Stations van NMBS naar Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1817
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door Portbou »

http://deredactie.be/permalink/1.2363476

Ik was nogal verwonderd hierover, ik dacht dat stations vandaag al bij Infrabel hoorden.
Mij lijkt het nogal logisch dat stations bij de infrastructuur horen en niet bij de operator. Zie ik iets over het hoofd ?
trainlovertje
Berichten: 2364
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door trainlovertje »

Ik kan er zelf ook al even niet meer aan uit. Vroeger was het zo dat enkel 36 grote stations tot NMBS-Holding behoorden en alle overige tot Infrabel. Maar sinds de hervorming waarbij de Holding werd samengevoegd met NMBS weet ik helemaal niet meer hoe het zit.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door groentje »

Infrabel ging en gaat alleen over de perrons e.d., omdat dat beschouwd wordt als deel van de spoorinfrastructuur. De meeste stations waren echter van NMBS, slechts de grootste werden door de Holding beheert (onder de noemer Het Station). En bij de splitsing van de unitaire NMBS gingen de stations naar de NMBS als inkomstenbron, zoals trouwens ook in Nederland. Vandaar ook dat je op alle stations in Nederland, ook die waar NS niet rijdt, het NS-logo ziet opduiken. De stations bij Infrabel, ik wil wel, hoor, maar de NMBS zal die niet zomaar lossen zonder compensatie. Ik hoop op flink lagere rijpadkosten, bijvoorbeeld.
trainlovertje
Berichten: 2364
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef:Infrabel ging en gaat alleen over de perrons e.d., omdat dat beschouwd wordt als deel van de spoorinfrastructuur. De meeste stations waren echter van NMBS, slechts de grootste werden door de Holding beheert (onder de noemer Het Station). En bij de splitsing van de unitaire NMBS gingen de stations naar de NMBS als inkomstenbron, zoals trouwens ook in Nederland. Vandaar ook dat je op alle stations in Nederland, ook die waar NS niet rijdt, het NS-logo ziet opduiken. De stations bij Infrabel, ik wil wel, hoor, maar de NMBS zal die niet zomaar lossen zonder compensatie. Ik hoop op flink lagere rijpadkosten, bijvoorbeeld.
Ah, dan had ik het al die tijd verkeerd begrepen. Dat klinkt eigenlijk ook veel logischer. Al weet ik wel dat NMBS het onderhoud van de perrons doet...

Nu je begint over dat logo van NS: Wat mij zou storen is dat er overal het logo van Infrabel zou opduiken, wat weinig mensen kennen en niets zegt over de dienstverlening naar de reizigers toe. Net zoals in Nederland, hebben ze dat probleem in Duitsland niet, omdat DB Netze (net zoals DB Bahn) onder DB Konzern valt, met dus datzelfde DB-logo. Die DB is dus overal in Duitsland terug te vinden in de omgeving, behalve langs de spoorlijnen uitgebaat door privémaatschappijen.
Nuja, er zijn dus zowel in Nederland als in Duitsland stations waar een logo op een station hangt waarvan er in dat station geen treinen van diezelfde maatschappij komen, al heeft dat in Duitsland wel een reden. Maar over Duitsland kan je je dan weer afvragen: speelt DB Netze het spelletje niet te veel samen met DB Bahn? etc

Wat ik dus wou zeggen: daarom zouden ze in de toekomst beter een nationaal symbool invoeren dat naar alle spoorwegmaatschappijen verwijst, niet?
Trouwens, is het niet zo dat als de regering beslist de stationstak over te dragen aan Infrabel, dat NMBS dan gewoon moet luisteren en meewerken :?:
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door groentje »

In Spanje en Portugal heeft men duidelijk gekozen om de stations aan de infrastructuurbeheerder te geven, en zijn alle stations ook met haar logo uitgedost. Dus niet het RENFE-station van Madrid-Chamartín, maar het ADIF-station. Mensen zouden er redelijk snel aan wennen, hoor.
In het Verenigd Koninkrijk gebruikt men het logo van het terziele gegane British Rail nog altijd, omdat het is overgegaan op National Rail, de "merknaam" die de ATOC gebruikt om haar diensten onder gezamelijke noemer te vermarkten.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door dekooiker »

Het zou heel logisch zijn dat de stations bij de infrastructuurbeheerder zitten.
Zo vermijd je procedures voor de rechtbank want NMBS kan haar personeel daar zomaar een plek geven terwijl de toekomstige reizigervervoerders hun bestuurders en treinbegeleiders dicht bij het spoor willen hebben.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door groentje »

Het riskeert de dienstverlening aan de reizigers wel te bemoeilijken. In Zweden zijn de stations bij mijn weten ook van Trafikverket, en het zal zeker niet de enige oorzaak geweest zijn, maar er zijn nog maar een handvol loketten open in heel Zweden. Als loketruimte meer geld opbrengt als winkelruimte, is het niet eenvoudig om te kunnen opbieden als vervoerder.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1817
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door Portbou »

De stations bij Infrabel, ik wil wel, hoor, maar de NMBS zal die niet zomaar lossen zonder compensatie. Ik hoop op flink lagere rijpadkosten, bijvoorbeeld.
Denk dat het zo moet. Infrabel krijgt dus de stations omdat dit de enige manier is waarop andere operatoren zeker kunnen zijn van gelijke behandeling. Met de nodige (liefst eenmalige) compensaties aan NMBS om de "scheve" situatie van het verleden recht te zetten.
groentje schreef:Het riskeert de dienstverlening aan de reizigers wel te bemoeilijken. In Zweden zijn de stations bij mijn weten ook van Trafikverket, en het zal zeker niet de enige oorzaak geweest zijn, maar er zijn nog maar een handvol loketten open in heel Zweden. Als loketruimte meer geld opbrengt als winkelruimte, is het niet eenvoudig om te kunnen opbieden als vervoerder.
Maar is het niet zo dat die winkels ook treinticketten verkopen ?


Wat het onbekende logo van Infrabel betreft : mensen zouden hier snel aan wennen. Ik zie geen enkele reden om dat niet te gebruiken.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door trainspotterstef »

Ik heb het ook al gezien in Tsjechië dat daar gewoon alles onder de SŽDC valt wat je maar in en op het station maar kunt zien :D
Ik denk dat het spoorwegboekje ook wordt uitgegeven door SŽDC want hun logo staat ook op iedere lijn tabel - heb ik zien staan toen ik een paar lijn tabellen nodig had voor mijn vakantie te plannen in Tsjechië
Maar weet wel niet in welke mate hoe ver ze ginder de koek gedeeld hebben :lol: :lol:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door Asterix »

trainlovertje schreef:Ik kan er zelf ook al even niet meer aan uit. Vroeger was het zo dat enkel 36 grote stations tot NMBS-Holding behoorden en alle overige tot Infrabel. Maar sinds de hervorming waarbij de Holding werd samengevoegd met NMBS weet ik helemaal niet meer hoe het zit.
Om de uitleg te vervolledigen: de 36 grote stations behoorden tot de Holding, de ander stations tot de NMBS en de onbemande stopplaatsen tot Infrabel. Sinds de meest recente hervorming zit alles bij de NMBS (B-Stations).
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door dentheo »

Zeer gekke herschikking.... dat was het moment geweest om alles naar Infrabel te schuiven.

Politiek spelletje ? Wie krijgt Infrabel, wie krijgt NMBS ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:Politiek spelletje ? Wie krijgt Infrabel, wie krijgt NMBS ?
Ze moeten toch iets doen om dat zinkend schip NMBS nog even wat ademruimte te geven?
SvMp

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door SvMp »

groentje schreef:Infrabel ging en gaat alleen over de perrons e.d., omdat dat beschouwd wordt als deel van de spoorinfrastructuur. De meeste stations waren echter van NMBS, slechts de grootste werden door de Holding beheert (onder de noemer Het Station). En bij de splitsing van de unitaire NMBS gingen de stations naar de NMBS als inkomstenbron, zoals trouwens ook in Nederland. Vandaar ook dat je op alle stations in Nederland, ook die waar NS niet rijdt, het NS-logo ziet opduiken. De stations bij Infrabel, ik wil wel, hoor, maar de NMBS zal die niet zomaar lossen zonder compensatie. Ik hoop op flink lagere rijpadkosten, bijvoorbeeld.
Je ziet nu ook Arriva-logo's op stations waar NS niet meer rijdt. Het NS-logo is verdwenen, alleen de naamborden zijn nog in NS huisstijl.

De Nederlandse constructie is rampzalig: Alle winkels in stations zijn in handen van één monopolist, Servex. De Duitse situatie is veel wenselijker: Marktwerking. Ieder bedrijf kan ruimte huren in stations. Op een groot Duits station kun je wel bij 5 verschillende aanbieders koffie kopen, en dat vertaalt zich in een lagere prijs. Gevolg van het monopolie in Nederland is ook dat alle goedlopende stationsrestauraties om zeep zijn geholpen en vervangen zijn door Hema's en Albert Heijn winkels (treuriger kan het niet).

Het beste is dan ook dat de stations van de netbeheerder zijn, die zowel als beheerder als onafhankelijk verhuurder optreedt. De winkels en horeca zijn voor iedere uitbater toegankelijk, en niet één bedrijf. In België is slechts één spoorwegbedrijf, dus kunnen de stations net zo goed in handen blijven van NMBS, mits zij zich niet met de horeca en winkels bezig gaan houden (monopolie-vorming). De NMBS moet verantwoordelijk blijven voor de loketten. Daar ligt dan weer een taak voor de overheid.

Jeroen schreef:
dentheo schreef:Politiek spelletje ? Wie krijgt Infrabel, wie krijgt NMBS ?
Ze moeten toch iets doen om dat zinkend schip NMBS nog even wat ademruimte te geven?
Als NMBS niet zo fanatiek is met het verbouwen van stations en andere prestigeprojecten, dan was er nu niets aan de hand.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door dekooiker »

Het is zo dat NMBS binnen enkele jaren niet meer de enige aanbieder zal zijn.
Als alle vervoerders verplicht worden om hun voertuigen in NMBS-stijl te steken en een concessie uitvoeren dan is er geen probleem om alle stations naar NMBS te schuiven, op voorwaarde dat de concessiehouders een eigen ruimte krijgen.
Het Nederlandse voorbeeld is hoe het gewoonweg niet moet.

Bij het regionaliseren van het streekvervoer van de Buurtspoorwegen verdwenen de NMVB en de stedelijke vervoerbedrijven om ofwel De Lijn, ofwel TEC ofwel MIVB te worden.
Beter voor de gebruiker, dus laten we met het treinverkeer vooral geen andere weg opgaan!
De trein.
Alleen voor durvers.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Stations van NMBS naar Infrabel

Bericht door kika »

dekooiker schreef:Het is zo dat NMBS binnen enkele jaren niet meer de enige aanbieder zal zijn.
Is dat zo? Al in kannen en kruiken?
Als alle vervoerders verplicht worden om hun voertuigen in NMBS-stijl te steken en een concessie uitvoeren dan is er geen probleem om alle stations naar NMBS te schuiven, op voorwaarde dat de concessiehouders een eigen ruimte krijgen.
Dat lijkt me niet helemaal te kloppen: het belangrijkste punt is dat de koek eerlijk verdeeld wordt en dat iedereen even hard helpt bij de afwas. Eigen ruimte krijgen voor wat? Automaten? Loketten? Personeelstoiletten? En wie betaald dan die extra ruimte? En de extra nutsleidingen er naartoe? Wat met een NMBS die helemaal achteraan in Antwerpen Centraal 7m^2 geeft die verder onvindbaar is? Wat je voorstelt is de facto zoals de Lijn, vele onderaannemers, die verder maar zelf moeten uitvogelen waar ze hun bus onderhouden, maar wel samen naar het diensttoilet kunnen op pakweg Brussel Noord? Ik ben bang dat je het te eenvoudig voorstelt, als er iemand moeilijk wilt doen, kan dat in bijna ieder scenario.
Plaats reactie