Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door Asterix »

Nu de Estse spoorwegen met een - in mijn ogen - nogal belachelijk voorlichtingsfilmpje (LINK) over het veronderstelde aanzuigeffect bij een voorbijrijdende trein uitpakt, stel ik mij de vraag hoe dit nu eigenlijk zit. Zeker nu Infrabel er ook voor begint te waarschuwen alhoewel ze - naar eigen zeggen - geen weet heeft van enig (dodelijk) ongeval dat door dit effect werd veroorzaakt.

Vandaar mijn vragen aan de ingenieurs en co in de zaal:

1. Bestaat er zoiets als een aanzuigeffect?
2. Als het al bestaat, houdt dit dan een noemenswaardig risico in voor de gemiddelde mens die aan de rand van een perron staat? Of is het louter "wat onaangenaam"?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door Steven »

Het aanzuigeffect bestaat zeker. Ik was ooit in Zwitserland met wat vrienden toen er een containertrain langs kwam. Door het aanzuigeffect werd het petje van 1 van mijn vrienden gewoon van zijn hoofd geblazen zonder meer. Het rolde nadien tientallen meters over het perron (en met een dosis geluk net niet onder de trein). In Mechelen heb ik ooit een vrouw met een kleine plastiek zak (met wat aankopen) gezien. Deze vrouw heeft dat zakje onder de trein zien belanden doordat ze het vermoedelijk onvoldoende goed heeft vastgehouden (losjes in de hand).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door Asterix »

Maar houdt het dan ook een risico in voor de mens? Of enkel voor lichte voorwerpen?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door Eimai »

Ik denk dat er twee effecten zijn: op het moment dat de trein eraan komt wordt de lucht opzij geduwd van het spoor weg, aangezien de trein de plaats van de lucht moet innemen. Als de trein voorbij is moet die lucht terug die plaats innemen en wordt er dus lucht naar het spoor gezogen.

Kan je goed merken als je op een trein zit die tegen een goeie snelheid een andere kruist. Op het moment dat de kruisende trein met haar front er is helt de trein eventjes naar links (de kruisende trein dus rechts), dan komt die weer recht, en als die trein voorbij is gaat het weer eventjes naar rechts. Geen idee hoe fel dat voor reizigers te merken valt, maar vooraan in de stuurpost merk je dat wel goed.

Maar 'k denk ook dat ze bij Mythbusters daar ooit wel eens wat testjes hebben mee gedaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door Steven »

je moet hier onderscheid maken tussen reizigers en goederentreinen. Zeker bij treinen met containers draait en keer de lucht enorm. De vrije ruimte tussen de containers maakt dat de luchtstroom rond een containertrein wel wat anders verloopt dan bij een reizigerstrein.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door Asterix »

En blaast die luchtverplaatsing dan weg van de trein of veroorzaakt die een "zuigend effect" naar de trein toe? Zelfs al zou een mens af te rekenen krijgen met krachten die sterk genoeg zijn om hem van de grond te tillen, dan nog zou hij eventueel niet onder de trein worden gezogen maar gewoon worden weggeblazen? Of hoe zit dat nu?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door Steven »

Het is een beetje van beide volgens mij. Aan de vier zijden (links, rechts, boven, onder) verplaats er zicht lucht bij de doorrit van een trein. Dit is om te beginnen al afhankelijk van de vorm van de trein zelf. Feit is dat de trein de lucht wegduwt op de plaats van de neus. Dat er dan een wervelende luchtlaag is rond de trein tot het eind. Na de doorrit van de trein zal de lucht terug zijn "normale" plaats in nemen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:En blaast die luchtverplaatsing dan weg van de trein of veroorzaakt die een "zuigend effect" naar de trein toe? Zelfs al zou een mens af te rekenen krijgen met krachten die sterk genoeg zijn om hem van de grond te tillen, dan nog zou hij eventueel niet onder de trein worden gezogen maar gewoon worden weggeblazen? Of hoe zit dat nu?
Het gaat om turbulente luchtverplaatsingen, daarvan kan je zeer moeilijk voorspellen in welke richting ze wanneer gaan stromen. Het zal ook voor elke plek en elke trein anders zijn.
In ieder geval: er zijn stevige luchtverplaatsingen die soms in de richting van de trein gaan, dus voorzichtingheid is altijd raadzaam.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door trainlovertje »

Ik heb ooit een Duitse reportage gezien over een jongen van 15 jaar die volgens het daarbij horende onderzoek door dat aanzuigen om het leven is gekomen onder een ICE, die dus op volle snelheid voorbij raasde. Er zijn blijkbaar dus wel al doden gevallen door de aanzuiging.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door dentheo »

Volgens mij is er bij een mooi gesloten treinstel bv. Thalys of ICE alleen iets van zuiging nadat de trein voorbij is.
Bij een containertrein met onderbrekingen wordt het allemaal iets moeilijker zoals Steven al opmerkte.
Theo
Groeten vanop de Heide
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door Patrick »

De Standaard 11.08.2015:

Goederentrein sleurt kinderwagen mee
Een Venezolaans gezin dat in de Duitse deelstaat Beieren op vakantie was, is aan een drama ontsnapt. De familie stond maandag op het perron van het station van de gemeente Markt Schwaben te wachten op de trein naar München, toen een voorbijrijdende goederentrein hun kinderwagen meesleurde. Gelukkig was de kinderwagen leeg.

De ouders kochten aan een automaat enkele vervoersbewijzen, met naast hen hun twee kinderen van vier en twee jaar oud. De kinderwagen, met daarin onder andere eten en een fotocamera, stond een eind verder geparkeerd. Toen de goederentrein aan ongeveer 100 kilometer per uur door het station denderde, werd de kinderwagen door de sterke luchtverplaatsing meegezogen en door de trein overreden. Een spoormedewerker zag het voorval gebeuren, blokkeerde onmiddellijk de sporen en liep naar de ontzette familie toe, maar die kon hem verzekeren dat er geen baby in de kinderwagen zat.
Bron
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door Steve »

Dan vermoed ik toch dat die kinderwagen veel te dicht bij de rand van het perron stond en ook een behoorlijk licht model was...

(en dan ga ik er nog van uit dat de rem van de kinderwagen actief was, anders kan hij gewoon door de zwaartekracht en eventueel een klein zetje door de luchtverplaatsingen op de sporen gerold zijn)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door dentheo »

Klopt, in England is hetzelfde gebeurd, maar daar bleek het perron af te hellen naar het spoor voor de afwatering...

Als je daar even op let zijn er veel perrons waar dat het geval is. Het is ook veruit het goedkoopste... spaart riolering, putjes en onderhoud.

Er is geen enkele natuurkundige reden te bedenken dat een trein vooraan zou zuigen, wel achteraan.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door kika »

Steve schreef:Dan vermoed ik toch dat die kinderwagen veel te dicht bij de rand van het perron stond en ook een behoorlijk licht model was...
Het was niet superdicht bij de rand, maar je mag ook niet vergeten dat heel veel perrons uiterst smal zijn. Het kan geen kwaad om mensen voor te lichten, of het nou turbulentie, aanzuigeffect of gewoon schrikken is, eronder belanden, zelfs al is het enkel je bagage, levert naast een portie persoonlijke ellende (of angst) meestal ook vertraging op voor anderen. In dit specifieke geval: stond vermoedelijk niet op de rem, ouders worden dus verdacht van verstoring van het spoorverkeer (standaard aanklacht/onderzoek). Dus als je met kleine kinderen op het perron bent: geef maar een hand en laat ze in het midden wandelen.
http://www.br.de/nachrichten/oberbayern ... l-100.html
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voor eens & altijd: bestaat het aanzuigeffect?

Bericht door Steve »

De foto's zijn wel veelzeggend. Oké, de kinderwagen was duidelijk onbeheerd en vermoedelijk niet geremd, maar anderzijds stond hij toch op een behoorlijke afstand van de rand én stond hij ook dwars op die richting. Het lijkt erop dat de luchtverplaatsing hier toch voor een serieus "zetje" heeft gezorgd.

... maar, goed, een kinderwagen van hooguit 10 à 15 kilo (en dan ook nog eens op wieltjes) blijft iets helemaal anders dan een mens van minstens enkele tientallen kilo's, op stugge rubbere zolen. Die zie ik echt niet zo makkelijk dezelfde beweging maken.
Plaats reactie