Ik lees hier vaak mee, maar post zelden iets. Tot ik gisteren een vraag kreeg van iemand uit mijn klas. Bij het rondwandelen op nieuwe perrons van Gent Sint-Pieters, viel het de kinderen op dat er nogal wat afval tussen de perronrand en de sporen lag. De vraag kwam of dit werd opgeruimd en hoe? Bestaat er zoiets als een stofzuigtrein die het afval van tussen de sporen zuigt? Wordt het afval met de hand geruimd, of laat men het liggen?
Dat doet men normaal manueel, men handschoenen, vuilniszak en eventueel een soort prikker of tang met lange steel aan haalt men het vuil weg. Meestal zijn dit rangeerders die dat in de stations doen tijdens de meer rustige uren van hun dienst.
Steven schreef:Dat doet men normaal manueel, men handschoenen, vuilniszak en eventueel een soort prikker of tang met lange steel aan haalt men het vuil weg. Meestal zijn dit rangeerders die dat in de stations doen tijdens de meer rustige uren van hun dienst.
Rangeerders mogen dit normaal niet. Infrabel heeft vakbediendes in dienst die full time in dienst zijn om de sporen te reinigen in de verschillende stations.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
De constructeur was of is Ponticelli onder andere.
het was in feite niets meer of minder ,een platte wagon met daarop de constructie die je vindt op de vrachtwagens die gebruikt worden voor het reinigen van de straten. had veel technische problemen en we haden er 2.
Ander getest merk is VAKTRAK veel gebruikt in metro's.gebouwd door socorail in Frankrijk.
Dit noemde bij ons de Pontecelli naar de constructeur genaamd, maar hier in uitvoering om rioolmonden vrij te maken en een andere versie is voor de straatvegers. Beide machines zijn gemaakt voor uitrusting op een vrachtwagen chassis. De ene mat darm via het dak voor riolen en de andere langs beide zijden voor de straatveeg configuratie.zeeer defect gevoelig.
Dit is meer om enkele verloren steentjes op te zuigen.
Inderdaad de oorsprong, zijn ook andere merken.
Wordt echter in England ook ingezet om ballast tussen dwarsliggers weg te zuigen alvorens er zo'n beschermbuis in te steken waarin de kabels komen.
Zij hebben ook ballastblowers om ballast aan te vullen, maar die begrijp ik nog niet goed
Steven schreef:Dat doet men normaal manueel, men handschoenen, vuilniszak en eventueel een soort prikker of tang met lange steel aan haalt men het vuil weg. Meestal zijn dit rangeerders die dat in de stations doen tijdens de meer rustige uren van hun dienst.
Rangeerders mogen dit normaal niet. Infrabel heeft vakbediendes in dienst die full time in dienst zijn om de sporen te reinigen in de verschillende stations.
Die schoonmakers zitten nu bij de NMBS (B-Stations) en zij staan in voor de schoonmaak van de sporen in stations (tussen twee beheerde seinen in).