Station in Rotselaar?
Station in Rotselaar?
Hoi,
De gemeente Rotselaar en de provincie gaan studie doen om te kijken of een station in Rotselaar haalbaar is. Als er effectief een station komt is dit het tweede op die plaats.
BRON http://www.robtv.be
Even een beetje geschiedenis:
Bij de opening van spoorlijn 35 in 1863 werd er al een station geopend in Rotselaar. Dit station werd op het einde van de jaren 70 gesloten en afgebroken. Wezemaal bleef zo over als de enige stopplaats tussen Leuven en Aarschot.
Lukas
De gemeente Rotselaar en de provincie gaan studie doen om te kijken of een station in Rotselaar haalbaar is. Als er effectief een station komt is dit het tweede op die plaats.
BRON http://www.robtv.be
Even een beetje geschiedenis:
Bij de opening van spoorlijn 35 in 1863 werd er al een station geopend in Rotselaar. Dit station werd op het einde van de jaren 70 gesloten en afgebroken. Wezemaal bleef zo over als de enige stopplaats tussen Leuven en Aarschot.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: Station in Rotselaar?
Gelrode is nog een hele tijd samen met Wezemaal open gebleven.Lukas schreef:Hoi,
De gemeente Rotselaar en de provincie gaan studie doen om te kijken of een station in Rotselaar haalbaar is. Als er effectief een station komt is dit het tweede op die plaats.
BRON http://www.robtv.be
Even een beetje geschiedenis:
Bij de opening van spoorlijn 35 in 1863 werd er al een station geopend in Rotselaar. Dit station werd op het einde van de jaren 70 gesloten en afgebroken. Wezemaal bleef zo over als de enige stopplaats tussen Leuven en Aarschot.
Lukas
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Station in Rotselaar?
Zou het een grote toegevoegde waarde hebben? Vanuit het centrum van Rotselaar is het een kleine 2 km tot het voormalige station en zo'n 2,5 km tot station Wezemaal, dus geen enorm verschil. Maar ik ken de lokale situatie niet.
Re: Station in Rotselaar?
Voor dat soort activiteiten zou Infrabel volgens mij een soort verplaatsbaar stel perrons moeten hebben.
Heb ik dat ooit niet gezien bij een cyclocross in Vlaanderen ?
Dan kun je met de gemeente overeenkomen, jullie doen infra parking, electra enz. en wij de perrons.
Na vijf jaar geen 300-500 instappers per dag, gaat alles weer weg.
Indien aantal reizigers ok wordt het geheel omgebouwd tot een volwaardig perron.
Heb ik dat ooit niet gezien bij een cyclocross in Vlaanderen ?
Dan kun je met de gemeente overeenkomen, jullie doen infra parking, electra enz. en wij de perrons.
Na vijf jaar geen 300-500 instappers per dag, gaat alles weer weg.
Indien aantal reizigers ok wordt het geheel omgebouwd tot een volwaardig perron.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Station in Rotselaar?
Ik betwijfel het nut een beetje. Voor mensen uit Rotselaar zelf is het inderdaad beter gelegen, maar die mensen stappen nu op in Wezemaal. In totaal ga je dus niet meer reizigers trekken.
Van verderop denk ik niet dat het veel volk zal trekken. Aarschot, Wijgmaal en Leuven liggen immers op een boogscheut.
Ook zal een extra stop de capaciteit van de lijn niet ten goede komen. En dat stuk is al redelijk zwaar belast.
Van verderop denk ik niet dat het veel volk zal trekken. Aarschot, Wijgmaal en Leuven liggen immers op een boogscheut.
Ook zal een extra stop de capaciteit van de lijn niet ten goede komen. En dat stuk is al redelijk zwaar belast.
Re: Station in Rotselaar?
Om in dezelfde context te blijven: heeft men bij Danone nooit plannen gehad om een spooraansluiting te realiseren? Toch een grote fabriek pal naast een lijn richting het Hinterland?
Re: Station in Rotselaar?
Zuivel is iets wat heel moeilijk per trein te vervoeren is. Zowel de aanvoer (boerderijen) als de afvoer (warenhuizen) zijn zeer verspreid, dat kan je per trein niet realiseren.Jeroen schreef:Om in dezelfde context te blijven: heeft men bij Danone nooit plannen gehad om een spooraansluiting te realiseren? Toch een grote fabriek pal naast een lijn richting het Hinterland?
Re: Station in Rotselaar?
Hoi,
Jeroen,
Volgens mijn vader was er in Rotselaar ook een goederenkoer met een wissel naar de voormalige Stassanofabriek (de huidige Danonefabriek).
Een station in Rotselaar kan ook Wezemaal ontlasten want daar hebben de parkings hun limiet bereikt.
Lukas
Jeroen,
Volgens mijn vader was er in Rotselaar ook een goederenkoer met een wissel naar de voormalige Stassanofabriek (de huidige Danonefabriek).
Een station in Rotselaar kan ook Wezemaal ontlasten want daar hebben de parkings hun limiet bereikt.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: Station in Rotselaar?
WK Hooglede-Gits:dentheo schreef:Voor dat soort activiteiten zou Infrabel volgens mij een soort verplaatsbaar stel perrons moeten hebben.
Heb ik dat ooit niet gezien bij een cyclocross in Vlaanderen ?
http://www.treinfoto2000.be/januari2007/WK/WK.htm
Re: Station in Rotselaar?
Maar ontlasten is net niet goed, dan wordt Wezemaal minder rendabel en zal het aantal treinen daar misschien dalen. Een nieuw station is enkel nuttig als het ook veel extra reizigers aantrekt.Lukas schreef:Een station in Rotselaar kan ook Wezemaal ontlasten want daar hebben de parkings hun limiet bereikt.
Anders spreek je gewoon over het verplaatsen van de stopplaats van Wezemaal naar Rotselaar.
Re: Station in Rotselaar?
een station in Rotselaar zou nuttig kunnen zijn,
maar er zijn nogal veel randvoorwaarden die voldaan moeten worden:
1) voldoende gratis parkeerplaatsen
2) parking vlot bereikbaar van E314 Holsbeek (dwz dat men een oplossing moet vinden voor de rotonde op de Aarschotse steenweg)
3) parking vlot te verlaten (dus niet zoals in aarschot waar je tijdens de avondspits soms 15 minuten nodig hebt om van de parking te geraken)
4) IC-treinen naar Brussel (IC Tongeren - Gent st Pieters) moeten er halt houden
5) er is een oplossing (tunnel of viaduct) nodig voor de overwegen Stationstraat en Aarschotse steenweg
maar er zijn nogal veel randvoorwaarden die voldaan moeten worden:
1) voldoende gratis parkeerplaatsen
2) parking vlot bereikbaar van E314 Holsbeek (dwz dat men een oplossing moet vinden voor de rotonde op de Aarschotse steenweg)
3) parking vlot te verlaten (dus niet zoals in aarschot waar je tijdens de avondspits soms 15 minuten nodig hebt om van de parking te geraken)
4) IC-treinen naar Brussel (IC Tongeren - Gent st Pieters) moeten er halt houden
5) er is een oplossing (tunnel of viaduct) nodig voor de overwegen Stationstraat en Aarschotse steenweg
Re: Station in Rotselaar?
allez hop, weer een voorstel waarbij je een IC half gaan omvormen tot stoptrein. Wanneer gaan mensen nu eens leren dat je best een IC enkel in de grotere stations laat stoppen en dat je vanaf kleinere stations en stopplaatsen frequente L treinen inlegt om zodoende voldoende ontsluiting te geven.
Re: Station in Rotselaar?
Volledig akkoord als het enkel om Rotselaar zou draaien, maar zoals ik het lees, is pietmols voorstel vooral om er een hele P&R uit te bouwen, gezien de nabijheid van de drukke E314 (minder dan 1,5 km van de afrit). Dat lijkt me niet per se een slecht idee, en zou bij veel succes misschien een IC-stop kunnen rechtvaardigen. Maar voor het ooit zo ver is...Steven schreef:allez hop, weer een voorstel waarbij je een IC half gaan omvormen tot stoptrein. Wanneer gaan mensen nu eens leren dat je best een IC enkel in de grotere stations laat stoppen en dat je vanaf kleinere stations en stopplaatsen frequente L treinen inlegt om zodoende voldoende ontsluiting te geven.
Re: Station in Rotselaar?
Dan nog, ook in het buitenland zal men niet snel beslissen om een snelle trein in dergelijke stopplaatsen te laten stoppen. Je zorgt gewoon dat er van randparkings voldoende hoge frequente verbindingen zijn. In het geval Rotselaar spreekt men toch over een randparking. Als je ergens een IC laat stoppen is het toch in een station waar men allerlei kanten uit kan.
Re: Station in Rotselaar?
Kleine randopmerking, in Engeland zijn er heel wat "Parkway"-stations die door expresstreinen worden aangedaan, maar daar is de opsplitsing IC versus stoptrein vaak wel minder strak.
Hoedanook lijkt dit mij een argument voor de terugkeer naar 3 treincategorieën...
Hoedanook lijkt dit mij een argument voor de terugkeer naar 3 treincategorieën...