2X3 rijd. Indien deze een te grote vertraging zou hebben rijd de IC Kortrijk - Lille toch nog op tijd rijden.
Je wil zeggen navette ipv navertellen zeggen, kwestie dat iedereen mee is. Ook wel pendelritten genoemd :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Steve »

Steven schreef:
260689 schreef:Er zijn zo een 15 tal stellen van de reeks 400 die naar Lille rijden. Door gebruik te maken van de navertellen treinen Kortrijk - Lille, heb je minder stellen nodig. Voordeel is ook dat Antwerpen - Kortrijk - Poperinge met 2X3 rijd. Indien deze een te grote vertraging zou hebben rijd de IC Kortrijk - Lille toch nog op tijd rijden.
Je wil zeggen navette ipv navertellen zeggen, kwestie dat iedereen mee is. Ook wel pendelritten genoemd :wink:
De vraag is of je het nog kunt navertellen als je het aandurft om op de navette te stappen... :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Shrek schreef:
Asterix schreef:
Staat zo een redenering niet haaks op transparantie en waarheidsgetrouw reisadvies? :?
Bij een overstap denkt iedereen (en niet onterecht) dat je van het ene perron naar het andere moet crossen om dan je trein net te missen. (Als je soms in Antwerpen Centraal moet overstappen klopt die redenering ook). Hier gaat het om een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron, dat scheelt enorm veel. Ik zou ook twijfelen als ik een overstap van 2 minuten zag staan in een station dat ik niet ken :wink:
Bij een overstap denk ik dat ik niet kan blijven zitten in de trein of dat ik dus wél kan blijven zitten wanneer die overstap niet voorzien is in de reisplanner. Dat kan dus voor onaangename situaties zorgen waardoor je alsnog je aansluiting mist. De informatie die jij geeft, zou men als bijkomende info kunnen verschaffen aan de reiziger. Ze echter gewoon volledig weglaten, vind ik "not done".
Ik zou het dan eerder andersom doen: een kleine nota zetten: opgepast overstap in Kortrijk.
260689
Berichten: 3314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door 260689 »

Steven schreef:
260689 schreef:Er zijn zo een 15 tal stellen van de reeks 400 die naar Lille rijden. Door gebruik te maken van de navertellen treinen Kortrijk - Lille, heb je minder stellen nodig. Voordeel is ook dat Antwerpen - Kortrijk - Poperinge met 2X3 rijd. Indien deze een te grote vertraging zou hebben rijd de IC Kortrijk - Lille toch nog op tijd rijden.
Je wil zeggen navette ipv navertellen zeggen, kwestie dat iedereen mee is. Ook wel pendelritten genoemd :wink:
Het is aangepast. De woordenboek van mijn iPhone had het dus op een ander woord gezet. Waarvoor mijn excuses.
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door rdv »

Shrek schreef:Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Men moet dan wel de navettes laten wachten op de IC uit Antwerpen, en hier staat elders dat dat niet het geval is als de trein meer dan 20' te laat is.

Enige tijd gelden werd het in Gent afgeroepen dat de trein beperkt was tot Kortrijk en er daar moest worden overgestapt (dat is positief). Ook denk ik dat bestemming Lille weggelaten was (dat is dan weer negatief want mensen gaan op zoek naar hun trein naar Lille).
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door dentheo »

Enkele weken gelden kwam ik van Parijs via Lille.....
Eerst spoorwissel in Lille, waarvoor je helemaal naar voor moet lopen, en dan terug
Dan nog niet aangekondigde spoorwissel in Kortrijk... geen cross platform ... :twisted: :twisted:
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie