Overspanning op het Franse net?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Overspanning op het Franse net?

Bericht door Asterix »

Weet er iemand wat er precies gaande is op het grensbaanvak tussen Doornik en Rijsel? Er was de afgelopen dagen geen treinverkeer met Belgische MR96's mogelijk. Zo bericht ook RTL. Er zouden al verschillende MR96's ernstige schade hebben opgelopen door een overspanning waarvan men de oorzaak maar niet schijnt te vinden. Klopt dit?

Volgens een artikel in een Waalse krant zou de SNCF vanuit Rijsel naar Doornik pendelen maar omgekeerd zou er vanuit Doornik enkel via Moeskroen kunnen worden gereden met Belgische treinen omdat de SNCF de terugrit blijkbaar niet uitvoert. Lijkt mij ook raar?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Shrek »

Er zijn in januari al enkele 96's zwaar beschadigd geraakt door daar te rijden. Het probleem is dus blijkbaar nog altijd niet opgelost.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Steve »

Maar dan toch vreemd dat het Franse materieel er geen last van ondervindt. Als ik de berichten goed begrijp, zouden er hybride stellen ingezet worden, die elektrisch (25 kV) rijden in Frankrijk en op diesel in België, bij gebrek aan 3 kV. En ook (elektrische) goederentreinen schijnen nog vlot door te vlammen afgaand op wat op andere fora staat...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door The_Knitter »

Men heeft er zelfs een 'Aangepaste dienstregeling' voor aangemaakt, die te bezichtigen is via de website van de NMBS: Klikje voor de PDF
Als ik het zo begrijp speelt het probleem alleen tussen Doornik - Rijsel(Lille) en niet tussen Moeskroen - Rijsel.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Terminus »

Klopt. Het gaat enkel om de AM 96 én tussen Doornik en Lille.
Aanvankelijk werd de reizigers trouwens geadviseerd om via Moeskroen te reizen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door dentheo »

Heeft dat stukje dan een volledig aparte voeding van de rest van het net ?
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door HLE 2302 »

Vandaar die tijdelijke overbrengingsritten van Oostende TW naar Doornik.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door i11 »

Zolang het probleem niet gekend is stel ik voor om experimentele ritten uit te voeren met de reeks 12. Enkele doorgebrande locomotieven reeks 12 zijn minder problematisch dan doorgebrande MR96-en :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Steve »

En daarnaast zijn er wellicht nog voldoende HLE 13 over, die je prima een pendeldienst kunt laten uitvoeren met een paar rijtuigen.

Technisch gezien zijn er ook de MS085 en de HLE 18/19, maar dan zit je natuurlijk weer met de homologeringsblabla. (terwijl al die Franse stellen probleemloos tot in Doornik komen tuffen...)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Steven »

Zover ik weet heeft hle13 geen toelating om reizigerstreinen te verzekeren op Franse bodem.
260689
Berichten: 3315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door 260689 »

Steven schreef:Zover ik weet heeft hle13 geen toelating om reizigerstreinen te verzekeren op Franse bodem.
Daar zou ik mijn bronnen beter over inlichten, zo hebben er vorig jaar een 2 tal ritten voorzien tot Thionnville, ik dacht dat dit voor een Lourdestrein was (zal even moeten zoeken waar ik foto's kan vinden). Ze mochten wel MAX 120km/h rijden.

In Spoorwegjournaal 201 oktober/november 2014 bij rails en foto's rubriek Luxemburg op pagina 62.
Deze Lourdestrein reed op 21 september 2014 van Namen naar Thionville waar daar een locwissel voorzien was. (Heeft toen ook op Wallorail gestaan).
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door The_Knitter »

Maar de 3kV-sectie is toch afgeschakeld, en rijden die Franse hybrides onder 25kV en daarna diesel (ipv 3kV)?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door dentheo »

Maar in dit geval , met "duistere" problemen op de 25KV kunnen ze het ganse stuk op diesel rijden .
Zij willen hun elektrische spullen ook niet kapot.
Theo
Groeten vanop de Heide
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door The_Knitter »

Morgen ga ik eens in Doornik kijken denk ik :mrgreen:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Overspanning op het Franse net?

Bericht door Asterix »

Volgens een Waalse krant zou het probleem mogelijk bij een Franse locomotief liggen die "iets" verkeerd doet met de bovenleiding. Alleen, probleempje: ze weten niet welke loc.
Plaats reactie