Onbekende combinatie van borden

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Cipallieter

Onbekende combinatie van borden

Bericht door Cipallieter »

Ik zag vandaag vlakbij het station van Lier een driehoekig geel bord met een zwarte ‘8’.
Het bord had een groene rand en links en rechts naast de ‘8’ stond telkens een zwarte cirkel.
Boven dit bord bevond zich een rechthoekig bord met een gele achtergrond en een aantal diagonale zwarte strepen.

Wat betekent deze combinatie aub?
sippycarlito

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door sippycarlito »

Dat is eigenlijk al een samensmelting van verschillende termen door elkaar...

-Geel bord met groene rand en zwarte 8: u mag de snelheid opdrijven naar 80KMH, hoewel dit niet de maximale snelheid (referentiesnelheid) is die toegelaten is op die lijn. (da heb je een volledig groen bord)

- de twee zwarte bollen duiden op het tijdelijk karakter van dat bord, dat wil zeggen dat er tijdelijk een zone met verminderde snelheid is en dat dat bord ook slechts er zal staan zolang die zone met een tijdelijke snelheidsvermindering aanwezig is.

- het gele bordje met de zwarte diagonale strepen noemen wij het aandachtsbord: dat staat er om de treinbestuurder te waarschuwen dat dit tijdelijk bord op exact dezelfde plaats staat als een permanent bord, maar dat het een andere snelheid heeft, waardoor een treinbestuurder uit gewoonte zou kunnen optrekken naar een te hoge snelheid. Vandaar dat aandachtsbordje om dat te vermijden...

Hopelijk was het wat duidelijk...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door trainlovertje »

Ik heb het driehoekige bord niet gezien of weet niet waar het staat, maar als het helemaal geel was, dus zonder die groene rand, is het een aankondigingsbord dat erop wijst dat je vanaf dat bord moet remmen naar de snelheid die op het bord aangeduid staat (80 km/h dus). Verderop volgt dan nog een bord dat aanduidt vanaf welke plek je dan precies maximaal 80 km/h mag rijden. Betekenis van de zwarte bollen erop blijft gelijk.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door Klassiekje »

Ik veronderstel dat je dit hebt gezien (maar dan uiteraard met een 8 ) (en zonder het blauwe bord met de witte pijl).
Afbeelding Daarover klopt de voorgaande info van sippycarlito volledig. :wink:
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door Klassiekje »

trainlovertje schreef:Ik heb het driehoekige bord niet gezien of weet niet waar het staat, maar als het helemaal geel was, dus zonder die groene rand, is het een aankondigingsbord dat erop wijst dat je vanaf dat bord moet remmen naar de snelheid die op het bord aangeduid staat (80 km/h dus). Verderop volgt dan nog een bord dat aanduidt vanaf welke plek je dan precies maximaal 80 km/h mag rijden. Betekenis van de zwarte bollen erop blijft gelijk.
Alleen kan op een aankondigingsbord nooit een aandachtsbordje staan, alleen op een eindezonde. :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door Asterix »

Klassiekje schreef:alleen op een eindezonde
Dat is volgens mij een bord dat je maar één keer in je leven tegenkomt :)
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door HLE 2302 »

Jeroen schreef:
Klassiekje schreef:alleen op een eindezonde
Dat is volgens mij een bord dat je maar één keer in je leven tegenkomt :)
Met al die werken tegenwoordig kom je dat als treinbestuurder wel vaker tegen dan je denkt. :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Cipallieter

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door Cipallieter »

Klassiekje schreef:Ik veronderstel dat je dit hebt gezien (maar dan uiteraard met een 8 ) (en zonder het blauwe bord met de witte pijl).
Afbeelding Daarover klopt de voorgaande info van sippycarlito volledig. :wink:
Zo ziet het er inderdaad uit.
Het staat net voorbij het station van Lier (richting Herentals/Aarschot).
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door Eimai »

Alleen staat dat aandachtsbord er in Lier wel overbodig denk ik, de normale snelheid is daar ook al 80, dus de snelheid is niet tijdelijk veranderd. Tijdelijk eindezonebord van 80 was dus voldoende geweest.

En ja, die aandachtsborden kom je nog wel eens tegen. Er bestond vroeger nog een ingewikkeldere situatie waar het aandachtsbord op zichzelf kon geplaatst worden zonder een ander snelheidsbord, maar dat heb ik nooit geweten, en is ook uit de reglementering gehaald.
sippycarlito

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door sippycarlito »

Eimai schreef:Alleen staat dat aandachtsbord er in Lier wel overbodig denk ik, de normale snelheid is daar ook al 80, dus de snelheid is niet tijdelijk veranderd. Tijdelijk eindezonebord van 80 was dus voldoende geweest.

En ja, die aandachtsborden kom je nog wel eens tegen. Er bestond vroeger nog een ingewikkeldere situatie waar het aandachtsbord op zichzelf kon geplaatst worden zonder een ander snelheidsbord, maar dat heb ik nooit geweten, en is ook uit de reglementering gehaald.
Voor zover ik weet is dat uit de HLT (NMBS) gehaald, maar bv DML (Logistics) staat dat nog steeds vermeld. Hoofdwaarschijnlijk omdat het nog steeds in het VVESI (Infrabel) staat.
Het kan natuurlijk zijn dat dit allemaal nog wijzigt of recentelijk gewijzigd is. Het is al moeilijk genoeg 1 reglementering bij te houden ;)
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door Paul »

HLE 2302 schreef:
Jeroen schreef:
Klassiekje schreef:alleen op een eindezonde
Dat is volgens mij een bord dat je maar één keer in je leven tegenkomt :)
Met al die werken tegenwoordig kom je dat als treinbestuurder wel vaker tegen dan je denkt. :)
Lees eens goed wat klassiekje schreef, en dan zal je de opmerking van Jeroen wel snappen, hoop ik :wink:
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Cipallieter

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door Cipallieter »

Eimai schreef:Alleen staat dat aandachtsbord er in Lier wel overbodig denk ik, de normale snelheid is daar ook al 80, dus de snelheid is niet tijdelijk veranderd. Tijdelijk eindezonebord van 80 was dus voldoende geweest.
Het bord met de '8' bedekte inderdaad een ander bord, eveneens met een '8' op maar dan geel met een groene rand maar ondertussen werd het samen met het aandachtsbord verwijderd.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Onbekende combinatie van borden

Bericht door Klassiekje »

Jeroen schreef:
Klassiekje schreef:alleen op een eindezonde
Dat is volgens mij een bord dat je maar één keer in je leven tegenkomt :)
:oops: :oops: :oops:
Plaats reactie