Seinen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
GertMeering

Seinen

Bericht door GertMeering »

Hallo ,

Zoals sommigen hebben kunnen lezen in de Babbelhoek , ben ik bezig met het maken van NMBS Seinen voor Railworks.
De basis is gereed , tenminste laat ik het zo zeggen hij is gemaakt en aanpasbaar.

Voordat ik verder ga heb ik even een vraag en hopelijk kan iemand mij daar een antwoord opgeven.
Wie weet de de hoogte of de standaard hoogte van een NMBS sein.( Dan bedoel ik de standaard sein zonder Keper ).

Ik gok zelf op 5 meter maar dat weet ik niet zeker...
Der is ook niet zoveel over te vinden.

Mijn dank is groot.

Gr.Gert
Bijlagen
WIP Sein.jpg
WIP Sein.jpg (16.34 KiB) 5178 keer bekeken
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Seinen

Bericht door Eimai »

Dit zijn al oude prentjes, en er is veel veranderd sindsdien, dat bovenpaneel met pijlen bestaat ook al lang niet meer bijvoorbeeld, maar desalniettemin, hier: http://imgur.com/a/kJ93P vind je misschien wel wat je zoekt.

Ik moet er wel bij zeggen dat de hoogte van de seinen erg variabel is naargelang de locatie. Om obstakels te vermijden kunnen seinen makkelijk een paar meter in hoogte schelen.
GertMeering

Re: Seinen

Bericht door GertMeering »

Okay bedankt voor je reactie ..
Het bovenpaneel met pijlen ? daar bedoel je de keper mee ?

Ik weet het niet , ik krijg recente foto's van iemand uit België ... daar bestaan ze nog wel.
Misschien is het verandert dat de naast de keper nu ook een cijfer naast staat in het bovenpaneel ?

Gr.Gert
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen

Bericht door Steven »

nee hij bedoelt echte pijlen, die wijzen naar de linker of rechter bovenhoek, richtingaanwijzers.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Seinen

Bericht door Eimai »

Vroeger, toen de dieren nog spraken, stonden er bij wissels pijlen boven de hoofdpanelen (waar nu de keper, de U en/of een --eventueel omkaderd-- geel cijfer staat), die wezen in welke richting je ging rijden. Een beetje zoals nu nog in Engeland bestaat, maar bij ons waren het dus lichtgevende pijlen.

Wel geen idee hoe vaak het in de praktijk werkelijk gebruikt is. Maar had het maar vermeld omdat die tekening toevallig wel zo'n bovenpaneel heeft afgebeeld.
GertMeering

Re: Seinen

Bericht door GertMeering »

Okay , dat ken ik dus niet ...
Maar goed , mag ik je dan in ieder geval nogmaals bedanken voor de tekeningen.
We gaan maar eens verder met 3d'en , de standaard sein werkt al met script nu de rest nog maken + de rest van de scripts.

Gr.Gert
Plaats reactie