twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Rare situatie . wat zou daar de oorzaak zijn .
Blokpost Mol is sinds dit weekend overgenomen door Hasselt . Daar een foutje gemaakt door onwennigheid .

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150326_0160 ... n-neerpelt
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door dentheo »

Wil dat zeggen dat één zijde van die enkelsporige lijn nog klassiek bediend wordt en andere zijde epb ?
Theo
Groeten vanop de Heide
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Ik zag gisteren avond op railtime dat de trein uit Antwerpen een flinke vertraging had .
Mogelijk was de bedoeling om de treinen te kruisen te Balen Werkplaatsen (dat gebeurt meer met vertraging )
Ik vermoed dat de seingeving die sinds deze week vanuit Hasselt wordt bediend de lijn Mol-Hamont niet goed kende , en de treinen in Overpelt Werkplaatsen wou laten kruisen , wat niet kan in de praktijk . Daar een aftakking naar de industrie en zo doende zich vergiste op de schema's van de EBP .

Aangezien daar bediende seinen staan aan de aansluiting naar de industrie kan men de reisweg tegenover elkaar inleggen neem ik aan ! en dan komen de treinen vast te staan te Overpelt Werkplaatsen op enkelspoor !
tegenover elkaar maar wel beide treinen op een veilige manier gestopt . Dubbel geel en daar op volgend rood dus

Gewoonweg een foutje van de Blok in Hasselt . vergissen is menselijk
één trein is terug achteruit gereden in rit op zicht naar Neerpelt en zo kon de trein naar Hamont weer door .
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door Paul »

Ik kan me toch niet goed voorstellen hoe dat mogelijk is.
Tussen Balen-Werkplaatsen en Neerpelt ligt een enkelsporig baanvak.
Op zo'n baanvak kan men toch niet tegelijkertijd twee reiswegen aanleggen in tegengestelde richting (zelfs al was het maar om de industrieaansluiting in Overpelt werkplaatsen te bedienen - wordt die eigenlijk nog ooit gebruikt?).
Zo'n baanvak moet toch ingesteld worden op één bepaalde rijrichting?
Of vergis ik mij?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door dentheo »

Op epb worden rijwegen ingelegd van bediend sein tot bediend sein = sein voor gevaarpunt (wissels), zo heb ik het ooit begrepen.
Dus kun je van beide kanten inderdaad toerijden op zo'n gevaarpunt....logisch, want één de twee kan nog altijd uitwijken...
Maar of dat nu bij een industrieaansluiting zo handig is ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door Bibke »

Maar die wissel in Overpelt Fabriek is er vorig jaar uitgehaald.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door ijzeren rijn 82 »

De aansluiting is niet meer in gebruik sinds 2008 . De wissel is uitgebroken maar de seininrichting is nog steeds het zelfde gebleven op de hoofdlijn sinds de uitbraak van de wissel .
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door dentheo »

Ja dan zoek je het een beetje...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ja dan zoek je het een beetje...
Er was geen gevaarlijke situatie ontstaan. Dus dan zou je veel geld stoppen in een aanpassing om eventuele vertraging bij een vergissing van de operator op te vangen.
Infrabel heeft andere prioriteiten :wink:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door dentheo »

Dus die afwijking tussen epb en de waarheid op de grond blijft zo tot in der eeuwigheid ?
Is dat ergonomisch ??

Maak die seinen permissief, in het veld en in de computer, en bingo kun je er er geen rijweg meer naartoe inleggen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door Bibke »

dentheo schreef:Dus die afwijking tussen epb en de waarheid op de grond blijft zo tot in der eeuwigheid ?
Is dat ergonomisch ??

Maak die seinen permissief, in het veld en in de computer, en bingo kun je er er geen rijweg meer naartoe inleggen...
Theo, waarschijnlijk doet men dat niet omdat de aansluiting desnoods terug heropend kan worden.
Ook, de wissel is wel uitgebroken maar nog steeds ter plekke aanwezig.
Dus wanneer men daar terug een aansluiting nodig heeft, is die snel (op 1 nacht) gerealiseerd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Dus die afwijking tussen epb en de waarheid op de grond blijft zo tot in der eeuwigheid ?
Is dat ergonomisch ??

Maak die seinen permissief, in het veld en in de computer, en bingo kun je er er geen rijweg meer naartoe inleggen...
Ook al is die aanpassing niet heel moeilijk, dat vraagt toch een nieuwe herprogrammering van de seincomputers. Gewoon al het maken van een programmering en de controle daarop kost al vele manuren, het inladen en herstarten van de EBP is nog eens zoveel werk en vraagt en totale buitendienststelling van de hele zone.
Zo'n dingen gebeuren dus enkel als het echt nodig is, niet voor een nive-to-have als dit. Ook Infrabel kan elke € maar één keer uitgeven.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door dekooiker »

Geweldig dat men een gooi doet naar de juiste toedracht en jullie zitten er ook heel dicht bij.
Het heeft alles te maken met het feit dat de EBP nu het gebied bedient dat vroeger enerzijds Balen-Werkplaatsen in beheer had en anderzijds Neerpelt met zijn antieke seingestel.
Daarom maakte men een nieuwe keet voor Neerpelt en die beschouwt Balen-Werkplaatsen als randpost.
Daardoor kan het hele spoorvak niet in één keer gekeerd worden en staan er in de pampa's twee bediende seinen rug aan rug.

Herprogrammeren zou in zekere zin kunnen maar niet om de sperring van het spoorvak te verzekeren.
Dat zal zijn voor als er ooit nog eens geld is en gezien de regering moeten we daar niet te snel op hopen.
Ondertussen is er al wel iets gedaan om deze vergissing in de toekomst te mijden.
De trein.
Alleen voor durvers.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door kika »

dekooiker schreef:Ondertussen is er al wel iets gedaan om deze vergissing in de toekomst te mijden.
Zijnde? Als dat een semi-permanente oplossing is, kunnen die rug-aan-rug seinen wat mij betreft nog 30 jaar lekker blijven staan.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: twee-treinen- op zelfde-spoor Neerpelt

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:Ondertussen is er al wel iets gedaan om deze vergissing in de toekomst te mijden.
Iets heel goedkoop: blokstelsel per telefoon? :P
Plaats reactie