Mogelijke sluiting goederenlijn 21C Genk Haven-Bilzen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Mogelijke sluiting goederenlijn 21C Genk Haven-Bilzen

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Er gaan geruchten dat Infrabel de lijn 21C tussen Genk Haven-Bilzen wil sluiten ongeveer 6km is dat .
Deze lijn is enkel in gebruik bij het goederenverkeer , Wat zou daar de reden van zijn ? Er rijden toch verschillende goederentreinen via dit stuk .

Genk blijft wel bereikbaar via de lijn Hasselt-Genk .
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Mogelijke sluiting goederenlijn 21C Genk Haven-Bilzen

Bericht door byter »

Dat is een toch al wat ouder gerucht. Ondertussen is men bezig met de voorbereiding van de overname van Genk op EBP en in fase 5 is voorzien dat dit stuk tussen Y.Termien en Bilzen op EBP komt (met ook de aansluiting lijn 232).

In ieder geval is het niet slecht dat er nu toch wat meer verkeer is buiten Crossrail met ook Railtraxx en DB Schenker die regelmatig rijden over dit stuk rijden.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Mogelijke sluiting goederenlijn 21C Genk Haven-Bilzen

Bericht door dekooiker »

Die lijn sluiten zou een directe besparing kunnen zijn.
Los van het feit dat er nog regelmatig verkeer op is dat tenslotte ergens moet rijden.
Die treinen door Hasselt sturen is een logische denkwijze en theoretisch misschien mogelijk maar daar zijn zoveel kruisingen met andere treinen en rangeringen (vijf bundels en 9 perronsporen) dat het eerder voor meer ellende zal zorgen dan dat het een oplossing is.

Voor de mensen die alleen aan centjes denken bij het opheffen van lijnen, wel, vertragingen kosten uiteindelijk ook geld.
Zeker als het over goederentreinen gaat.
De trein.
Alleen voor durvers.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Mogelijke sluiting goederenlijn 21C Genk Haven-Bilzen

Bericht door Hobbes »

Ik vraag me af wat ze daarmee gaan besparen, de lijn moet men sowieso al enkele kilometers openhouden om de aansluiting naar Genk Haven en lijn 230 te kunnen blijven verzekeren. Voor de rest is de lijn enkelsporing aan 60km/h, ik denk niet dat dat handenvol geld kost om die te onderhouden.

Ik zou er zelfs voor durven pleiten om de lijn te elektrificeren, zodat alle trafiek vanuit Genk-Goederen richting Visé/Aken langs daar kan rijden.

De tijdswinst om via L21C te rijden ipv via Hasselt is trouwens niet te onderschatten, dat heb ik een aantal keer mogen ondervinden toen ik bij CRB reed.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Mogelijke sluiting goederenlijn 21C Genk Haven-Bilzen

Bericht door dekooiker »

byter schreef:Dat is een toch al wat ouder gerucht. Ondertussen is men bezig met de voorbereiding van de overname van Genk op EBP en in fase 5 is voorzien dat dit stuk tussen Y.Termien en Bilzen op EBP komt (met ook de aansluiting lijn 232).

In ieder geval is het niet slecht dat er nu toch wat meer verkeer is buiten Crossrail met ook Railtraxx en DB Schenker die regelmatig rijden over dit stuk rijden.
Sinds twee weken is lijn 21C volledig op EBP.
Van afschaffen is dus vooreerst geen sprake.
De trein.
Alleen voor durvers.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Mogelijke sluiting goederenlijn 21C Genk Haven-Bilzen

Bericht door ijzeren rijn 82 »

ik hoor dat er 2 grote infrawerken voorzien zijn voor lijn 21 C
1 Ophogen kanaalbrug Albertkanaal te Genk
2 Vervangen overweg Bilzen door tunnel aan de aansluiting met lijn 34

Relatief grote werken waardoor de lijn X aantal dagen of weken buiten dienst is ?
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Mogelijke sluiting goederenlijn 21C Genk Haven-Bilzen

Bericht door byter »

Nu is dat gedeelte eenvoudig op te vangen door gewoon om te rijden via Hasselt (L21A/L34) wat sowieso al het geval is met elektrisch verkeer. Voor L230, L231 en Genk-Haven is er geen probleem.
Plaats reactie