Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door Asterix »

Jongens, wat denken jullie HIER van? Dan doel ik met name op Mortsel-Oude God, refertesnelheid 160 km/u.

Ingenieurs in de zaal die een gefundeerd antwoord kunnen geven waarom de snelheid zou moeten worden verlaagd of net niet?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door Steven »

Maar de tunnel van Mortsel is wel een iets ander geval, hij is iets hoger dan het aangegeven model in de foto en bovenal wat zeker belangrijk is ook dat hij veel korter is. Wat die schokgolven betreft is dat in Mortsel opgelost door middel van schuifdeuren die sleutel bij doorrit van een trein samen met een geluidssignaal.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Maar de tunnel van Mortsel is wel een iets ander geval, hij is iets hoger dan het aangegeven model in de foto en bovenal wat zeker belangrijk is ook dat hij veel korter is. Wat die schokgolven betreft is dat in Mortsel opgelost door middel van schuifdeuren die sleutel bij doorrit van een trein samen met een geluidssignaal.
Ja maar in het artikel wordt geadviseerd de snelheid voor alle ondergrondse stations terug te brengen tot lager dan 140 km/u. Daarnaast hebben de passagiers op het perron weinig belang bij schuifdeuren die achter hen gesloten worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door Steven »

Ik weet niet of je Mortsel als een volwaardig ondergronds station kan beschouwen, het perron ligt maar voor 1/4 in de tunnel die vanuit een stuurpost meer weg heeft van een grote brug dan tunnel (het is officieel een tunnel volgens onze plannen).
Zeker als je gaat vergelijken met andere stations. Shuman, meiser, congres, Brussel centraal, zijn stations die volwaardig in een tunnel liggen. Ik ken echter geen voorbeelden meeting België van andere stations die in een tunnel liggen en waarbij de snelheid van de treinen vrij hoog is.
HLE18
Berichten: 439
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door HLE18 »

Ik weet niet wat de situatie daar is maar maken ze normaal geen verbindingen naar de tunnel van het spoor in de andere richting?
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door Hobbes »

Wat Mortsel betreft, men heeft indertijd drukproeven gedaan toen de refertesnelheid ging opgetrokken worden naar 160km/h, ik heb toen een deel van die testtreinen gereden.
Ik vermoed dus dat het voor Mortsel Oude God ok is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door Steve »

Tiens, wat is eigenlijk de toegelaten snelheid op lijn 26, in het bijzonder voor station Merode (en dus niet Meiser)?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door Steven »

Lijn 26 is max 90 km/u en dan zijn er nog zones waar er minder snel mag gereden worden. Mijn excuus voor de verwisseling van het station, het moet inderdaad Merode zijn en niet Meiser.
Maar zelfs met die 90 km/u en de sprinters is het daar tijdens de herfst opletten geblazen voor schuivers (vanwege het vele groen in de buurt van die lijn).
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door steamdriven »

Tot voor kort was het met de werken max. 60 t.h.v. Merode, ondertussen is dit (opnieuw) verhoogd naar de refertesnelheid van 90 km/u, zoals Steven reeds zei.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door apestaart »

Steven schreef:Ik weet niet of je Mortsel als een volwaardig ondergronds station kan beschouwen, het perron ligt maar voor 1/4 in de tunnel die vanuit een stuurpost meer weg heeft van een grote brug dan tunnel (het is officieel een tunnel volgens onze plannen).
Zeker als je gaat vergelijken met andere stations. Shuman, meiser, congres, Brussel centraal, zijn stations die volwaardig in een tunnel liggen. Ik ken echter geen voorbeelden meeting België van andere stations die in een tunnel liggen en waarbij de snelheid van de treinen vrij hoog is.
In zekere zin mag je Antwerpen-Centraal gedeeldelijk erbij rekenen tenminste wat betreft de onderste perrons. :wink:
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door Stijn82 »

De situatie in MOG is niet gevaarlijk, voor zover ik weet zijn er nog geen ongevallen gebeurd en is er niet echt een aanzuigeffect (ik neem er zelf dagelijks de trein).

Je moet natuurlijk niet vlak tegen het spoor gaan staan als er een trein passeert, maar dat geldt overal.

Er zijn ook een soort kotjes om in te 'schuilen', maar dat maakt niet veel verschil.
Een kennis van mij was er wel eens behoorlijk in paniek, ze kende het station niet en kwam alleen op het perron, en plots sloten de schuifdeuren achter haar rug en klonk het geluidssignaal (klikt beetje als sirene), ze dacht toen even dat haar laatste uur geslagen had :lol: .
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door kika »

Merode is inderdaad niet leuk wat de wind betreft, maar het is ook niet alle dagen hetzelfde. Ik herinner me de wind in de tunnel tussen metro en spoor eigenlijk als het sterkste. Wat Antwerpen Centraal betreft: wordt daar voorbijgereden aan hoge snelheid? Ik heb het nog niet meegemaakt.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door Glodenox »

Alle treinen stoppen in Antwerpen-Centraal, dus hoge snelheid zal je daar niet hebben. Daarnaast vermoed ik dat er in Antwerpen-Centraal zo'n groot volume lucht is dat de trein niet genoeg druk kan veroorzaken om een voelbare luchtverplaatsing te voelen.
In verband met Mortsel: ik herinner me nog goed dat de luchtdruk in de trein ook verandert als je daar doorrijdt aan hogere snelheid (ik kan altijd de druk voelen in mijn oren). Maar ter hoogte van het perron is de ruimte groter en het zou me niet verbazen dat er daar dus geen abnormaal aanzuiggevaar is.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Maar de tunnel van Mortsel is wel een iets ander geval, hij is iets hoger dan het aangegeven model in de foto en bovenal wat zeker belangrijk is ook dat hij veel korter is. Wat die schokgolven betreft is dat in Mortsel opgelost door middel van schuifdeuren die sleutel bij doorrit van een trein samen met een geluidssignaal.
Dat lijkt mij ook de juiste beslissing.
Het aanzuigen en blazen van "hoeveelheden" lucht gebeurd hoofdzakelijk in de verbindingsgangen naar buiten.
Typisch in metro's vooral als de trein netjes in de buis "past".
Het befaamde aanzuigeffect van treinen treedt volgens mij op NA de trein.
En dan is het nog relatief, anders lagen er op perrons geen papiertjes meer.
Er zitten in die studie nog wel wat haakjes, of die zitten in de vertaling van de sensatie-journalist.
Anderzijds blijkt dat de draaideuren NIET harder zijn gaan draaien.
Dat kan ook niet want zij zijn symmetrisch, de linkervleugel is even groot als de rechter. Anders past hij er niet in :D :D :D

De crux van het verhaal, de grote moderne draaideuren hebben twee vleugels in elkaars verlengde.
Bij paniek in het gebouw, bv. brand, scharnieren die, onder de druk van de mensen die allemaal naar buiten willen, in het midden tot twee korte vleugels tegen elkaar .
Dan is de doorgang volledig vrij en wijst de "dubbele" vleugel naar buiten.
Een eis van de brandweer om die deuren te mogen gebruiken als evacuatieweg.
Dat is bij een drukstoot van een trein blijkbaar ook gebeurd, de lucht wou naar buiten.
Er zou zelfs iemand tussen geraakt zijn op dat moment, met arm, been of boodschappentas .

Was die deur te licht afgesteld en/of stond er een andere overdruk-klep op het gebouw niet open ??????
Wie zal het zeggen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Trein met 140 km/u gevaar in ondergrondse stations

Bericht door Glodenox »

Doet me denken aan de windstoot die bij Dexia de draaideur deed dichtklappen. Daar is zelfs een filmpje van: http://www.liveleak.com/view?i=25b_1217074449
Plaats reactie