Overspanning op het Franse net?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door dentheo »

Ik durf zelfs veronderstellen dat de lok, zelfs met bliksemafleider naar de knoppen is.
Uiteindelijk staat hij parallel aan de bliksemafleider, dus op dezelfde spanning als de bliksemafleider.

Misschien heb ik het al eens gevraagd .. is dat daar een betrekkelijk kleine sectie van 25KV met weinig treinen ?
Dan kan de spanning snel stijgen als een andere trein dynamisch afremt.
En ik die dacht dat die 25KV secties zo groot waren... dan krijg je de bovenleidingspanning toch niet zo snel naar boven.

Hoe doet onze serie 18 dat onder 25KV, kan hij "energie afblazen" als de spanning te hoog wordt , net als onder 3KV ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Shrek »

Volgens mij gaat dit over een veel complexere fout dan een eenvoudige overspanning.
Het kan ook zijn dat op een bepaalde harmonische - bijvoorbeeld 200Hz- er een redelijk sterk signaal zit. Dit hoeft helemaal geen 25kV of 1000A te zijn om schadelijk te zijn, je kan dat met een eenvoudige bliksemafleider of stroommeter dus niet tegenhouden. Enkel met een stevige filter kan je schade voorkomen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door nahoj »

Het gaat inderdaad om overspanningen op bepaalde hoge frequentiebanden (orde 1000den Hz). Die vang je niet op met de overspanningsafleider (die een dergelijke overspanning op 50 Hz wel degelijk zou moeten opvangen).

Enkele MR96 zijn ondertussen uitgerust met een detector die de DHR doet uitschakelen. Je valt nog steeds stil, maar je kan eenmaal de harmonischen verdwenen zijn, terug verder rijden. Hiermee wordt opnieuw naar Rijsel gereden.
Er wordt ook gewerkt aan een soort filteroplossing.
Jeroen schreef:Franstalige media melden dat men volop bezig is om een oplossing te implementeren in het betrokken materieel: het inbouwen van een beveiliging tegen overspanning, bij gebrek aan structurele oplossing (wegnemen oorzaak).

Wie draait op voor de kosten van die inbouw? NMBS of de uitbater van het Franse net (RFF)?
Moet het betrokken Belgische materieel dan opnieuw worden gehomologeerd?
Dat zou al te zot zijn. MR96 is gehomologeerd op het Franse net. Dat hun spanning buiten norm is, en dat ze daarvoor hùn materieel aanpassen, kan daar toch niks aan veranderen?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door dentheo »

nahoj schreef:Het gaat inderdaad om overspanningen op bepaalde hoge frequentiebanden (orde 1000den Hz). Die vang je niet op met de overspanningsafleider (die een dergelijke overspanning op 50 Hz wel degelijk zou moeten opvangen).

Kan een lok die dynamisch remt zulke frequenties genereren ? Frequentieomvormer ( of vierquadrantensteller ?) op hol ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:
nahoj schreef:Het gaat inderdaad om overspanningen op bepaalde hoge frequentiebanden (orde 1000den Hz). Die vang je niet op met de overspanningsafleider (die een dergelijke overspanning op 50 Hz wel degelijk zou moeten opvangen).

Kan een lok die dynamisch remt zulke frequenties genereren ? Frequentieomvormer ( of vierquadrantensteller ?) op hol ?
Dat soort fenomenen behoren tot de vele mogelijkheden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Asterix »

nahoj schreef:Enkele MR96 zijn ondertussen uitgerust met een detector die de DHR doet uitschakelen. Je valt nog steeds stil, maar je kan eenmaal de harmonischen verdwenen zijn, terug verder rijden. Hiermee wordt opnieuw naar Rijsel gereden.
Er wordt ook gewerkt aan een soort filteroplossing.

Vandaag staat in L'Avenir dat Galant heeft verklaard dat een definitieve oplossing (met filter) nog 1 à 2 jaar op zich zal laten wachten. Tot dan blijft het pendelen tussen Doornik en Lille met dat handvol aangepaste MR96's.
Ik vraag mij af of men de finale schade zal kunnen berekenen én doorrekenen aan de SNCF?
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door 260689 »

Asterix schreef:
nahoj schreef:Enkele MR96 zijn ondertussen uitgerust met een detector die de DHR doet uitschakelen. Je valt nog steeds stil, maar je kan eenmaal de harmonischen verdwenen zijn, terug verder rijden. Hiermee wordt opnieuw naar Rijsel gereden.
Er wordt ook gewerkt aan een soort filteroplossing.

Vandaag staat in L'Avenir dat Galant heeft verklaard dat een definitieve oplossing (met filter) nog 1 à 2 jaar op zich zal laten wachten. Tot dan blijft het pendelen tussen Doornik en Lille met dat handvol aangepaste MR96's.
Ik vraag mij af of men de finale schade zal kunnen berekenen én doorrekenen aan de SNCF?
Er zijn maar 6 AM96 die naar Frankrijk mogen pendelen
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Asterix »

260689 schreef:Er zijn maar 6 AM96 die naar Frankrijk mogen pendelen
Volgens de krant heeft Galant gezegd dat het initieel de bedoeling was om rechtstreeks tussen Luik en Lille te pendelen maar dat dit nu zeker nog een jaar niet zal kunnen omdat slechts 6 MR96's een filter hebben.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door 260689 »

Asterix schreef:
260689 schreef:Er zijn maar 6 AM96 die naar Frankrijk mogen pendelen
Volgens de krant heeft Galant gezegd dat het initieel de bedoeling was om rechtstreeks tussen Luik en Lille te pendelen maar dat dit nu zeker nog een jaar niet zal kunnen omdat slechts 6 MR96's een filter hebben.
Klopt! En het is heel moeilijk om die alle 6 in dienst te houden. Zo was er vrijdagavond een stel uitgeweken van een persoonsaanrijding in Frankrijk. Er hingen daar nog brokken en restanten aan die zaterdag overdag door de wetsdokter werden weggehaald waarna maandagochtend eerst het hele stel werd afgespoten in de atelier van Kortrijk. Door zulke zaken heb je al direct minder mogelijkheden.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door ostbahnhof »

de treinverbinding antwerpen rijsel wordt momenteel verzorgd met overstap in kortrijk. welk materieel doet de navet kortrijk-diesel: onze am96 of een frans dieseelstel?
grts
o
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Eimai »

Die wordt gedaan door DMT's, maar er zijn er maar enkele (een viertal dacht ik) die een beveiliging gekregen hebben tegen de problemen met de bovenleiding in Frankrijk, dus het zijn steeds dezelfde stellen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Bibke »

Eimai schreef:Die wordt gedaan door DMT's, maar er zijn er maar enkele (een viertal dacht ik) die een beveiliging gekregen hebben tegen de problemen met de bovenleiding in Frankrijk, dus het zijn steeds dezelfde stellen.
6 stuks, zie enkel post hoger :wink:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door HLE 2302 »

ostbahnhof schreef:de treinverbinding antwerpen rijsel wordt momenteel verzorgd met overstap in kortrijk. welk materieel doet de navet kortrijk-diesel: onze am96 of een frans dieseelstel?
grts
o
Er komt geen Frans treinmateriaal in Kortrijk. Al deze treinen worden gereden door personeel van de NMBS met eigen tractiemateriaal.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door 260689 »

Klopt enkel de AM96 met nr: 450, 451, 466, 467, 471, 482 mogen naar Lille rijden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door rdv »

En hoe zit het met de aansluitingen met de IC uit Gent en Brugge, worden die verzekerd? Of laat men de Lille vertrekken bij grote vertragingen?
Plaats reactie