Ontsporing te Schaarbeek

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Ontsporing te Schaarbeek

Bericht door Asterix »

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brussel/lege-trein-van-de-rails-a2266766/ schreef:Lege trein van de rails

In het rangeerstation in Schaarbeek is gisteren een trein ontspoord. Toen de trein na de ochtendshift naar het station werd gebracht, liep het fout. "Waarschijnlijk werd een wissel op het verkeerde moment gemanipuleerd, waardoor een deel van een wagon van de rails geraakte", zegt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel. "Aangezien het een trein betrof die niet in dienst was, waren er ook geen reizigers aan boord. Als een trein in de bundel in Schaarbeek wordt geplaatst, gebeurt dat bijna stapvoets. Hierdoor is het stel ook niet gekanteld en is er niemand gewond geraakt. Ook het treinverkeer ondervond geen enkele hinder van dit voorval."

Wissel

"De bundel bevindt zich niet op het reistraject. Het gaat hier over een plaats binnen de site waar lege treinen worden geparkeerd. Over de oorzaak van het ongeluk kan ik weinig kwijt. Mogelijk werd er vanuit het seinhuis een verkeerde wissel omgebogen, maar dat is maar één theorie. Een onderzoek moet klaarheid brengen in deze zaak."

Gisterenavond zijn de 'heropeningsploegen' reeds aan het werk gegaan. Deze teams moeten ervoor zorgden dat de trein zo snel mogelijk wordt getakeld. "Dat gebeurt meer dan waarschijnlijk met hydraulische pompen. Het is een minutieus werkje. De wagon wordt voorzichtig opgetild en terug op de rails geplaatst. De wagon wordt hier waarschijnlijk niet voor afgekoppeld. Nadien volgt er nog een controle van het netwerk. Als alles in orde lijkt of na eventuele herstellingen, wordt het spoor zo snel mogelijk vrijgegeven", verklaart Thomas Baeken.
Afbeelding Bron met foto
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ontsporing te Schaarbeek

Bericht door Steve »

Niet per se dat er een verband is, maar die sporen lijken me ook niet bepaald in een fantastische staat te zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing te Schaarbeek

Bericht door Steven »

Dat zijn wijksporen, alle sporen daar zijn aan max 40 km/u of minder te berijden, dan krijg je vanzelf een andere indruk tov hoofdsporen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing te Schaarbeek

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Niet per se dat er een verband is, maar die sporen lijken me ook niet bepaald in een fantastische staat te zijn...
Dat moet ook niet. Voor elk spoor zijn er vastgelegde toleranties en er gebeuren regelmatig controles of de sporen nog binnen tolerantie zijn. Maar voor zo'n wijksporen zijn de toleranties vrij groot.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Ontsporing te Schaarbeek

Bericht door HLE 2302 »

Ziet er mij het spoor aan de carwash uit ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontsporing te Schaarbeek

Bericht door Steven »

Dat is het ook HLE 2302
spoorfreak

Re: Ontsporing te Schaarbeek

Bericht door spoorfreak »

ik meen te weten dat locomotief 2302 reeds lang geleden gesloopt werd.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ontsporing te Schaarbeek

Bericht door The_Knitter »

Steven reageert op gebruiker 'HLE 2302' ;)
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Ontsporing te Schaarbeek

Bericht door HLE 2302 »

spoorfreak schreef:ik meen te weten dat locomotief 2302 reeds lang geleden gesloopt werd.
The_Knitter schreef:Steven reageert op gebruiker 'HLE 2302' ;)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

De trein naar Schaarbeek komt zodadelijk aan op spoor 3. Euhm neen, 4! Anéé, 3 én 4... :mrgreen:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Ontsporing te Schaarbeek

Bericht door Bordensteker »

Zie je wel: "HLE 2302" is voorlopig nog niet klein te krijgen! :wink:
Plaats reactie