Stations van NMBS naar Infrabel
Stations van NMBS naar Infrabel
http://deredactie.be/permalink/1.2363476
Ik was nogal verwonderd hierover, ik dacht dat stations vandaag al bij Infrabel hoorden.
Mij lijkt het nogal logisch dat stations bij de infrastructuur horen en niet bij de operator. Zie ik iets over het hoofd ?
Ik was nogal verwonderd hierover, ik dacht dat stations vandaag al bij Infrabel hoorden.
Mij lijkt het nogal logisch dat stations bij de infrastructuur horen en niet bij de operator. Zie ik iets over het hoofd ?
-
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Ik kan er zelf ook al even niet meer aan uit. Vroeger was het zo dat enkel 36 grote stations tot NMBS-Holding behoorden en alle overige tot Infrabel. Maar sinds de hervorming waarbij de Holding werd samengevoegd met NMBS weet ik helemaal niet meer hoe het zit.
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Infrabel ging en gaat alleen over de perrons e.d., omdat dat beschouwd wordt als deel van de spoorinfrastructuur. De meeste stations waren echter van NMBS, slechts de grootste werden door de Holding beheert (onder de noemer Het Station). En bij de splitsing van de unitaire NMBS gingen de stations naar de NMBS als inkomstenbron, zoals trouwens ook in Nederland. Vandaar ook dat je op alle stations in Nederland, ook die waar NS niet rijdt, het NS-logo ziet opduiken. De stations bij Infrabel, ik wil wel, hoor, maar de NMBS zal die niet zomaar lossen zonder compensatie. Ik hoop op flink lagere rijpadkosten, bijvoorbeeld.
-
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Ah, dan had ik het al die tijd verkeerd begrepen. Dat klinkt eigenlijk ook veel logischer. Al weet ik wel dat NMBS het onderhoud van de perrons doet...groentje schreef:Infrabel ging en gaat alleen over de perrons e.d., omdat dat beschouwd wordt als deel van de spoorinfrastructuur. De meeste stations waren echter van NMBS, slechts de grootste werden door de Holding beheert (onder de noemer Het Station). En bij de splitsing van de unitaire NMBS gingen de stations naar de NMBS als inkomstenbron, zoals trouwens ook in Nederland. Vandaar ook dat je op alle stations in Nederland, ook die waar NS niet rijdt, het NS-logo ziet opduiken. De stations bij Infrabel, ik wil wel, hoor, maar de NMBS zal die niet zomaar lossen zonder compensatie. Ik hoop op flink lagere rijpadkosten, bijvoorbeeld.
Nu je begint over dat logo van NS: Wat mij zou storen is dat er overal het logo van Infrabel zou opduiken, wat weinig mensen kennen en niets zegt over de dienstverlening naar de reizigers toe. Net zoals in Nederland, hebben ze dat probleem in Duitsland niet, omdat DB Netze (net zoals DB Bahn) onder DB Konzern valt, met dus datzelfde DB-logo. Die DB is dus overal in Duitsland terug te vinden in de omgeving, behalve langs de spoorlijnen uitgebaat door privémaatschappijen.
Nuja, er zijn dus zowel in Nederland als in Duitsland stations waar een logo op een station hangt waarvan er in dat station geen treinen van diezelfde maatschappij komen, al heeft dat in Duitsland wel een reden. Maar over Duitsland kan je je dan weer afvragen: speelt DB Netze het spelletje niet te veel samen met DB Bahn? etc
Wat ik dus wou zeggen: daarom zouden ze in de toekomst beter een nationaal symbool invoeren dat naar alle spoorwegmaatschappijen verwijst, niet?
Trouwens, is het niet zo dat als de regering beslist de stationstak over te dragen aan Infrabel, dat NMBS dan gewoon moet luisteren en meewerken
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
In Spanje en Portugal heeft men duidelijk gekozen om de stations aan de infrastructuurbeheerder te geven, en zijn alle stations ook met haar logo uitgedost. Dus niet het RENFE-station van Madrid-Chamartín, maar het ADIF-station. Mensen zouden er redelijk snel aan wennen, hoor.
In het Verenigd Koninkrijk gebruikt men het logo van het terziele gegane British Rail nog altijd, omdat het is overgegaan op National Rail, de "merknaam" die de ATOC gebruikt om haar diensten onder gezamelijke noemer te vermarkten.
In het Verenigd Koninkrijk gebruikt men het logo van het terziele gegane British Rail nog altijd, omdat het is overgegaan op National Rail, de "merknaam" die de ATOC gebruikt om haar diensten onder gezamelijke noemer te vermarkten.
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Het zou heel logisch zijn dat de stations bij de infrastructuurbeheerder zitten.
Zo vermijd je procedures voor de rechtbank want NMBS kan haar personeel daar zomaar een plek geven terwijl de toekomstige reizigervervoerders hun bestuurders en treinbegeleiders dicht bij het spoor willen hebben.
Zo vermijd je procedures voor de rechtbank want NMBS kan haar personeel daar zomaar een plek geven terwijl de toekomstige reizigervervoerders hun bestuurders en treinbegeleiders dicht bij het spoor willen hebben.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Het riskeert de dienstverlening aan de reizigers wel te bemoeilijken. In Zweden zijn de stations bij mijn weten ook van Trafikverket, en het zal zeker niet de enige oorzaak geweest zijn, maar er zijn nog maar een handvol loketten open in heel Zweden. Als loketruimte meer geld opbrengt als winkelruimte, is het niet eenvoudig om te kunnen opbieden als vervoerder.
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Denk dat het zo moet. Infrabel krijgt dus de stations omdat dit de enige manier is waarop andere operatoren zeker kunnen zijn van gelijke behandeling. Met de nodige (liefst eenmalige) compensaties aan NMBS om de "scheve" situatie van het verleden recht te zetten.De stations bij Infrabel, ik wil wel, hoor, maar de NMBS zal die niet zomaar lossen zonder compensatie. Ik hoop op flink lagere rijpadkosten, bijvoorbeeld.
Maar is het niet zo dat die winkels ook treinticketten verkopen ?groentje schreef:Het riskeert de dienstverlening aan de reizigers wel te bemoeilijken. In Zweden zijn de stations bij mijn weten ook van Trafikverket, en het zal zeker niet de enige oorzaak geweest zijn, maar er zijn nog maar een handvol loketten open in heel Zweden. Als loketruimte meer geld opbrengt als winkelruimte, is het niet eenvoudig om te kunnen opbieden als vervoerder.
Wat het onbekende logo van Infrabel betreft : mensen zouden hier snel aan wennen. Ik zie geen enkele reden om dat niet te gebruiken.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
- Contacteer:
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Ik heb het ook al gezien in Tsjechië dat daar gewoon alles onder de SŽDC valt wat je maar in en op het station maar kunt zien
Ik denk dat het spoorwegboekje ook wordt uitgegeven door SŽDC want hun logo staat ook op iedere lijn tabel - heb ik zien staan toen ik een paar lijn tabellen nodig had voor mijn vakantie te plannen in Tsjechië
Maar weet wel niet in welke mate hoe ver ze ginder de koek gedeeld hebben
Ik denk dat het spoorwegboekje ook wordt uitgegeven door SŽDC want hun logo staat ook op iedere lijn tabel - heb ik zien staan toen ik een paar lijn tabellen nodig had voor mijn vakantie te plannen in Tsjechië
Maar weet wel niet in welke mate hoe ver ze ginder de koek gedeeld hebben
Mijn fotosite
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Om de uitleg te vervolledigen: de 36 grote stations behoorden tot de Holding, de ander stations tot de NMBS en de onbemande stopplaatsen tot Infrabel. Sinds de meest recente hervorming zit alles bij de NMBS (B-Stations).trainlovertje schreef:Ik kan er zelf ook al even niet meer aan uit. Vroeger was het zo dat enkel 36 grote stations tot NMBS-Holding behoorden en alle overige tot Infrabel. Maar sinds de hervorming waarbij de Holding werd samengevoegd met NMBS weet ik helemaal niet meer hoe het zit.
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Zeer gekke herschikking.... dat was het moment geweest om alles naar Infrabel te schuiven.
Politiek spelletje ? Wie krijgt Infrabel, wie krijgt NMBS ?
Politiek spelletje ? Wie krijgt Infrabel, wie krijgt NMBS ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Ze moeten toch iets doen om dat zinkend schip NMBS nog even wat ademruimte te geven?dentheo schreef:Politiek spelletje ? Wie krijgt Infrabel, wie krijgt NMBS ?
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Je ziet nu ook Arriva-logo's op stations waar NS niet meer rijdt. Het NS-logo is verdwenen, alleen de naamborden zijn nog in NS huisstijl.groentje schreef:Infrabel ging en gaat alleen over de perrons e.d., omdat dat beschouwd wordt als deel van de spoorinfrastructuur. De meeste stations waren echter van NMBS, slechts de grootste werden door de Holding beheert (onder de noemer Het Station). En bij de splitsing van de unitaire NMBS gingen de stations naar de NMBS als inkomstenbron, zoals trouwens ook in Nederland. Vandaar ook dat je op alle stations in Nederland, ook die waar NS niet rijdt, het NS-logo ziet opduiken. De stations bij Infrabel, ik wil wel, hoor, maar de NMBS zal die niet zomaar lossen zonder compensatie. Ik hoop op flink lagere rijpadkosten, bijvoorbeeld.
De Nederlandse constructie is rampzalig: Alle winkels in stations zijn in handen van één monopolist, Servex. De Duitse situatie is veel wenselijker: Marktwerking. Ieder bedrijf kan ruimte huren in stations. Op een groot Duits station kun je wel bij 5 verschillende aanbieders koffie kopen, en dat vertaalt zich in een lagere prijs. Gevolg van het monopolie in Nederland is ook dat alle goedlopende stationsrestauraties om zeep zijn geholpen en vervangen zijn door Hema's en Albert Heijn winkels (treuriger kan het niet).
Het beste is dan ook dat de stations van de netbeheerder zijn, die zowel als beheerder als onafhankelijk verhuurder optreedt. De winkels en horeca zijn voor iedere uitbater toegankelijk, en niet één bedrijf. In België is slechts één spoorwegbedrijf, dus kunnen de stations net zo goed in handen blijven van NMBS, mits zij zich niet met de horeca en winkels bezig gaan houden (monopolie-vorming). De NMBS moet verantwoordelijk blijven voor de loketten. Daar ligt dan weer een taak voor de overheid.
Als NMBS niet zo fanatiek is met het verbouwen van stations en andere prestigeprojecten, dan was er nu niets aan de hand.Jeroen schreef:Ze moeten toch iets doen om dat zinkend schip NMBS nog even wat ademruimte te geven?dentheo schreef:Politiek spelletje ? Wie krijgt Infrabel, wie krijgt NMBS ?
Stations van NMBS naar Infrabel
Het is zo dat NMBS binnen enkele jaren niet meer de enige aanbieder zal zijn.
Als alle vervoerders verplicht worden om hun voertuigen in NMBS-stijl te steken en een concessie uitvoeren dan is er geen probleem om alle stations naar NMBS te schuiven, op voorwaarde dat de concessiehouders een eigen ruimte krijgen.
Het Nederlandse voorbeeld is hoe het gewoonweg niet moet.
Bij het regionaliseren van het streekvervoer van de Buurtspoorwegen verdwenen de NMVB en de stedelijke vervoerbedrijven om ofwel De Lijn, ofwel TEC ofwel MIVB te worden.
Beter voor de gebruiker, dus laten we met het treinverkeer vooral geen andere weg opgaan!
Als alle vervoerders verplicht worden om hun voertuigen in NMBS-stijl te steken en een concessie uitvoeren dan is er geen probleem om alle stations naar NMBS te schuiven, op voorwaarde dat de concessiehouders een eigen ruimte krijgen.
Het Nederlandse voorbeeld is hoe het gewoonweg niet moet.
Bij het regionaliseren van het streekvervoer van de Buurtspoorwegen verdwenen de NMVB en de stedelijke vervoerbedrijven om ofwel De Lijn, ofwel TEC ofwel MIVB te worden.
Beter voor de gebruiker, dus laten we met het treinverkeer vooral geen andere weg opgaan!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Stations van NMBS naar Infrabel
Is dat zo? Al in kannen en kruiken?dekooiker schreef:Het is zo dat NMBS binnen enkele jaren niet meer de enige aanbieder zal zijn.
Dat lijkt me niet helemaal te kloppen: het belangrijkste punt is dat de koek eerlijk verdeeld wordt en dat iedereen even hard helpt bij de afwas. Eigen ruimte krijgen voor wat? Automaten? Loketten? Personeelstoiletten? En wie betaald dan die extra ruimte? En de extra nutsleidingen er naartoe? Wat met een NMBS die helemaal achteraan in Antwerpen Centraal 7m^2 geeft die verder onvindbaar is? Wat je voorstelt is de facto zoals de Lijn, vele onderaannemers, die verder maar zelf moeten uitvogelen waar ze hun bus onderhouden, maar wel samen naar het diensttoilet kunnen op pakweg Brussel Noord? Ik ben bang dat je het te eenvoudig voorstelt, als er iemand moeilijk wilt doen, kan dat in bijna ieder scenario.Als alle vervoerders verplicht worden om hun voertuigen in NMBS-stijl te steken en een concessie uitvoeren dan is er geen probleem om alle stations naar NMBS te schuiven, op voorwaarde dat de concessiehouders een eigen ruimte krijgen.