Toegangspoortjes in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Toegangspoortjes in stations

Bericht door K V B »

"Galant wil toegangspoortjes in bijna alle stations"
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150924_01884197

Kunnen TreinTamBus en co er voor zorgen dat dit onzalige idee onmiddelijk de kiem in gesmoord wordt?
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: De Galant is op haar kop gevallen...

Bericht door Papanero »

Toon haar dan de reportage van Volt van 13/05/2015 over de MIVB-poortjes: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... /1.2338319 :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De Galant is op haar kop gevallen...

Bericht door Shrek »

Op zich is dat toch zo geen slecht idee? Nederland, Frankrijk, Spanje, VK,... ze hebben het allemaal in meer of mindere mate. Als je dat geleidelijk invoert hoeft het niet zo heel duur te zijn. Zeker op de S-baan, wanneer die zonder TBG zal rijden, zullen die poortjes welkom zijn.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: De Galant is op haar kop gevallen...

Bericht door gysev »

Galant heeft 100% gelijk. In Groot-Brittannië heb je in de meeste grote stations ook poortjes (met personeel) en dat werkt prima. Je zou alvast heel wat minder discussies (en agressie) tussen treinbegeleiders en zwartrijders hebben. Het enige probleem dat ik zie is dat een aantal stations zoveel toegangen heeft dat het moeilijk te organiseren valt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: De Galant is op haar kop gevallen...

Bericht door dekooiker »

gysev schreef: en dat werkt prima.
Dank u.
Hier werkt het blijkbaar regelmatig niet zo prima.
Stel u voor: u neemt bus of tram naar het station, komt daar toe en mag aanschuiven omdat het systeem (weer eens) hapert.
Weg trein.
Is dat een oplossing?

Nochtans is er wel een lans te breken voor het idee.
Vroeger had je ook perronkaartjes of een treinbiljet te kopen voor je het perron op mocht.

Aan de andere kant is het niet zo dat wat op een ander werkt hier ook zal werken.
Een ijskast op de Zuidpool bijvoorbeeld, dat werkt niet zo goed :mrgreen:
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De Galant is op haar kop gevallen...

Bericht door Steve »

Met het principe van de poortjes is inderdaad weinig mis. Papanero, natuurlijk blijft er misbruik mogelijk, maar in werkelijkheid houdt het wel grote aantallen zwartrijders tegen. De poortjes hebben als eigenschap dat ze elke resterende vorm van misbruik zeer zichtbaar maken, terwijl de zwartrijders voorheen probleemloos en onzichtbaar doorwandelden.

Probleem in dit geval zal natuurlijk de concrete invoering zijn. Er zijn bergen werk te verzetten:

- De fysieke inpassing in de stations, wat een project van ongekende omvang zal zijn. Er zijn bijna geen twee stations dezelfde. Lees: enorm veel planningswerk, werkzaamheden om een aantal fysieke aanpassingen te doen, ontevredenheid van bijvoorbeeld handelszaken die niet meer altijd zonder vervoerbewijs bereikbaar zouden zijn enzovoort. Dan nog zie ik zo al vele stations voor mij waar toegangspoortjes in de praktijk bijna niet haalbaar en/of totaal ondoeltreffend zullen zijn.

- Hoe je het ook draait of keert, met geleidelijke invoering of niet, je zult ETTELIJKE individuele toegangspoortjes nodig hebben en dat zal HOPEN geld kosten. Die dingen zijn echt niet gratis. De kosten zullen een veelvoud zijn van wat je de eerste jaren wint door geweerde zwartrijders.

- Aanpassing van het volledige gamma vervoerbewijzen zodat ze "scanbaar" zijn, wat nu nog niet het geval is voor een groot aantal producten. Denk maar aan alle "invul"-producten maar ook nog zoveel andere gevallen. En wat dan met tickets uitgegeven in het buitenland, waar ze echt niet zomaar een ticket met geïntegreerd MOBIB-chipje zullen kunnen aanmaken.

- De nodige maatregelen voorzien voor allerlei uitzonderingsgevallen, zoals mensen van wie het vervoerbewijs niet werkt, mensen die er nog geen hebben en er een op de trein willen kopen, mensen met (gratis rijdende) kinderen, bagage of fietsen enzovoort. Daar zijn wel oplossingen voor, maar het vereist specifieke infrastructuur (bredere poortjes of sassen, intercoms, ...) en heel wat personeel om dat in goede banen te leiden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toegangspoortjes in stations

Bericht door Steven »

Binnenlands verkeer is mobib en internationaal is QR-code. Nederland doet het nu al zo met haar OV chipkaart.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toegangspoortjes in stations

Bericht door Steve »

Een QR-code kan, maar vereist een extra toestel bovenop de MOBIB-lezer bij alle poortjes, dus opnieuw zoveel €€€ extra. Is ook een stuk fraudegevoeliger.
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De Galant is op haar kop gevallen...

Bericht door K V B »

Shrek schreef:Op zich is dat toch zo geen slecht idee? Nederland, Frankrijk, Spanje, VK,... ze hebben het allemaal in meer of mindere mate. Als je dat geleidelijk invoert hoeft het niet zo heel duur te zijn. Zeker op de S-baan, wanneer die zonder TBG zal rijden, zullen die poortjes welkom zijn.
En in Duitsland, Zwitserland, Denemarken etc.. heb je het dan weer consequent geen poortjes. En daar rijdt men al veel langer zonder conducteurs.

Nee, het is eigenlijk nergens voor nodig. Het komt neer op het straffen van onschuldigen omdat men het niet meer aandurft om het echte uitschot in de samenleving nog te straffen op een manier die pijn doet.

Ik wil dat het openbaar vervoer vriendelijk is, dat het mensen verwelkomt met open armen, dat het station een leuke plek is om te toeven, om mensen te ontmoeten. Een goed openbaar vervoersysteem integreert de stations en haltes zoveel mogelijk in de openbare ruimte. Poortjes zijn daarbij niet welkom.

Nog absurder is dat Galan serieus omverweegt om bagagecontroles en metaaldetectors te introduceren. Ze is in Spanje geweest en heeft dat daar gezien. Wat ze niet gezien heeft is dat het in Spanje een complete verspilling van tijd en geld is...
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: De Galant is op haar kop gevallen...

Bericht door gysev »

K V B schreef:Nee, het is eigenlijk nergens voor nodig. Het komt neer op het straffen van onschuldigen omdat men het niet meer aandurft om het echte uitschot in de samenleving nog te straffen op een manier die pijn doet.
Hoezo gestraft? Wie een ticket koopt heeft toch geen enkel probleem? Met die poortjes worden reizigers die in orde zijn zelfs beloond met perrons waar je veel minder zakkenrollers en bedelaars zal hebben.
K V B schreef:Ik wil dat het openbaar vervoer vriendelijk is, dat het mensen verwelkomt met open armen, dat het station een leuke plek is om te toeven, om mensen te ontmoeten. Een goed openbaar vervoersysteem integreert de stations en haltes zoveel mogelijk in de openbare ruimte. Poortjes zijn daarbij niet welkom.
Ik droom ook van een ideale wereld waarin iedereen braaf aanschuift en een ticket koopt, maar mijn realiteitszin zegt me dat het nog niet voor morgen zal zijn. Bekijk het eens van de andere kant: poortjes = minder zwartrijders = meer inkomsten = meer geld voor verbeterde dienstverlening.
K V B schreef:Nog absurder is dat Galan serieus omverweegt om bagagecontroles en metaaldetectors te introduceren. Ze is in Spanje geweest en heeft dat daar gezien. Wat ze niet gezien heeft is dat het in Spanje een complete verspilling van tijd en geld is...
Dat hebben we nu eenmaal te danken aan de paranoia na de mislukte aanslag op de Thalys. Dat was geen idee van Galant maar van Jambon.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: De Galant is op haar kop gevallen...

Bericht door gysev »

dekooiker schreef:Aan de andere kant is het niet zo dat wat op een ander werkt hier ook zal werken. Een ijskast op de Zuidpool bijvoorbeeld, dat werkt niet zo goed :mrgreen:
Die ijskast zal perfect werken, alleen is ze er overbodig...

Waarom zou België trouwens een soort Bermuda-driehoek voor goede ideeën zijn? Zijn we dan echt zo speciaal dat wat overal ter wereld werkt hier nooit kan lukken?
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Toegangspoortjes in stations

Bericht door Commendatore »

Het is anders zeker niet zo dat de invoering van de OV-Chipkaart en het afsluiten van veel stations met poortjes in Nederland onproblematisch is. Denk bijvoorbeeld aan stationstunnels die deel uitmaken van een looproute van het ene stadsdeel naar het andere, poortjes die in sommige stations tussen de perrons worden geplaatst (met extra kosten voor reizigers tot gevolg waarvoor ze dan zelf restitutie moeten vragen zolang er geen oplossing is gevonden en geïmplementeerd), omslachtige toestanden voor internationale reizigers zonder vervoersbewijs met chip of geschikte QR-code en het heel moeilijk maken om, om wat voor reden dan ook, vervoersbewijzen te combineren.

Op zich is de OV-Chipkaart een interessant systeem, maar vooral als toevoeging, niet als vervanging van (bijna) alle andere vervoersbewijzen. Van poortjes ben ik in het algemeen geen fan.
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De Galant is op haar kop gevallen...

Bericht door K V B »

gysev schreef:
K V B schreef:Nee, het is eigenlijk nergens voor nodig. Het komt neer op het straffen van onschuldigen omdat men het niet meer aandurft om het echte uitschot in de samenleving nog te straffen op een manier die pijn doet.
Hoezo gestraft? Wie een ticket koopt heeft toch geen enkel probleem? Met die poortjes worden reizigers die in orde zijn zelfs beloond met perrons waar je veel minder zakkenrollers en bedelaars zal hebben.
1) De poortjes in Nederland houden zakkenrollers en bedelaars niet tegen.
2) De poortjes zorgen er wel voor dat je op drukke momenten moet aanschuiven. En ze zorgen er ook voor dat het station van de openbare ruimte afgesloten wordt. Omdat poortjes geld kosten gaat men mogelijks ook het aantal ingangen van het station beperken.

En telkens weer je abonnement of kaartje moeten bovenhalen, terwijl je bijvoorbeeld maar drie minuten hebt van bus naar trein (zoals ik tot vorige lente) is behoorlijk vervelend.
K V B schreef:Ik wil dat het openbaar vervoer vriendelijk is, dat het mensen verwelkomt met open armen, dat het station een leuke plek is om te toeven, om mensen te ontmoeten. Een goed openbaar vervoersysteem integreert de stations en haltes zoveel mogelijk in de openbare ruimte. Poortjes zijn daarbij niet welkom.
Ik droom ook van een ideale wereld waarin iedereen braaf aanschuift en een ticket koopt, maar mijn realiteitszin zegt me dat het nog niet voor morgen zal zijn. Bekijk het eens van de andere kant: poortjes = minder zwartrijders = meer inkomsten = meer geld voor verbeterde dienstverlening.
Waar ik woon zijn er geen poortjes. Er wordt ook niet naar een vervoersbewijs gevraagd bij het instappen van een bus of tram. Regionale en voorstadstreinen rijden zonder conducteur. In de praktijkd hoeven de meeste mensen met een abonnement dat maar een paar keer per maand boven te halen.

Het systeem zoals het in Nederland bestaat gaat het aantal zwartrijders niet doen verminderen.

Zwartrijden bestrijd je door:
a) een goed geïntegreerd tariefsysteem dat aanmoedigt om gewoon een maand of jaarabonnement te kopen, dat overal voor gebruikt kan worden. In mijn stad, Bern heeft 80% van de bevolking een jaarabonnement.
b) goed OV zodat mensen er ook voor willen betalen.
c) een effectief vervolgingsbeleid voor zwartrijders.
K V B schreef:Nog absurder is dat Galan serieus omverweegt om bagagecontroles en metaaldetectors te introduceren. Ze is in Spanje geweest en heeft dat daar gezien. Wat ze niet gezien heeft is dat het in Spanje een complete verspilling van tijd en geld is...
Dat hebben we nu eenmaal te danken aan de paranoia na de mislukte aanslag op de Thalys. Dat was geen idee van Galant maar van Jambon.
Het blijft een uitzonderlijk onzalig idee.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Toegangspoortjes in stations

Bericht door calabria »

Met het investeringsbudget en onderhoudsbudget voor die poortjes in 80 % van de stations kunnen (bij wijze van lichte overdrijving) de komende 200 jaar continu 50 extra mobiele controleploegen op pad gestuurd worden. Dat is toch een veel beter idee? Begin er maar eens aan, het afsluiten van al die station waar de perrons parallel liggen aan een weg of een busstation. Het duidt er gewoon op dat we een minister van mobiliteit hebben die nog nooit de trein genomen heeft.
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Toegangspoortjes in stations

Bericht door Eimai »

Ach, zoals altijd gaat het erop neerkomen wie gaat dat betalen, en na genoeg tijd zijn we het allemaal wel weer vergeten dat er bijna een aanslag is geweest en is er nooit één poortje gezet. Maar nu met alles vers in het geheugen moeten politici weer even stoer doen.

En bagagecontrole voor de Thalys in Antwerpen-Centraal, 'k wil het wel eens zien, kunnen ze de volledige -2 gaan verbouwen.
Plaats reactie