Dat is inderdaad een intussen aangepaste versie - aanvankelijk werd er enkel naar de Belgen gewezen.The_Knitter schreef:Volgens de nieuwst beschikbare PDF op de website van de NMBS (en SNCF ook) ( klikje ) rijden er dit weekend geen bussen meer, enkel 1x/2u een treinverbinding. Wel lijkt de treindienst verbeterd, want de afgelopen dagen reed er geen trein tussen 10u en 16u ofzoiets.
SNCF wijst niet alleen (meer) naar de Belgen, maar "La circulation des trains est perturbée sur l'axe Lille - Tournai jusqu'à nouvel avis en raison d'une anomalie électrique détectée au niveau de Baisieux-Frontière par la SNCF et la SNCB."
Overspanning op het Franse net?
Re: Overspanning op het Franse net?
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Overspanning op het Franse net?
Er is nu een Nieuwsbericht op de website van de NMBS geplaatst over deze storing, met een "vaste" dienstregeling tijdens de duur van de storing.
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Overspanning op het Franse net?
Informatievoorziening in Doornik was erg duidelijk. Men rijdt (uiteraard) met de SNCF BiBi 82500-serie, Foto te Doornik
Laatst gewijzigd door The_Knitter op 03 mar 2015, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overspanning op het Franse net?
Merci en bedankt zullen ze in de Frankrijkstraat zeggen, SNCF uiteraardThe_Knitter schreef:uiteraard met de SNC*B* BiBi 82500-serie
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Overspanning op het Franse net?
Excuses, dat moet SNCF zijn. Een typo die ik even over het hoofd zag
Re: Overspanning op het Franse net?
Op de websites van NMBS en Railtime is nog niks nieuws verschenen, ook SNCF meldt niks nieuws.
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Overspanning op het Franse net?
Het enige dat men stellig blijft beweren dat de duur nog onbepaald is
Re: Overspanning op het Franse net?
Franstalige media melden dat men volop bezig is om een oplossing te implementeren in het betrokken materieel: het inbouwen van een beveiliging tegen overspanning, bij gebrek aan structurele oplossing (wegnemen oorzaak).
Wie draait op voor de kosten van die inbouw? NMBS of de uitbater van het Franse net (RFF)?
Moet het betrokken Belgische materieel dan opnieuw worden gehomologeerd?
Wie draait op voor de kosten van die inbouw? NMBS of de uitbater van het Franse net (RFF)?
Moet het betrokken Belgische materieel dan opnieuw worden gehomologeerd?
Re: Overspanning op het Franse net?
Raar dat men dat zo uitdrukt, elke trein heeft normaal al systemen aan boord om zichzelf te beschermen tegen overspanning (we noemen dat al eens de bliksemafleider, zit in volgorde van de toestellen meestal als volgt.
Stroomafnemer, bliksemafleider, hoofdschakelaar (DUR, DJ, DHR, ...), ....
Stroomafnemer, bliksemafleider, hoofdschakelaar (DUR, DJ, DHR, ...), ....
Re: Overspanning op het Franse net?
Schakelt een DUR uit op overspanning ? Ik dacht op overstroom...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Overspanning op het Franse net?
Kijk eens goed wat ik schreef. We zitten al met een bliksemafleider die zit dus voor de DUR, maar het zou kunnen dat de waarde van de storing niet groot genoeg is om deze te doen tussenkomen. Ik vermoed dat ze eerder een soort spanningsbegrenzer zullen plaatsen.
Net zoals je voor een computer ook iets kan plaatsen dat het toestel gaat beschermen bij eventuele pieken op het net.
Net zoals je voor een computer ook iets kan plaatsen dat het toestel gaat beschermen bij eventuele pieken op het net.
Re: Overspanning op het Franse net?
Dat had ik gelezen, maar toch denk ik dat een DUR niet reageert op overspanning wel op "overstroom" maar dat is iets anders.
Ik weet niet op welke spanning de bliksemafleider doorslaat... is dat dezelfde voor 25kV als 3kV ?
Ik weet niet op welke spanning de bliksemafleider doorslaat... is dat dezelfde voor 25kV als 3kV ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Overspanning op het Franse net?
Hoe het bij modern materieel in elkaar zit weet ik niet juist. Vroeger kregen we bij elk type een heel schema, heden ten dage besteed men daar nog amper aandacht aan. Dus de juiste waarden waarbij bepaalde veiligheden uitschakelen ken ik niet. Evenmin of bepaalde veiligheden onder 1 dan wel onder 2 spanningen in gebruik zijn. Normaal zijn de meeste kringen zowel bij 3kV als 25kV in dienst. Bij gelijkspanning spreekt men normaal van een DUR bij wisselspanning spreken wij meestal van een DJ. Op motorstellen MR96 spreken we zelfs van een DHR.
Re: Overspanning op het Franse net?
Gaat zo'n bliksemafleider/soulé eigenlijk wel van nut zijn als beveiliging tegen die pieken? Als mijn opleiding nog een beetje erin zit, dat als die tussenkomt krijg je kortsluiting op het onderstation dat dus uitschakelt, en ga je die soulé moeten afzonderen want vanaf dan onbruikbaar want ligt dan ook aan de massa (en dat is ook geen procedure die je op een minuutje afhandelt) en ben je ook weer aan het rijden zonder. Als die overspanning blijkbaar zo regelmatig gebeurde dat op korte tijd enkele motorstellen getroffen werden, lijkt me dat ook niet echt de oplossing...