Station Neerpelt
Station Neerpelt
Het was nog nergens aangekondigd maar de foto laat duidelijk de toekomst van station Neerpelt zien.
Het zal een stopplaats worden.
Het zal een stopplaats worden.
Re: Station Neerpelt
Alles is nog koffiedik kijken maar nergens wordt er melding gemaakt van de sluiting ook niet in volgend jaar maar dan zag ik dat bord hangen en dat verraad toch de sluiting, niet?
Re: Station Neerpelt
De term stopplaats heeft meer te maken met de spoorinfrastructuur dan iets anders. Voor een station te hebben moet je minimaal één wissel hebben en een beheerd sein. Waarschijnlijk heeft Neerpelt dat niet, wat er een stopplaats van maakt. Ik zou denken dat investeringen de beste garantie zijn op het voortbestaan van een station of stopplaats. Als voorbeeld Wetteren is eigenlijk een stopplaats Schellebelle of Beervelde zijn een stations.
Re: Station Neerpelt
Neerpelt heeft wissels en beheerde seinen (weliswaar van op afstand beheerd sinds de Saxby-seinhuizen buiten dienst werden gesteld )traxie schreef:De term stopplaats heeft meer te maken met de spoorinfrastructuur dan iets anders. Voor een station te hebben moet je minimaal één wissel hebben en een beheerd sein. Waarschijnlijk heeft Neerpelt dat niet, wat er een stopplaats van maakt. Ik zou denken dat investeringen de beste garantie zijn op het voortbestaan van een station of stopplaats. Als voorbeeld Wetteren is eigenlijk een stopplaats Schellebelle of Beervelde zijn een stations.
Volgens de normen van Infrabel is en blijft het dus vast en zeker een 'station'.
Het stationsgebouw en de seinhuizen zijn beschermd als historisch erfgoed, die worden dus niet afgebroken mag ik aannemen.
Laten we hopen dat de wachtzaal open blijft en het loket bemand, maar dat uitgehangen bericht is inderdaad onheilspellend...
Re: Station Neerpelt
Een tweetal weken geleden was ik op zondagnamiddag in Neerpelt.
Eigenlijk wou ik weten of de spoorwerken er al klaar waren. Wat bleek dus.
Ergens in of rond het gebouw hangt een mooi verzorgde uitleg wat men met het stationsgebouw van plan is, nl. renovatie.
Zelfs komt er een soort buffet (concessie genaamd) en in het hoog gedeelte komt zelfs op de 1e verdieping en zolder een woning voor de concessie uitbater.
Als ik me nog goed herinner, is er zelfs nog een loket voorzien; dus waarschijnlijk ook wachtruimte.
Een heel ander verhaal dan sluiten.
In verband met de spoorwerken: wat doet dat 2e spoor bij de uitrit kant Overpelt?
Spoor 3 en 4 (reeds samen) kruist spoor 2 met 'halve engelse wissel' waardoor men van spoor 2 ook (samen met 3 en 4) naar spoor 1 kan.
Maar spoor 2 loopt door, naast spoor 1, tot voorbij de overweg om dan via engelse wissel spoor 1 te kruisen. Deze engelse wissel is nog niet vernieuwd dacht ik.
Via deze engelse wissel kan men van spoot 2 en spoor 1 naar zowel Overpelt als naar het stukje lijn 18.
Weet iemand meer?
Eigenlijk wou ik weten of de spoorwerken er al klaar waren. Wat bleek dus.
Ergens in of rond het gebouw hangt een mooi verzorgde uitleg wat men met het stationsgebouw van plan is, nl. renovatie.
Zelfs komt er een soort buffet (concessie genaamd) en in het hoog gedeelte komt zelfs op de 1e verdieping en zolder een woning voor de concessie uitbater.
Als ik me nog goed herinner, is er zelfs nog een loket voorzien; dus waarschijnlijk ook wachtruimte.
Een heel ander verhaal dan sluiten.
In verband met de spoorwerken: wat doet dat 2e spoor bij de uitrit kant Overpelt?
Spoor 3 en 4 (reeds samen) kruist spoor 2 met 'halve engelse wissel' waardoor men van spoor 2 ook (samen met 3 en 4) naar spoor 1 kan.
Maar spoor 2 loopt door, naast spoor 1, tot voorbij de overweg om dan via engelse wissel spoor 1 te kruisen. Deze engelse wissel is nog niet vernieuwd dacht ik.
Via deze engelse wissel kan men van spoot 2 en spoor 1 naar zowel Overpelt als naar het stukje lijn 18.
Weet iemand meer?
Re: Station Neerpelt
^^^^^
Voor wie het niet goed snapt: zie het sporenplan op pagina 8 van deze pdf: http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... lt_def.pdf
Ik vind dat ook vreemd.
Misschien heeft het te maken met een eventueel op dubbel spoor brengen van lijn 19?
Voor wie het niet goed snapt: zie het sporenplan op pagina 8 van deze pdf: http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... lt_def.pdf
Ik vind dat ook vreemd.
Misschien heeft het te maken met een eventueel op dubbel spoor brengen van lijn 19?
Re: Station Neerpelt
Laatst ben ik daar ook toevallig eens gaan kijken... daar ligt volgens mij inderdaad teveel ijzer....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Station Neerpelt
Volgens de persdienst van de NMBS is er geen sprake van, het station in Neerpelt te vervangen door een stopplaats. Het zou gaan om een foutieve benaming op dat plaatje.
Re: Station Neerpelt
Daar zit/zat het probleem niet maar wel in het feit dat het zo zou kunnen zijn dat het station ging veranderen in een stopplaats zoals op de werfinfo is/ was vermeld.jubjubmane schreef:Ik zou denken dat investeringen de beste garantie zijn op het voortbestaan van een station of stopplaats.
Laatst gewijzigd door Bibke op 02 dec 2015, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Station Neerpelt
jubjubmane ik ga u hier even openlijk waarschuwen dat het plaatsen van publieke reclame voor goksites of andere commerciële sites verboden is. Het feit dat je de link in een wit lettertype plaatste maakt het enkel nog meer verdacht. Ik heb alle url's verwijderd. Ik hou het hier even bij een waarschuwing, hopelijk is het wat duidelijk.