Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door 4303 »

Dit is weer een typisch voorbeeld van Nedelandse overbeveiliging / overbezorgdheid bij de spoorwegen.
Andere mooie voorbeelden hiervan zijn terug te vinden op de HSL in Nederland. Is er een zwaan, ooievaar,... gesignaleerd in de omgeving van de HSL dan sluiten ze die toch gewoon (onbegrijpelijk). Dit gebeurd regelmatig, met 30 min vertraging (thalys) tot gevolg (omleiding via klassieke lijn). Waait het een beetje te hard op de HSL thv Hollands diep, max 160 km/u op gans de HSL.
Trouwens in Frankrijk zijn er verschillende plaatsen waar ze door stations in een tunnel (Lille europe, airport CDG,...) zelfs 220km/u rijden. Zonder noemenswaardige problemen. Ik weet wel dat dit op de doorgaande sporen is waar geen perrons liggen, maar van drukverschillen heb ik nog niks gevoeld. en 140km/u is nog steeds 80km/u minder dan 220km/u. Dus zo erg zal het wel niet zijn zeker...
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door nighttrain »

4303 schreef:Dit is weer een typisch voorbeeld van Nedelandse overbeveiliging / overbezorgdheid bij de spoorwegen.
Andere mooie voorbeelden hiervan zijn terug te vinden op de HSL in Nederland. Is er een zwaan, ooievaar,... gesignaleerd in de omgeving van de HSL dan sluiten ze die toch gewoon (onbegrijpelijk). Dit gebeurd regelmatig, met 30 min vertraging (thalys) tot gevolg (omleiding via klassieke lijn). Waait het een beetje te hard op de HSL thv Hollands diep, max 160 km/u op gans de HSL.
Trouwens in Frankrijk zijn er verschillende plaatsen waar ze door stations in een tunnel (Lille europe, airport CDG,...) zelfs 220km/u rijden. Zonder noemenswaardige problemen. Ik weet wel dat dit op de doorgaande sporen is waar geen perrons liggen, maar van drukverschillen heb ik nog niks gevoeld. en 140km/u is nog steeds 80km/u minder dan 220km/u. Dus zo erg zal het wel niet zijn zeker...
Ik denk dat de bezorgheid gegrond is.
Betreffende die 160Km/h in tunnels, zou ik toch voorstander zijn om een zekere vorm van aerodynamische beveiliging/bescherming voor personneel en reizigers toe te passen. Door ze ofwel trager te laten rijden of door geen personen toe te laten op die plaatsen.Alles hangt af van het pistoneffect die bepaald wordt door het profiel van de trein t.o.v. de design van de "tunnel" + ook de frequentie en lengte die de lucht gaan opwarmen!
zie bijhorend artikels, lectuur voor een zondags namiddag : http://www.fem.unicamp.br/~phoenics/EM9 ... vacuum.pdf en https://books.google.fr/books?id=rqiB8R ... ct&f=false
We moeten ook eens in gedachten houden ,wat een gevoel het geeft voor een treinbestuurder die aan 160 Km/h sjeest in een "tunnel" en een perron voorbijraast vol met forenzen. Vroeger had ik al de kriebels in mijn buik bv 'sochtends aan 120 Km/h lanf=gs overvolle perrons van Ternat, Essene lombeek, st martens bodegem, mischien staat er nu minder volk (en te laatkomers die nog even de overweg kruisen?)
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door wattman »

Ik ben op het in het artikel genoemde station Delft geweest op de enige dag dat er met hoge snelheid werd doorgereden door de IC Brussel. Hoewel ik betwijfel of dat met 140 km/uur was, was de luchtdruk, gevolgd door het wegzuigen van de lucht niet bepaald aangenaam. De trein kondigde zich al van verre aan door de windstoot.
Inmiddels zijn de draaideuren in het geheel verwijderd.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door dentheo »

Waren er vier perrons ? Of is de tweede tunnel ernaast nog volledig afgeschermd ?
Theo
Groeten vanop de Heide
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door wattman »

In het station is de tweede helft afgeschermd (tijdelijke wand). Ik denk dat in de tunnel zelf een doorlopende wand zit tussen beide buizen. Het gaat komende uit Den Haag om een tunnel van ca 1000 meter voordat de trein bij het station komt.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door dentheo »

De tweede tunnel is nog niet volledig klaar, wel enkele stukjes.
Een deel ervan ligt onder het vroegere viaduct, dat wordt gesloopt en dan de tunnel eronder.
Wanneer men de twee buis heeft en openingen ertussen vrijmaakt gaat de lucht zich anders verdelen.
Theo
Groeten vanop de Heide
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door wattman »

Een vrij late reactie want ik was een tijd niet op dit forum, maar ik bedoelde: er zit zover ik kan zien in Delft een tussenwand tussen de beide sporen in de reeds bestaande (oostelijke) tunnelbuis.
Dit plaatje http://opeenshadikhet.eu/Beeld/2010/20100406_Delft.jpg laat dit ook zien.
Het opstuwen van lucht naar de stationshal is ook bij stoppende treinen te merken, zo valt mij op.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door kika »

Druknivelleringsgaten en schotten tussen beide buizen zijn resp. verder opengezet en geopend. Volgens mediaberichten uit maart. Blijkbaar mag het nog wat meer zijn, anderzijds kan het misschien helpen om het verwachtingspatroon wat bij te schaven. Ook in compleet open lucht zal je op anderhalve meter afstand bij 140km/h voorbijrit je krant goed stevig moeten vasthouden.
Plaats reactie