Warmteproblemen ???

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Warmteproblemen ???

Bericht door dentheo »

Ik zie vandaag veel problemen met seininrichting...
Wat zijn daar tegenwoordig de kwetsbare onderdelen ?

Temperatuur in de kasten ?
Einderit schakelaars( Micro-switchen) onder invloed uitzetting wisseltongen ?
Of oude spoorkringen waar de isolatie-las bezwijkt onder druk van de uitzettende rails ? Zou de reden kunnen zijn van vele overwegen in storing.

Iemand ?
Theo
Groeten vanop de Heide
twist297
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:59

Re: Warmteproblemen ???

Bericht door twist297 »

dentheo schreef:Ik zie vandaag veel problemen met seininrichting...
Wat zijn daar tegenwoordig de kwetsbare onderdelen ?

Temperatuur in de kasten ?
Einderit schakelaars( Micro-switchen) onder invloed uitzetting wisseltongen ?
Of oude spoorkringen waar de isolatie-las bezwijkt onder druk van de uitzettende rails ? Zou de reden kunnen zijn van vele overwegen in storing.

Iemand ?
Men zegt nogal snel dat er een probleem is aan de seininrichting terwijl er soms andere oorzaken zijn. Bijvoorbeeld een storing van een spoorstroomkring door een railbreuk, dit zal zeker en vast een storing aan de seininrichting genoemd worden, is ook deels zo maar de oorzaak is wel de breuk van de rail.

Wissels hebben geen micro-switchen, maar wel "eindeloop" contacten, in infrabel term de "wisselcontrole". Een storing aan een wissel zal eerder het niet bekomen van de controle bij het draaien van de wissel zijn. Reden : iets tussen de tong (meestal in de winter, sneeuw of ijs) of bij warmte en uitzetting van de metalen onderdelen waarbij de controlestangen niet meer correct geregeld staan. Om deze reden mag je bij bepaalde temperaturen (te warm of te koud) geen wissels opmeten/afregelen.

Soms faalt er wel eens elektronica in de oudere keten waar de verluchting/koeling niet optimaal is, maar deze storingen zijn beperkt volgens mij.

Er zijn nog zo vele mogelijke storingen, maar die van de warmte heb ik wel gehad denk ik. Vul gerust aan indien iemand nog aan iets anders denkt
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Warmteproblemen ???

Bericht door b-loc »

Tijdens deze warme dagen komen er veel storingen voor aan de seininrichting, door de gevoelige elektronica.
De meeste storingen komen bij te warm weer voor bij toonfrequent stroomspoorkringen van het type jade I en II, die voor problemen aan de seininrichting zorgen.
Ook de temperatuur in de keten lopen hoog op. Waarbij ook telcomputers van assentellers kunnen uitvallen (>50°C).
Plaats reactie