Gent sint pieters

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Gent sint pieters

Bericht door benimmeg »

Hallo treinliefhebbers.
Onlangs vroeg ik me af hoe snel een trein door het station van gent sint pieters mag rijden. En wat de baanvaksnelheden zijn rond het staion. Op internet vind ik niets.
Ben
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gent sint pieters

Bericht door Steven »

In Gent Sint Pieters hangt het af over welk spoor je spreekt.

voor de werken was het de volgende situatie
sporen 12 en 10 max 120 km/u in de doorgaande richting. Alle andere sporen en wisselstanden aan max 40 km/u

Na de werken zou het zo moeten zijn dat die 40 een upgrade krijgt naar 80 km/u
sippycarlito

Re: Gent sint pieters

Bericht door sippycarlito »

Steven schreef:In Gent Sint Pieters hangt het af over welk spoor je spreekt.

voor de werken was het de volgende situatie
sporen 12 en 10 max 120 km/u in de doorgaande richting. Alle andere sporen en wisselstanden aan max 40 km/u

Na de werken zou het zo moeten zijn dat die 40 een upgrade krijgt naar 80 km/u
Tegenwoordig kan je alweer aan 120 op spoor 12 doorrijden in beide richtingen. Spoor 11 is dit niet mogelijk en als ik me niet vergis zal spoor 10 het andere doorgaande hoofdspoor aan 12 worden
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gent sint pieters

Bericht door Steven »

even aanvullen dat de snelheden vermeld voor spoor 12 (en nadien ook terug spoor 10) enkel van toepassing zijn voor treinen die van L50A komen en hun weg verder zetten over L50A, in alle andere gevallen is men verplicht tragere wissels te nemen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gent sint pieters

Bericht door Eimai »

Steven schreef:Na de werken zou het zo moeten zijn dat die 40 een upgrade krijgt naar 80 km/u
Meen ergens gezien te hebben dat het 90 zou worden.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gent sint pieters

Bericht door dentheo »

Heeft dat zin, mogen jullie nog wel zo snel aan een perron komen ? Lijkt alsof we in Duitsland zijn. :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
sippycarlito

Re: Gent sint pieters

Bericht door sippycarlito »

dentheo schreef:Heeft dat zin, mogen jullie nog wel zo snel aan een perron komen ? Lijkt alsof we in Duitsland zijn. :D :D
Wij mogen inderdaad zo snel aan het perron komen en dat gebeurt soms nog eens in Leuven, maar steeds minder en minder en de reden hiervoor is omdat Infrabel de seinen dichthoudt tot enkele minuten voor het vertrek waardoor we naar een rood sein rijden. Hierdoor zijn we verplicht vanaf het voorgaande sein af te remmen naar 40km om op ten laatste 300m voor het rood sein onder die
40kmh te zitten (anders krijgen we een noodrem door het TBL1+ systeem). Tot zo ver rijden volgens het Infrabelreglemten. Maar de treinbestuurders van NMBS moeten nog eens trager dan 30km rijden op 250m van dat gesloten sein (enkel als het nog rood is, anders onder de 40kmh). Hierdoor kunnen en mogen wij dus niet snel aan de perrons komen. Soms is het dan eens leuk voor een treinbestuurder dat als hij een beetje vertraging heeft, het sein al open staan en met 90 a 120kmh aan het perron komen.

+de grote zin van wissels aan 80 of 90kmh is dat de wissels veel sneller vrijgemaakt zijn. In het naar het station toe rijden zal dat al wat minder zijn door de bovengenoemde regels. Maar in het vertrekken vanaf een perron met een groen seinbeeld kan dat wel veel schelen om direct naar 90 op te kunnen trekken ipv 40
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gent sint pieters

Bericht door dentheo »

Met die logica moet men slechts de helft van de wissels vervangen.... :lol: lijkt mij interessante besparing voor de ideeënbus.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gent sint pieters

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Met die logica moet men slechts de helft van de wissels vervangen.... :lol: lijkt mij interessante besparing voor de ideeënbus.
Er zullen in Gent ook minder wissels overblijven na de werken, maar ze zullen wel tactischer geplaatst zijn.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gent sint pieters

Bericht door rvdborgt »

sippycarlito schreef:de grote zin van wissels aan 80 of 90kmh is dat de wissels veel sneller vrijgemaakt zijn. In het naar het station toe rijden zal dat al wat minder zijn door de bovengenoemde regels. Maar in het vertrekken vanaf een perron met een groen seinbeeld kan dat wel veel schelen om direct naar 90 op te kunnen trekken ipv 40
Dat maakt inderdaad veel verschil. In Gent duurt het momenteel ca. 3 minuten om van spoor 11 met 40 km/h richting Brussel te rijden tot voorbij het eerste sein (bij de splitsing 50/50a), waar je kennelijk pas sneller mag.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie