Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door kika »

Shrek schreef:Dat kunststof duurzamer is dan hout wil ik nog wel geloven, maar duurzamer dan beton kan bijna niet.
Er zijn nog de andere voordelen, kan me voorstellen dat het goedkoper is, maar zoals ik al zei: precies weten doe ik het niet. En dan is er duurzaamheid en duurzaamheid:

http://nos.nl/artikel/2060705-spoorlijn ... onrot.html HSL-Zuid heeft last van mosgroei en betonrot, 5 jaar garantie zouden voorbij zijn. Ik kan speculeren over hoeveel kalk er in zit, of gewoon begripvol zijn wanneer er weer eens wat anders geprobeerd wordt, zoals plastic+metaal voor dwarsliggers. dentheo: is dat al het proefstadium voorbij? En moderators: kunnen we de plastic bielzen misschien afsplitsen van de houten dwarsliggers, het zijn toch duidelijk 2 verschillende onderwerpen?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:Zowel voor overwegen als voor wissels bestaan er tegenwoordig oplossingen met betonnen dwarsliggers. Alle houten dwarsliggers zullen op termijn verdwijnen.
Tegenwoordig? :lol: Is nog maar een paar decennia ;)
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:Vreemd, Infrabel streeft er net naar om bij bruggen zo weinig mogelijk speciaals te doen: betonnen bak, laag ballast en doorlopend spoor zonder voegen op betonnen dwarsliggers. Die oplossing is het beste naar onderhoud, duurzaamheid, lawaaihinder,...
Ik kan mij echt niet inbeelden dat kunststof daar ook maar iets aan verbetert.
Volgens de nieuwste SJ zag ik bij een recente brugrenovatie toch echt nieuwe houten dwarsliggers... En beton maakt beduidend meer herrie dan biels.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:Dat kunststof duurzamer is dan hout wil ik nog wel geloven, maar duurzamer dan beton kan bijna niet.
Kunststof is beduidend duurzamer dan beton. Een kunststof dwarsligger ziet er over 1000 jaar nog net zo uit, van een betonnen dwarsligger is er nog maar weinig over in de open lucht.

Plastic is eindbaas.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:
Shrek schreef:Zowel voor overwegen als voor wissels bestaan er tegenwoordig oplossingen met betonnen dwarsliggers. Alle houten dwarsliggers zullen op termijn verdwijnen.
Tegenwoordig? :lol: Is nog maar een paar decennia ;)
Met "oplossingen" bedoel ik kant-en-klare producten die aan marktconforme prijzen in grote aantallen aan de infrastructuurbeheerders aangeboden worden. Dat is helaas nog niet zo heel lang het geval.
deadlock schreef:
Shrek schreef:Vreemd, Infrabel streeft er net naar om bij bruggen zo weinig mogelijk speciaals te doen: betonnen bak, laag ballast en doorlopend spoor zonder voegen op betonnen dwarsliggers. Die oplossing is het beste naar onderhoud, duurzaamheid, lawaaihinder,...
Ik kan mij echt niet inbeelden dat kunststof daar ook maar iets aan verbetert.
Volgens de nieuwste SJ zag ik bij een recente brugrenovatie toch echt nieuwe houten dwarsliggers... En beton maakt beduidend meer herrie dan biels.
Hout is enkel beter wanneer je op een stalen structuur zit. Bij een echt ballastbed boven op de brug is beton wel veel stiller.
deadlock schreef:
Shrek schreef:Dat kunststof duurzamer is dan hout wil ik nog wel geloven, maar duurzamer dan beton kan bijna niet.
Kunststof is beduidend duurzamer dan beton. Een kunststof dwarsligger ziet er over 1000 jaar nog net zo uit, van een betonnen dwarsligger is er nog maar weinig over in de open lucht.

Plastic is eindbaas.
Dat wil ik nog wel eens zien. In open lucht, blootgesteld aan het nodige UV-licht desintegreert plastic toch echt wel hoor. Over 1000 jaar schiet van die dwarsligger enkel nog wat poeder over. Plastic vergaat niet, maar verliest wel zijn structuur na enkele jaren.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
deadlock schreef:
Shrek schreef:Vreemd, Infrabel streeft er net naar om bij bruggen zo weinig mogelijk speciaals te doen: betonnen bak, laag ballast en doorlopend spoor zonder voegen op betonnen dwarsliggers. Die oplossing is het beste naar onderhoud, duurzaamheid, lawaaihinder,...
Ik kan mij echt niet inbeelden dat kunststof daar ook maar iets aan verbetert.
Inderdaad maar beton ook niet, dat resultaat komt enkel van de bak met ballast en het grotere totaal gewicht.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Asterix »

deadlock schreef:Volgens de nieuwste SJ zag ik bij een recente brugrenovatie toch echt nieuwe houten dwarsliggers... En beton maakt beduidend meer herrie dan biels.
Gaat om de 365 meter lange spoorwegbrug van Temse op lijn 54 die deze zomer werd vernieuwd. Men heeft daar hout gebruikt voor de demping.
Plaats reactie