Overspanning op het Franse net?
Re: Overspanning op het Franse net?
Ik durf zelfs veronderstellen dat de lok, zelfs met bliksemafleider naar de knoppen is.
Uiteindelijk staat hij parallel aan de bliksemafleider, dus op dezelfde spanning als de bliksemafleider.
Misschien heb ik het al eens gevraagd .. is dat daar een betrekkelijk kleine sectie van 25KV met weinig treinen ?
Dan kan de spanning snel stijgen als een andere trein dynamisch afremt.
En ik die dacht dat die 25KV secties zo groot waren... dan krijg je de bovenleidingspanning toch niet zo snel naar boven.
Hoe doet onze serie 18 dat onder 25KV, kan hij "energie afblazen" als de spanning te hoog wordt , net als onder 3KV ?
Uiteindelijk staat hij parallel aan de bliksemafleider, dus op dezelfde spanning als de bliksemafleider.
Misschien heb ik het al eens gevraagd .. is dat daar een betrekkelijk kleine sectie van 25KV met weinig treinen ?
Dan kan de spanning snel stijgen als een andere trein dynamisch afremt.
En ik die dacht dat die 25KV secties zo groot waren... dan krijg je de bovenleidingspanning toch niet zo snel naar boven.
Hoe doet onze serie 18 dat onder 25KV, kan hij "energie afblazen" als de spanning te hoog wordt , net als onder 3KV ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Overspanning op het Franse net?
Volgens mij gaat dit over een veel complexere fout dan een eenvoudige overspanning.
Het kan ook zijn dat op een bepaalde harmonische - bijvoorbeeld 200Hz- er een redelijk sterk signaal zit. Dit hoeft helemaal geen 25kV of 1000A te zijn om schadelijk te zijn, je kan dat met een eenvoudige bliksemafleider of stroommeter dus niet tegenhouden. Enkel met een stevige filter kan je schade voorkomen.
Het kan ook zijn dat op een bepaalde harmonische - bijvoorbeeld 200Hz- er een redelijk sterk signaal zit. Dit hoeft helemaal geen 25kV of 1000A te zijn om schadelijk te zijn, je kan dat met een eenvoudige bliksemafleider of stroommeter dus niet tegenhouden. Enkel met een stevige filter kan je schade voorkomen.
Re: Overspanning op het Franse net?
Het gaat inderdaad om overspanningen op bepaalde hoge frequentiebanden (orde 1000den Hz). Die vang je niet op met de overspanningsafleider (die een dergelijke overspanning op 50 Hz wel degelijk zou moeten opvangen).
Enkele MR96 zijn ondertussen uitgerust met een detector die de DHR doet uitschakelen. Je valt nog steeds stil, maar je kan eenmaal de harmonischen verdwenen zijn, terug verder rijden. Hiermee wordt opnieuw naar Rijsel gereden.
Er wordt ook gewerkt aan een soort filteroplossing.
Enkele MR96 zijn ondertussen uitgerust met een detector die de DHR doet uitschakelen. Je valt nog steeds stil, maar je kan eenmaal de harmonischen verdwenen zijn, terug verder rijden. Hiermee wordt opnieuw naar Rijsel gereden.
Er wordt ook gewerkt aan een soort filteroplossing.
Dat zou al te zot zijn. MR96 is gehomologeerd op het Franse net. Dat hun spanning buiten norm is, en dat ze daarvoor hùn materieel aanpassen, kan daar toch niks aan veranderen?Jeroen schreef:Franstalige media melden dat men volop bezig is om een oplossing te implementeren in het betrokken materieel: het inbouwen van een beveiliging tegen overspanning, bij gebrek aan structurele oplossing (wegnemen oorzaak).
Wie draait op voor de kosten van die inbouw? NMBS of de uitbater van het Franse net (RFF)?
Moet het betrokken Belgische materieel dan opnieuw worden gehomologeerd?
Re: Overspanning op het Franse net?
nahoj schreef:Het gaat inderdaad om overspanningen op bepaalde hoge frequentiebanden (orde 1000den Hz). Die vang je niet op met de overspanningsafleider (die een dergelijke overspanning op 50 Hz wel degelijk zou moeten opvangen).
Kan een lok die dynamisch remt zulke frequenties genereren ? Frequentieomvormer ( of vierquadrantensteller ?) op hol ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Overspanning op het Franse net?
Dat soort fenomenen behoren tot de vele mogelijkheden.dentheo schreef:nahoj schreef:Het gaat inderdaad om overspanningen op bepaalde hoge frequentiebanden (orde 1000den Hz). Die vang je niet op met de overspanningsafleider (die een dergelijke overspanning op 50 Hz wel degelijk zou moeten opvangen).
Kan een lok die dynamisch remt zulke frequenties genereren ? Frequentieomvormer ( of vierquadrantensteller ?) op hol ?
Re: Overspanning op het Franse net?
nahoj schreef:Enkele MR96 zijn ondertussen uitgerust met een detector die de DHR doet uitschakelen. Je valt nog steeds stil, maar je kan eenmaal de harmonischen verdwenen zijn, terug verder rijden. Hiermee wordt opnieuw naar Rijsel gereden.
Er wordt ook gewerkt aan een soort filteroplossing.
Vandaag staat in L'Avenir dat Galant heeft verklaard dat een definitieve oplossing (met filter) nog 1 à 2 jaar op zich zal laten wachten. Tot dan blijft het pendelen tussen Doornik en Lille met dat handvol aangepaste MR96's.
Ik vraag mij af of men de finale schade zal kunnen berekenen én doorrekenen aan de SNCF?
Re: Overspanning op het Franse net?
Er zijn maar 6 AM96 die naar Frankrijk mogen pendelenAsterix schreef:nahoj schreef:Enkele MR96 zijn ondertussen uitgerust met een detector die de DHR doet uitschakelen. Je valt nog steeds stil, maar je kan eenmaal de harmonischen verdwenen zijn, terug verder rijden. Hiermee wordt opnieuw naar Rijsel gereden.
Er wordt ook gewerkt aan een soort filteroplossing.
Vandaag staat in L'Avenir dat Galant heeft verklaard dat een definitieve oplossing (met filter) nog 1 à 2 jaar op zich zal laten wachten. Tot dan blijft het pendelen tussen Doornik en Lille met dat handvol aangepaste MR96's.
Ik vraag mij af of men de finale schade zal kunnen berekenen én doorrekenen aan de SNCF?
Re: Overspanning op het Franse net?
Volgens de krant heeft Galant gezegd dat het initieel de bedoeling was om rechtstreeks tussen Luik en Lille te pendelen maar dat dit nu zeker nog een jaar niet zal kunnen omdat slechts 6 MR96's een filter hebben.260689 schreef:Er zijn maar 6 AM96 die naar Frankrijk mogen pendelen
Re: Overspanning op het Franse net?
Klopt! En het is heel moeilijk om die alle 6 in dienst te houden. Zo was er vrijdagavond een stel uitgeweken van een persoonsaanrijding in Frankrijk. Er hingen daar nog brokken en restanten aan die zaterdag overdag door de wetsdokter werden weggehaald waarna maandagochtend eerst het hele stel werd afgespoten in de atelier van Kortrijk. Door zulke zaken heb je al direct minder mogelijkheden.Asterix schreef:Volgens de krant heeft Galant gezegd dat het initieel de bedoeling was om rechtstreeks tussen Luik en Lille te pendelen maar dat dit nu zeker nog een jaar niet zal kunnen omdat slechts 6 MR96's een filter hebben.260689 schreef:Er zijn maar 6 AM96 die naar Frankrijk mogen pendelen
-
- Berichten: 882
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Overspanning op het Franse net?
de treinverbinding antwerpen rijsel wordt momenteel verzorgd met overstap in kortrijk. welk materieel doet de navet kortrijk-diesel: onze am96 of een frans dieseelstel?
grts
o
grts
o
Re: Overspanning op het Franse net?
Die wordt gedaan door DMT's, maar er zijn er maar enkele (een viertal dacht ik) die een beveiliging gekregen hebben tegen de problemen met de bovenleiding in Frankrijk, dus het zijn steeds dezelfde stellen.
Re: Overspanning op het Franse net?
6 stuks, zie enkel post hogerEimai schreef:Die wordt gedaan door DMT's, maar er zijn er maar enkele (een viertal dacht ik) die een beveiliging gekregen hebben tegen de problemen met de bovenleiding in Frankrijk, dus het zijn steeds dezelfde stellen.
Re: Overspanning op het Franse net?
Er komt geen Frans treinmateriaal in Kortrijk. Al deze treinen worden gereden door personeel van de NMBS met eigen tractiemateriaal.ostbahnhof schreef:de treinverbinding antwerpen rijsel wordt momenteel verzorgd met overstap in kortrijk. welk materieel doet de navet kortrijk-diesel: onze am96 of een frans dieseelstel?
grts
o
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Overspanning op het Franse net?
Klopt enkel de AM96 met nr: 450, 451, 466, 467, 471, 482 mogen naar Lille rijden.
Re: Overspanning op het Franse net?
En hoe zit het met de aansluitingen met de IC uit Gent en Brugge, worden die verzekerd? Of laat men de Lille vertrekken bij grote vertragingen?