Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
SvMp

Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Bericht door SvMp »

Een wat ouder nieuwsartikel: http://www.infrabel.be/nl/nieuws/oudste ... nd-op-rust

NMBS wil het aantal seinhuizen terugbrengen tot 10.

Voorheen had elk station een seinhuis dat verantwoordelijk was voor dat station en enkele stoppplaatsen.

Wat is het voordeel van de concentratie van seinhuizen?

Ik kan alleen maar nadelen bedenken:
1. Als er in een seinhuis een storing is, dan ligt meteen het halve spoornet plat.
2. Het lijkt mij dat een seinhuis voor een specifiek station veel beter kan inspelen op bijzondere situaties.
3. De kleine stations worden verlaten (heeft niets met techniek te maken overigens).

Waarom wordt de boel geconcentreerd? In Nederland heeft het enorme storingen gegeven, zoals een brand in het seinhuis van Utrecht. Daarnaast haalt het alle charme en authenticiteit uit de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Bericht door Steven »

Je mag niet alles zomaar op een hoop gooien. Een brand zal inderdaad een heel seinhuis buiten werking stellen (hebben we in België ook al meegemaakt). Maar een storing is weer iets anders. Dit hoeft niet noodzakelijk het volledige systeem van 1 seinhuis lam te leggen. Laat ons zeggen dat als treinbestuurder ik wel tevreden ben met iets meer centralisatie. Zodoende is meestal de reisweg over grotere afstand verzekerd. Ik heb veel liever dat er maar een handvol mensen zijn die de reisweg van 1 trein moeten controleren dan dat het er 100 zijn. Het zorgt er ook voor dat je efficiënter kan werken. Er zijn/waren seinhuizen genoeg waar je een operator hebt zitten voor een paar bewegingen per dienst. Dat zijn zotte kosten. Niet alleen op personeelsvlak maar ook op vlak van infrastructuur.
Het is net wanneer je vaststelt dat de reisweg door te veel mensen moet gecontroleerd worden dat het allemaal traag gaat. In België zijn er nog steeds teveel mensen die tussenkomen in beslissingen. Dat is net zo leuk aan het rijden in Nederland waar de ketting al wat korter is en bijgevolg de beslissing sneller genomen is. (of het altijd de meest klantvriendelijke beslissing is, is weer iets ander).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Bericht door Shrek »

SvMp schreef: Ik kan alleen maar nadelen bedenken:
1. Als er in een seinhuis een storing is, dan ligt meteen het halve spoornet plat.
2. Het lijkt mij dat een seinhuis voor een specifiek station veel beter kan inspelen op bijzondere situaties.
3. De kleine stations worden verlaten (heeft niets met techniek te maken overigens).
1. Onjuist. In de klassieke kleine seinhuisjes zat geen enkele vorm van redundantie. Een kleine storing had meteen een invloed op de treinen. In de moderne, geconcentreerde seinhuizen voorzien we op de meeste plaatsen redundanties waardoor storingen veel minder invloed hebben.
Het aantal kritieke incidenten op de moderne belgische seinhuizen ligt trouwens veel lager dan dat op de klassieke seinhuizen. Mensen die dagelijks Doornik-Brussel pendelen kunnen daar ongetwijfeld over meespreken :wink:

2. Half juist. Voor kleine stationnetjes op de lijn is het veel beter de hele lijn te bedienen dan maar één van die kleine stationnetjes. Voor de hoofdstations is er inderdaad wel specifieke kennis nodig. Daarom krijgen die ook één of meerdere specifieke posten in de grote seinhuizen.

3. Seinpersoneel en verkoopspersoneel hebben in principe niets met elkaar te maken. Seinpersoneel zet je per definitie best zoveel mogelijk bij elkaar om samen te werken.
Bij verkoopspersoneel zijn er wel argumenten om ze te spreiden over meerdere locaties.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Bericht door dekooiker »

Het elimineren van veel kleine seinhuizen heeft als voordeel dat de kosten een pak lager uitkomen.
Een nieuw gebouw neerzetten kost wat, een nieuwe techniek aan wenden ook maar op termijn is dat goedkoper.
Dan heb ik het nog niet over energie: nu kan je het met veel minder doen, al moet daar bijgezegd worden dat er op een concentratieseinhuis minder volk nodig is.
Dat komt omdat, wat nu door een aantal seinhuizen gedaan wordt, door één enkele bedienaar verwezenlijkt wordt.

Ook het aspect beter samenwerken is een goed argument.
Problemen kunnen zo beter afgehandeld worden en de gevolgen zijn kleiner.

Hét nadeel aan de concentratie is dat het personeel op grotere afstand tot de installaties zit.
Bij een eenvoudige wisselstoring ging je vroeger buiten, rommelde wat en de trein kon weer verder.
Nu moet er personeel van het seinhuis eerst de auto in om, na het eventuele verkeer en de nodige kilometers, de storing te verhelpen.
Weet wel dat bijvoorbeeld Aarschot ook de seinhuizen van Heist o/d Berg, Schulen, Testelt vanop afstand bedient.
Het is niet zo dat enkel EBP met concentratie te maken heeft.

Ook is er 'goed nieuws': als er een seinhuis om welke reden dan ook onbruikbaar is, hebben ze een vervanger klaar in Denderleeuw.
Goed nieuws voor Oost-en West-Vlaanderen, eventueel Brussel.
Ik zie Antwerpen of Limburg niet meteen naar een ver afgelegen reservepost trekken.
Ook voor Mechelen is er een reservepost in Berchem moest er een bom gevonden worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Cipallieter

Re: Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Bericht door Cipallieter »

SvMp schreef:.... Daarnaast haalt het alle charme en authenticiteit uit de spoorwegen.
Een modern, efficiënt bedrijf dat zo veel mogelijk reizigers met zo weinig mogelijk vertraging vervoert is veel belangrijker.
Charme en authenticiteit zijn alleen belangrijk voor nostalgische treinliefhebbers die heimwee hebben naar armseinen en stoomlocomotieven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Bericht door Steven »

Trouwens moderne zaken hebben ook hun charme, maar dat weten we over 30 jaar dan wel te waarderen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef: Hét nadeel aan de concentratie is dat het personeel op grotere afstand tot de installaties zit.
Bij een eenvoudige wisselstoring ging je vroeger buiten, rommelde wat en de trein kon weer verder.
Nu moet er personeel van het seinhuis eerst de auto in om, na het eventuele verkeer en de nodige kilometers, de storing te verhelpen.
De locatie van de onderhoudsposten hebben op zich niet direct iets met de seinhuizen zelf te maken.

Zo zit er bijvoorbeeld onderhoudspersoneel in Jemelle terwijl daar al al een tijdje geen seinhuis meer is. Het is dus niet dat er iemand helemaal uit Libramont tot daar moet komen bij een storing.

Er zullen uiteindelijk veel meer onderhoudsposten overblijven dan seinhuizen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Bericht door Bibke »

Steven schreef:Trouwens moderne zaken hebben ook hun charme, maar dat weten we over 30 jaar dan wel te waarderen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vandaar dat op lijn 128 al een proefkrokodil ligt.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Bericht door dekooiker »

Shrek schreef: Zo zit er bijvoorbeeld onderhoudspersoneel in Jemelle terwijl daar al al een tijdje geen seinhuis meer is. Het is dus niet dat er iemand helemaal uit Libramont tot daar moet komen bij een storing.
Maar als in Essen een probleem is moet het personeel van Luchtbal tot daar.
Minstens 40 minuten àls het op de baan meevalt.
Het concentreren van seinposten samen met uitbouw van lokale onderhoudsposten is belangrijk om het geheel te doen slagen.
Het gaat niet op om zomaar overal posten op te richten, evenmin ze zomaar af te schaffen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:Ook voor Mechelen is er een reservepost in Berchem moest er een bom gevonden worden.
Zitten die daar ondertussen niet in Muizen?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Waarom is concentratie van seinhuizen beter?

Bericht door dekooiker »

Da's ook waar, Muizen dus!
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie