GSM-R Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

GSM-R Infrabel

Bericht door profke »

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=45439
Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel heeft aan de gsm-operatoren gevraagd om het signaal van hun masten in de buurt van spoorwegen wat af te zwakken. Dat moet voorkomen dat het eigen netwerk van de spoormaatschappij, GSM-R, verstoord wordt. Via dat ...[paywall]

lees zeker ook even verder; waar de NL spoorbeheerder aanhaalt nu ook al deze problemen te hebben...

Zou dit de reden zijn dat men wifi op de trein wil aanbieden?
of is't omgekeerd: doen ze dit om die wifi te kunnen "verkopen"?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel

Bericht door Shrek »

Dat heeft helemaal geen commerciële grond, maar is louter technisch. Door die andere gsmmasten verzwakt de signaal-ruis verhouding van de gsm-r. Infrabel wilt nu gprs op haar gsm-r zetten, en daarvoor is een hogere signaalruisverhouding nodig. Als de andere gsmoperatoren niets aanpassen moet Infrabel haar aantal masten bijna verdubbelen.
die gprs is absoluut nodig voor etcs level 2
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel

Bericht door Asterix »

Kan ETCS Level 2 worden aangeboden met het huidige aantal masten en de beschikbare frequentieparen (via TDMA of zo)? Of gaat dat niet lukken?
Is er voorzien dat spoorwegoperatoren zoals NMBS ook gebruik gaan kunnen maken (of nu al maken) van GSM-R om hun Itris-toestellen te updaten?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Kan ETCS Level 2 worden aangeboden met het huidige aantal masten en de beschikbare frequentieparen (via TDMA of zo)? Of gaat dat niet lukken?
Is er voorzien dat spoorwegoperatoren zoals NMBS ook gebruik gaan kunnen maken (of nu al maken) van GSM-R om hun Itris-toestellen te updaten?
Het aantal beschikbare verbindingen is momenteel te klein voor ETCS2. Door GPRS te implementeren wordt de verbinding packet-based ipv gebaseerd op een fysieke frequentie, wat dus veel capaciteitswinst oplevert. Maar zoals ik hierboven al zei moet de signaal-ruisverhouding daarvoor beter zijn, waardoor er zeker masten gaan moeten bijkomen.
GSM-R is enkel bedoeld voor veiligheidscommunicatie, grapjes als softwareupdates gaan daar zeker niet op terechtkomen. Trouwens, dat zou veel sneller gaan via de 3G/4G van de commerciële GSM-netwerken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Het aantal beschikbare verbindingen is momenteel te klein voor ETCS2. Door GPRS te implementeren wordt de verbinding packet-based ipv gebaseerd op een fysieke frequentie, wat dus veel capaciteitswinst oplevert.
Je gaat toch altijd een frequentie nodig hebben om je transmissie voor mekaar te krijgen?
Shrek schreef:GSM-R is enkel bedoeld voor veiligheidscommunicatie, grapjes als softwareupdates gaan daar zeker niet op terechtkomen. Trouwens, dat zou veel sneller gaan via de 3G/4G van de commerciële GSM-netwerken.
Lijkt me logisch maar op deze site (wel uit de jaren stillekes) wordt het voorgesteld als een oplossing voor alle mogelijke communicatieproblemen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef: Je gaat toch altijd een frequentie nodig hebben om je transmissie voor mekaar te krijgen?
De bestaande frequenties blijven dezelfde, ze worden gewoon efficiënter gebruikt met GPRS.

Jeroen schreef: Lijkt me logisch maar op deze site (wel uit de jaren stillekes) wordt het voorgesteld als een oplossing voor alle mogelijke communicatieproblemen.
Ik denk dat die site stamt uit de tijd van voor de 3G en het "internet der dingen". Tegenwoordig is het heel eenvoudig geworden om in een toestel een simkaartje te stoppen en zo verbonden te zijn met met de wereld (kijk maar naar de toestelletjes van de TBG's om mee te betalen). 10 jaar terug was dat helemaal anders en dacht men waarschijnlijk dat zo'n oplossingen vanuit de spoorwegen zelf moesten komen.
Maar nu is het dus omgekeerd, de veiligheidscommunicatie (ETCS, GSM-R spraakverbindingen, vertrekprocedure, ATW-Tx,...) gaat het GSM-R net al genoeg belasten, waardoor alle andere zaken zoveel mogelijk over de commerciële verbindingen moet gaan.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: GSM-R Infrabel

Bericht door traxie »

Gprs lijkt me niet echt een logische keuze. Ik zou denken dat ze willen opteren voor lte (3,9g),zogezegd de 4g. Maar dan met 800 Mhz, dan zouden ze ook minder masten nodig hebben
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GSM-R Infrabel

Bericht door Shrek »

traxie schreef:Gprs lijkt me niet echt een logische keuze. Ik zou denken dat ze willen opteren voor lte (3,9g),zogezegd de 4g. Maar dan met 800 Mhz, dan zouden ze ook minder masten nodig hebben
Voor lte heb je veel meer masten nodig dan voor gprs.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GSM-R Infrabel

Bericht door dentheo »

Mooi vraagje voor shrek.

Wanneer Obama op bezoek komt is zijn wagen altijd vergezeld van een stoorzender (jammer ?)

Stel dat hij van Nederland zou komen via de snelweg Breda-Antwerpen, dan ga ik ervan uit dat ETCS level 2 er dan uitgaat op de HSL langs de snelweg en de treinen automatisch terugvallen op ETCS level 1 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GSM-R Infrabel

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Mooi vraagje voor shrek.

Wanneer Obama op bezoek komt is zijn wagen altijd vergezeld van een stoorzender (jammer ?)

Stel dat hij van Nederland zou komen via de snelweg Breda-Antwerpen, dan ga ik ervan uit dat ETCS level 2 er dan uitgaat op de HSL langs de snelweg en de treinen automatisch terugvallen op ETCS level 1 ?
Dat zal er al vanaf hangen hoe sterk die stoorzender is. Dat hij alle communicatie 30m verderop onmogelijk maakt lijkt mij sterk.
De treinen kunnen sowieso al een periode van 20 seconden overbruggen waarin de communicaite wegvalt, dat op zich is al tijd genoeg om die wagen voorbij te flitsen aan 300km/h.
Ik denk dat er vooral niets gaat gebeuren :wink:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: GSM-R Infrabel

Bericht door dentheo »

ik weet zelf te weinig van zo'n "jammer" .
Legt die alle GSM verkeer plat binnen de paar honderd meter ?
Ik heb het alleen gehoord en bemerkt tijdens zijn tranfert in Brussel toen commentaar en beeld van de commentator weg viel.

Nu is 20 seconden echt wel een mooie toegelaten "onderbrekingstijd".
Is die ooit verlengd, in de geschiedenis van ETCS ?
Want in Zwitserland gaf die aanleiding tot een boel herrie met passagiers bij de eerste proefbedrijf, het is er ooit zelf voor onderbroken meen ik.
Homogene dekking tussen de bergen is niet eenvoudig natuurlijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: GSM-R Infrabel

Bericht door kika »

dentheo schreef:ik weet zelf te weinig van zo'n "jammer" .
Legt die alle GSM verkeer plat binnen de paar honderd meter ?
Hangt helemaal van de uitvoering af: antenne, stroom etc.. Paar honderd meter is best veel in de stad, teveel me dunkt, om praktische redenen. Diegene die ik al tegenkwam waren meestal op zeer korte afstand, max 10 meter ofzo.
Nu is 20 seconden echt wel een mooie toegelaten "onderbrekingstijd".

Op 20 seconden raak je al een stuk verder ja.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: GSM-R Infrabel

Bericht door Steve »

1,66 km om precies te zijn, bij 300 km/h althans.
Plaats reactie